Gode gammeldags andelsforeninger?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Gode gammeldags andelsforeninger?

Indlægaf Emma » 8/12/2012 11:30

Hej!

Jeg skriver til jer herinde, da jeg leder efter en andelsbolig i København og desværre ikke har det helt store at gøre godt med. Jeg har kigget på nogle forskellige skønne lejligheder, som har været billige, og som har haft en billig månedlig afgift, men efter at have kigget papirerne nærmere igennem har man kunnet se at økonomien har været helt til rotterne. Det tør jeg simpelthen ikke, af frygt for at ende med en kæmpe månedlig afgift, som jeg ikke kan betale, samtidig med at lejligheden ikke kan sælges.

Derfor spørger jeg herinde, da jeg ved, at der er et lille antal foreninger, der valgte at fastholde den oprindelige lave pris, som egentlig også var hele idéen med andelsboligerne.
Så vidt jeg kan forstå, så skal men enten stå på en intern liste eller kende nogen, der kender nogen, der kender nogen osv. Sidstnævnte kan jeg desværre ikke leve op til, men det første kunne jeg jo gøre noget ved. Problemet er bare, at jeg ikke kender nogen af disse foreninger, og heller ikke kan finde informationer om hvor de findes på nettet.
Er der nogen, der kender en forening hvor jeg kunne skrive mig op i Købehavn? Lejlighederne skal ikke koste over 200.000. Det gør ikke noget at det har lange udsigter - man skal jo starte et sted.

Mvh. Emma
Emma
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8/12/2012 11:13

Re: Gode gammeldags andelsforeninger?

Indlægaf molan » 10/12/2012 10:36

Hvis andelen koster 200.000, så kan du være sikker på at økonomien ikke er god og den lave pris er et udtryk for det.

Det er reelt ingen foreninger som ikke har ladet andelen stige, af 2 grunde. 1. Friværdien kunne belånes, 2. Skulle en andelshaver vider til en anden bolig, så var priserne højere og dermed var behovet for at få hele sin andels ud også til stede.

Kan ikke udelukke at det findes nogle få steder med så lave andelskroner, men jeg er ret sikker på at de steder ikke er, eller bliver tilgængeligt for dig og andre uindviet.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Gode gammeldags andelsforeninger?

Indlægaf Emma » 10/12/2012 10:47

Du har nok ret.
Jeg har kendskab til et par stykker, her i København, som har været heldige at købe en lejlighed, for helt ned til 68.000 kr. i en fornuftig gammel forening.
Man mister jo ikke noget ved at spørge :)
Emma
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8/12/2012 11:13

Re: Gode gammeldags andelsforeninger?

Indlægaf molan » 11/12/2012 11:36

Emma skrev:Du har nok ret.
Jeg har kendskab til et par stykker, her i København, som har været heldige at købe en lejlighed, for helt ned til 68.000 kr. i en fornuftig gammel forening.
Man mister jo ikke noget ved at spørge :)


Nej og det skal naturligvis prøver, hvis du til alt held skulle finde en sådan foreningen og få andelen så det er bare godt og var besværet værd. Du skal bare ikke satste på det, for det meget usandsynligt, omend ikke umuligt.

Der er mange steder hvor andelskronen er lav, og foreningen kan godt være gammel, men de har bare ikke en fornuftig økonomi. Det kan være de valge at få nyt tag, lave altaner og andet i de gode tider (hvilket er godt nok og i øvrigt også øger ejendommes værdi), men de valgte bare nogle dårlig lån - eks. et SWAP lån.

Hvis en gammel forening er fornuftig, så er der en stor friværdi, og med en stor friværdi er andelskronen også høj - uagtet af om den er op eller ned justeret i forhold til den opgivende andelskrone, så er værdin reelt altid den samme.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron