Ingen radiatore i lejligheden!

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Ingen radiatore i lejligheden!

Indlægaf Josefine21 » 18/01/2013 20:26

Hej.

I Sept. 2010 købte jeg min egen andelsbolig, da jeg så var sikret mine penge, så jeg ikke brugte dem på en masse ting som jeg senere ville fortryde.
Var ude og kigge på boligen da det var sommer, det var virkelig min drømme lejlighed.
Jeg fik fremvist årsopgørelse fra DONG af sælger, hvor hun betalte 1100,- hver 3. måned. Der var ingen radiatore, men hun sagde den ene olie radiator var nok til, at varme det hele op. Sælger havde et spædbarn, og indretningen bar præg af, at de boede der.

Da jeg så flytter ind i September, skal jeg allerede begynde, at tænde for olie radiatoren. Da jeg får min første regning fra DONG, lyder den på 3390,- ikke det jeg havde forventet, da sælger ikke betalte så meget.
Her nogle måneder efter fik jeg afvide af min nabo, at sælger slet ikke har boet i lejligheden!
Der står intet om, at jeg selv skal sørge for varme i min købskontrakt.

Vi får senere en energi mand ud, som skal lave en energi rapport af lejligheden, han skriver i rapporten, at der skal sættes varme op i stue lejlighederne (min nabo har heller ingen varme), og nogle andre ting. Vi holder møde i foreninge, og beslutter, at der skal sættes varme op i stue lejligheder, da vi ikke kan holde de lovlige 20 grader!
Jeg har tændt for olie radiatoren, el panet på toilettet, og har skaffet en ekstra olie radiator, som også er i gang.
Jeg ligger vinteren 2010 med 11 grader! Uden varme er der 3 grader!
Formanden flytter, og der kommer en ny til, han siger til min mor August 2011 pr. telefon, at det er godkendt uloveligt, og foreningen skal sætte nogle radiatore op. Da vi kommer til møde og konfrontere ham med det, kan han ikke mindes, at have sagt det... Han har derudover sagt, at foreningen skal dække fugten i mit skab i køkkenet, efter min overbo har fået lavet badeværelse, hvor mine rør så ikke har kunne tåle, at der blev slukket og tændt for vandet. Dette kan han heller ikke mindes om han har sagt, da vi siger det til mødet.
Jeg har betalt omkring 3500,- hver 3. måned til DONG, for at kunne holde 11 grader i min lejlighed. Da jeg får årsopgørelsen, får jeg så en efterregning på 9538,-! Den siger formanden pr. telefon til mig, at foreningen også vil betale, men igen mindes han ikke, at skulle have sagt sådan, da vi siger det til mødet.

Min mor har haft skrevet på andelsportalen, ringet til 2 advokater, jeg har skrevet på bolig galleri, og vi har været til gratis retshjælp. Alle mener foreningen skal betale for, at etablere varme og betale det vi har haft af ekstra udgifter ved, at varme op med el.
Den advoktat jeg har fået til, at tage sagen, skriver en mail til formanden, men uden svar. Efter 5 uger siger formanden til mig, at han har modtaget brev fra min advoktat, men advokaten har stadig ikke hørt fra ham!

Nu er jeg så flyttet midlertidig hjem til min mor, fordi jeg ikke har råd til, at tænde mine olie radiatore. Jeg har 9 grader i lejligheden, og kan ikke bo der, da jeg ikke kan holde varmen.
Alle vintrene har jeg ligget med dyne på 24/7, haft uld sokker og en ulden sweeter på, samt jeg har haft ski undertøj under mit normale tøj.
Hvad gør jeg nu? Formanden er ikke til, at snakke med, og har fået den andre 2 beboere over på sin side, så jeg sidder alene med ALT. Der er ikke styr på noget som helst i foreningen. Ikke engang vedtægterne bliver overholdt! Han er ude i, at hvis vi skal have varme, skal de 2 andre have noget til samme pris.

Dette er kopiret fra et andet sted jeg har slået det op, hvor jeg fik råd om, at sætte det herind.
Der er kommet advokat på sagen, og formanden har ignoreret 3 breve fra advokaten, og hvad kan man så gøre? Der er søgt om fri process til mig, så sagen kan komme i retten.
Jeg har på skrift (sms), at foreningen skal dække udgifterne til, at vi/jeg skal have opsat radiatore (central varme), og at de skal dække min ekstra regning jeg fik fra DONG på 9538,30,-

Ved ikke om jeg har glemt, at skrive noget, men ellers er I velkomne til, at skrive.

Kan man forresten gøre noget, når man betaler for meget til opvarmning af varmt vand?
Min mor har nævnt det for formanden, og han vil ikke gøre noget ved det.
Jeg betaler mellem 6 og 8.000,- om året for opvarmning af varmt vand, en fra HMN sagde, at jeg max. skulle betale 2500,- om året, og det var højt sat, og fordi vi har en gammel kedel.

God weekend.
Josefine21
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/01/2013 20:05

Re: Ingen radiatore i lejligheden!

Indlægaf kipketer » 24/01/2013 08:59

Hej
Jeg vil ikke kommentere på det juridiske. Men jeg lægger meget mærke til din sprogbrug omkring "foreningen". Du skal huske at du er "foreningen". Du har sammen med de andre meldt dig ind(købt en andel) i en foreningen som står for at drive "huset". Der er en demokratisk valgt bestyrelse - som du kan stille op til. Du kan øge indflydelse ved at stille forslag til generalforsamlinger og deltage.
Du skal huske at formand/bestyrelse ikke er dit service organ. De er frivillige arbejdende demokratisk valgte - så hvis du syntes de ikke gør det godt, står det dig frit at forsøge at udskifte dem ved demokrati.
Men ellers virker det selvfølgelig som du ikke er behandlet særligt godt og selvfølgelig skal der være varme og radiatorer i en lejlighed (medmindre hele bygning ikke har det og foreninge har bestemt det). M
kipketer
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22/09/2010 11:03

Re: Ingen radiatore i lejligheden!

Indlægaf Josefine21 » 24/01/2013 11:14

hej m.
Tak for svar, er klar over det du skriver. Jeg har svært ved, at forklare hvordan det hænger sammen. Vi er kun 4 andelshavere, så vi er derfor alle i bestyrelsen. Den tidligere formand ville følge det der stod i energi rapporten, men den nye formand tænker kun på, hvad der er godt for ham, og de to andre tror blindt på ham, da han siger ting meget hurti, overbevisende, samt slynger noget ud uden hold i. Intet er på skrift, heller ikke referat eller indkaldelse.
Jeg ville gerne tage formandsposten, men må erkende, at jeg ikke magter det, og det vil tage mange timer, at rette op på tingen. Der er ikke styr på noget. Jeg deltager skam, tager gerne imod råd, undersøger de forskellige ting, indhenter tilbud, har folk med der har styr på tingene med (det satte den gamle formand pris på), men intet bliver hørt eller overvejet af de andre 3, jeg får kun kastet sten på mig.
Josefine21
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/01/2013 20:05


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron