Gulvlem og bygningskonstruktør

Om renovering og vedligeholdelse af ejendommen og lejlighederne.

Gulvlem og bygningskonstruktør

Indlægaf Den rejsende » 4/01/2013 21:38

Hej

Jeg har en lejlighed i stueetagen i en andelsboligforening.

I forbindelse med at jeg installerede et nyt køkken satte jeg også gulvet i stand (sleb plankegulvet og isolerede det). Jeg har nedenunder mit køkken et stort, til lejligheden, hørende muret kælderrum.

Jeg fik så, midt i processen, den ide at lave en gulvlem ned til kælderrummet og etablerede en sådan, med henblik på at lave en lille trappe derned.

Jeg fik efterfølgende at vide af bestyrelsen, at jeg ikke måtte have gulvlemmen og at etageadskillelsen skulle reetableres. Ærgerligt, men ok – skulle jo have spurgt først før jeg kastede mig over projektet. I første omgang fik jeg at vide, via en mail fra ejendommens administrator, at det ville være i orden at lade en tømrermester ordne reetablering, og at det var nok i sig selv.

Efterfølgende trak andelsboligforeningens næstformand i land og forlangte at en bygningskonstruktør også skulle involveres. Kravet kom efter at han have talt med en bygningskonstruktør, som tidligere har været involveret i et projekt i ejendommen. Kravet fra bestyrelsen er nu, at netop denne bygningskonstruktør skal lave rapport og overvåge reetableringsprocessen, mens jeg selv kan vælge en tømrermester til at reetablere den oprindelige etageadskillelse.

Jeg har stillet mig uforstående over hvorfor jeg ikke blot kan henvende mig til en tømrermester, som også er uddannet bygningskonstruktør og derved få lavet tingene billigere, frem for at indblande ovennævnte bygningskonstruktør. Jeg fik at vide af næstformanden, at de følte sig trygge ved netop denne bygningskonstruktør.

Efterfølgende har en anden beboer i foreningen fortalt mig, at næstformanden har en familierelation til bygningskonstruktøren, hvilket adspurgt af en af de øvrige beboere var kommet frem ved en generalforsamling, hvor jeg ikke deltog. Det kan man så lægge noget i eller lade være.

Det korte og lange er, hvorvidt foreningen har ret at udpege en bestemt bygningskonstruktør til et arbejde i min lejlighed? Jeg stiller mig lidt uforstående overfor dette krav, da det logisk set vel også indebærer at bestyrelsen generelt bør/skal forlange, at netop denne bygningskonstruktør involveres ved alle fremtidig projekter i ejendommens lejligheder, hvor en bygningskonstruktør er påkrævet - fx ved sammenlægning af lejligheder.

Tak for svar!
Den rejsende
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4/01/2013 20:37

Re: Gulvlem og bygningskonstruktør

Indlægaf molan » 11/02/2013 10:12

De kan ikke forlange at du bruger en bestemt bygningskonstruktør, men de er velkommende til, på foreningens regning vel at mærke, at få også denne bygningskonstruktør til at foretage samme eftersyn som en kontrol - hvis de følger behovet for det.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Gulvlem og bygningskonstruktør

Indlægaf Den rejsende » 21/03/2013 16:58

Hej Molan

Forsinket tak for svar.

Jeg skal lige høre - har du en specifik faglig baggrund for at kunne sige det, eller kan du henvise til en konkret regel :)

Mvh. Martin
Den rejsende
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4/01/2013 20:37

Re: Gulvlem og bygningskonstruktør

Indlægaf molan » 25/03/2013 10:04

Den rejsende skrev:Hej Molan

Forsinket tak for svar.

Jeg skal lige høre - har du en specifik faglig baggrund for at kunne sige det, eller kan du henvise til en konkret regel :)

Mvh. Martin


Der er kun de generelle principper, nemlig at du ikke kan pålægge indskæringer i din frihed til frit valg, det samme gælder så den anden vej.

Derfor hvis begges frie veje skal tilgodeses, så er det eneste løsning at begge har "deres mand" på sagen. Sagt på en anden måde, det er ingen lov som forhindre dig i, eller påtvinge dig at ikke at have, din man på også.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Bygningsrenovering og vedligeholdelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster