Lad mig høre nogle internet-idéer

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

Hvilken båndbredde har du/din boligforening til Internettet?

Afstemning sluttede 27/04/2003 17:37

1 Mbit/s
0
Ingen stemmer
2 Mbit/s
3
50%
5 Mbit/s
0
Ingen stemmer
10 Mbit/s
1
17%
20 Mvit/s
0
Ingen stemmer
50 Mbit/s
1
17%
100 Mbit/s
1
17%
Andet
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer : 6

Lad mig høre nogle internet-idéer

Indlægaf Apostel.net Administrator » 26/02/2003 17:37

Hej med jer derude.

Jeg skal ha' fælles Internet i min boligforening, som har ca. 177 lejemål.

Er der nogle som har erfaring eller som bare kender, nogen firmaer som installerer netværk, og firmaer som kan levere MEGET høj båndbredde til en nogenlunde pris??

Håber vi kan få et ordentligt forum i gang, og måske nogle gode diskusioner.


It's up to you :smile11:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 26/02/2003 22:34

Man kan se leverandørlinks her:
http://www.ejdadm-ja.dk/ADSL_internet.htm

2 mbit bliver vist lige småt nok til 177 lejligheder. I skal formentlig have mindst 4 mbit.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Apostel.net Administrator » 28/02/2003 16:32

I Know It.

Meningen var også bare at få et godt forum igang, og få nogle gode idéer til installatører og udbydere.

Er der nogen har har erfaringer med:
Kabelnettet.dk, Comflex A/S, Telelet, IndieNet, Vesterbro ADSL, Webpatner, Jay.net og Netgroup etc.?????
Lad os høre dine erfaringer og meninger her i dette forum :)

Jeg ved godt at vi nok mere skal ud i en 10 Mbit/s forbindelse her hos mig, ellers ville det blive lidt trangt med båndbredden :)

Lige i øjeblikket er jeg faktisk i gang med en undersøgelse om en 100 Mbit/s forbindelse til internettet via Fiber her i Danmark og lidt langsommere til upload :)
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jannie Amstrup » 31/03/2003 19:22

Hej Michel

Jeg ved ikke om i endnu har fundet en løsning.
Nu taler du om 10/100 Mbit mod internettet...jeg tror at du er i gang med en ALT for stor mundfuld.
Mener du ikke at det er Jeres kabling der skal kunne håndtere disse hastigheder lokalt. Hvis i vælger en cat.5+ kabling kan den klare 200 Mbit/s, men så skal i jo tænke på hvor mange og hvilke typer switch i sætter på. Her kan du f.eks. vælge en som kan klare både 10/100 Mbit/s.
Nu taler du om 177 lejemål, hvordan er de fordelt .... er det over flere bygninger eller er det en enkelt bygning ???
Jeg kan oplyse at jeg har lige etableret en løsning til 30 af vores 110 andelshaver med en 512/2048 Mbit/s ADSL Pro@ccess fra TDC med tilslutninger over 3 bebyggelser og dette er mere end rigeligt.
Du skal også tænke på i hvilken aldersgruppe dine bruger er og til sidst skal du ikke glemme at du kan ikke hente med større hastighed end den du henter fra har.

Håber at dette kan hjælpe dig list på vej....
Hilsen
Jannie Amstrup


Vi skal jo hjælpe hinanden...
Jannie Amstrup
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31/03/2003 19:01
Geografisk sted: København NV

Indlægaf Apostel.net Administrator » 31/03/2003 20:49

For det første, søger jeg ikke et endeligt svar, men ville sætte en debat i gang, og hører om andre boligforeninger, for at hjælpe Jens med at gøre dette forum lidt mere kendt :smile12:


Nej det er ikke lokal trafikken jeg snakker om. Det er forbindelsen ud på nettet. Og der nægter jeg at tro, at du/I har 100 Mbit/s til.

Og så skal jeg lige sige til dig, at Kat. 5E ikke har en max. kapacitet på 200 Mbit/s, men 1000 Mbit/s (1 Gbit/s).


Men lad mig endelig hører fra mange flere, lad os få en god debat igang.


Er der fx. nogle som har kendskab til:
Arrownet
Kabelnettet.dk
NGDC
IndieNet
Vesterbro ADSL
DBnet (Dansk Bredbånd)
Fascom
Comflex
Evt. andre gode firmaer??
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jannie Amstrup » 31/03/2003 21:28

Jeg har ikke skrevet at vi har 100 Mbit/s mod nettet, men derimod en Pro@ccess ADSL 512/2048.

Hvis du vil hjælpe Jens med at gøre dette forum kendt, burde du måske ligge ud med en anden tone, når nogle forsøger at komme med et oplæg til en løsning, for det er vel også det der er meningen med forumet eller hvad ??

Du nævner selv :Lige i øjeblikket er jeg faktisk i gang med en undersøgelse om en 100 Mbit/s forbindelse til internettet via Fiber her i Danmark og lidt langsommere til upload :)

Derfor gik jeg ud fra at du evt. ville ha´ ideer til en løsning, men du må undskylde mit tidl. indlæg, da det åbenbart ikke er det du ønsker.
Jeg syntes blot at det er synd for Jens, da han har fundet på en rigtig god ide, som jeg er sikker på at mange boligforeninger kunne få glæde og nytte af.

Jeg arbejder til dagligt med løsningsmodeller til boligforeninger/hoteller/kollegier, men dette har nok ikke din interesse.

God jagt med en rimelig pris på en 100 Mbit/s fiber til Internettet.
Hilsen
Jannie Amstrup


Vi skal jo hjælpe hinanden...
Jannie Amstrup
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31/03/2003 19:01
Geografisk sted: København NV

Indlægaf Apostel.net Administrator » 31/03/2003 21:38

Sorry Jannie

Det var ikke meningen at du skulle misforstå den på den måde.

Det jeg mener er at min afstemning går ud på at finde ud af hvor mange der egentlig har de forskellige hastigheder i sin boligforening...... Det er dem der står oppe i afstemningen.

Det var derfor jeg sagde at jeg nægtede at tro at I havde 100 Mbit/s mod internettet, da der desværre er så få boligforeninger som har det i dag.


Men kom du blot endelig på banen med dine erfaringer, det er altid godt at hører andres erfaringer. :smile11:


Ja jeg bakker også Jens 100 % op med denne glimrede idé. Den vil garanteret kunne hjælpe andre. :smile5:


Men Jannie, husk blot at det ikke så meget er en løsning jeg er ude efter, men mere nogle idéer og evt. en god debat.....
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jannie Amstrup » 31/03/2003 21:45

Tak for din pæne tilbage melding.
Jeg vil spændt følge med på siden og ikke mindst kunne det være interessant at henvise til denne side via min hjemmeside.

Jeg vil da lige sige tak til jens for et godt initativ :smile11:
Hilsen
Jannie Amstrup


Vi skal jo hjælpe hinanden...
Jannie Amstrup
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31/03/2003 19:01
Geografisk sted: København NV

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 31/03/2003 21:59

Jannie Amstrup skrev: ... og ikke mindst kunne det være interessant at henvise til denne side via min hjemmeside.

Jeg vil da lige sige tak til jens for et godt initativ :smile11:


Links til andelsbolig-debat.dk er meget velkomne.
Sitet er stadig nyt og vil først være rimeligt på plads i søgemaskinerne i løbet af april måned.

Selv tak Jannie :smile16:
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Saksild » 5/04/2003 12:10

Der er mange leverandører på markedet. TDC kommer snart med deres bud på en løsning til boligforeninger. De fleste beboere kender næppe til den mangfoldighed af HW, protokoller og sikkerhedsaspekter der er forbundet med valg af leverandør og løsning. Mange boligforeninger vil sikkert skifte leverandør, når medlemmene i løbet af nogle få år finder ud af, at f.eks. ydelse og sikkerhed ikke har levet op til forventningerne.

Den vigtigste beslutning er derfor et valg af netstruktur, som er rimeligt fremtidssikret (Cat 5/5E/6/fiber) og hænger økonomisk fornuftigt sammen. Det er måske overkill at lægge fiber ud til hver enkelt bruger, idet ingen kan spå om morgendagen bringer ny billig trådløs teknologi på banen. Når boligforeningen selv ejer sit kabelnet er det forholdsvis enkelt at skifte internetudbyder senere.

Den geografisk udbredelse er væsentlig faktor, idet rækkevidden for 10bT er begrænset til 185 meter, men allerede her bliver indlægget for teknisk.

Det er ikke en normal bestyrelsesopgave at planlægge boligforeningens kabel -og internetværk. Hvis der i foreningen findes en nørd eller 2, kan bestyrelsen med fordel indrage disse i planlægningen, men alle der kaster sig ud i det, bør gøre sig klart at teknologien er dynamisk og kompleks og der skal være plads til fejltagelser. Har ingen i boligforeningen IT-kendskab, kan man alliere sig med et konsulentfirma eller finde en leverandør man har tillid til.

Hvis man gør sit forarbejde godt er der rigtig mange penge sparet, omvendt hvis man blindt tror på den første og bedste IT-sælger, kan det blive endda særdeles kostbart for foreningen.

mvh Saksild
Saksild
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 6/04/2003 17:20

Tak for dit indlæg Saksild....
Hvilken baggrund/kendskab til IT området har du??

Jeg må være den "nørd" som du omtaler i dit indlæg, men jeg vil altså ikke kalde mig selv nørd, men måske bare entusiast. :smile11:

Tak for din mening, selv fortrækker jeg at fremtidssikre mig, via en fiber backbone, som også ville kunne hjælpe til, så netværket ikke bliver overbelastet.

Twin PDS kabling op til hver lejlighed......

Fiber til hver lejlighed kan man faktisk få meget billigt, til næsten samme pris som en Kat. 6 PDS kabling koster.... Men omkostningerne på Fiber netkort er stadig alt for høje.


Men lad os høre nogle flere erfaringer, og meninger :smile51:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Wizardrj » 14/04/2003 17:20

Hej Michael, nice pirate !
:smile14:

Med 177 lejligheder så tror jeg ikke der er økonomi i en 100 Mbit linie
(jeg regner med at det er jay.net du kigger på ???)
Det koster ca. 75.000 i oprettelse og derefter ca. 25.000 pr. måned og så kommer trafikomkostningerne.

På den anden side så behøver 177 brugere ikke mere end ca. 8 Mbit for at have en rigtig rigtig god forbindelse, og så taler vi om helt andre priser !

Mht kablingen så glem alt om kat 6 ! Det er dyrt, svært at arbejde med og du opnår reelt ingen fordel i forhold til kat 5e.
Så er der fiber hele vejen ind i lejligheden, det koster ca. 10% - 15% mere at kable med fiber frem for kat 5e, men udstyret der skal i begge ender af fiberen er ca. 40-60 % dyrere (nogle ting endda meget mere)

Idag (april 2003) er det ikke et alternativ til kat 5e, men overvej evt. at få indlagt utermineret fiber i lejlighederne (døde kabler) når eliktrikkeren alligevel er rundt og kable med Kat 5e. (sørg for at få garanti for at den leverede kat 5e installation kan køre gigabit!)

På din backbone er der naturligvis intet alternativ til fiber (sørg for at få installeret ekstra fiberpar, og at i får både singlemode og multimode fiber, så i er fremtidssikret)

Mht erfaringer med forskellige udbydere så vil jeg gerne advare/informere alle bestyrelserne derude foran skærmene
VÆR FORBEREDT PÅ AT DENNE BRANCHE ER MEGET FORVIRRENDE; OMSKIFTELIG & "SPROGLIG KREATIV", sørg for altid at få 2-3 tilbud på alle delelementer, brug evt. foreningens huseletrikker som rettesnor.

De bedste aktørere jeg kender i branchen er Delcom, Fascom, Cirque & Arrownet, de har nogenlunde styr på hvad de laver og leverer normalt det aftalte til tiden. Dette er på ingen må en udtømmelig liste og der er sikkert andre der har andre / flere erfaringer, mit bedste råd er at opsøge og lytte til foreninger der har prøvet at være gennem denne proces...

se evt.
www.bryggenet.dk
www.firkantnet.dk
www.svanenet.dk

Læs disse sider igennem, tjek deres link bibliotek og tjek disse link igennem, så er i godt forberedt til at gå i kamp med opgaven ;-)
Wizardrj
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 20/04/2003 23:11

Tak for endnu et indlæg.

Det er dejligt at folk gider sætte sig ind i dette stof.....

Tak for det.....



Men min grund til at trække kat. 6 kabler er ikke så meget baseret på hvad vi får her og nu, men mere fremtids synet....
Det er ikke så meget dyrere faktisk... Har fået at vide at det ville koste ca. 100-200,- ekstra pr./lej.
For det første er der den fordel at pga. støjen i et boligkompleks kan påvirke signalerne i kablerne, er det på en eller anden mærkelig måde en fordel at bruge kat. 6 kabler, efter hvad jeg har fået at vide.....

At de er en hel del sværere at arbejde med er ligegyldigt.... Da det ikke er mig selv der skal lægge kablerne......



Tak for dine link... Og tak for dine tanker og erfaringer.... Hvad angår kabling har jeg dog STOR :smile11: tillid til firmaet Indienet ApS, som er meget fleksible og venlige at snakke med. Samtidig med at de udfører deres arbejde professionelt.... Er der nogle som er interesseret kan de kigge på: http://www.indienet.dk/ der findes også referencer på deres "gamle" kunder.....

Men lad mig endelig stadig høre fra flere.... Det er dejligt at få forskellige synvinkler, men indtil videre tak for indlæggene.....
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Wizardrj » 21/04/2003 01:29

Hej Michel !

Jeg er helt enig med dig i at det er vigtigt at fremtidssikre investeringen i et netværk. Men jeg er meget uenig med dig i at Cat 6 skulle være fremtidssikker.

Fremtiden er fiber eller trådløs, cat 6 er kobber præcist ligesom cat5e.
I cat 6 har man bare opstillet en lang række regler som skal overholdes for at kobberet kan garantere 1 Gbit (teoretisk 4Gbit).
Det var derfor jeg skrev det er svært at arbejde med, f.eks. må et cat6 kabel ikke bukkes mere end ca. halvt så meget som et kat5e kabel, det er derfor svært at lave en pæn og diskret kabelføring i en ejendom. Det er ikke selve prisen på kablet der er markant højere end kat5e, det er udgiften til elektrikkeren fordi de kun kan kable halvt så mange lejlighder på en dag når de skal arbejde med cat6.

Det største problem mener jeg dog ligger i den dagligdags brug at cat6.
Hvis man skal opnå den fulde fordel at cat 6 så skal hele kæden fra brugerens pc og frem til backbone være optimeret til cat 6.
Det hjælper ikke noget at man har kablet en lejlighed med cat6 efter alle kunstens regler hvis brugeren så sætter et cat5e kabel på de sidste 5m mellem sin computer og netstikket i væggen !
Her skal det lige indsparkes at der endnu ikke kan købes cat 6 patchkabler i de danske butikker !!
Selv hvis alle beboere får udleveret cat 6 patchkabler i de korrekte længder, så er der netkortet i computeren. De fleste netkort i computere i dag er billige taiwan modeller til et par hundrede kroner, de fungerer fint til kat 5e men deres connectorer er ikke gode nok til overholde cat 6 standarden, og hvis bare et element på den lange kæde ikke er cat6 certificeret så er der ingen forskel på cat5e og cat 6 og investeringen i cat 6 er spildt !!!!

Hvis du ser på alle de net projekter der er gennemført eller er under etablering i disse år, så har de alle valgt at bruge cat5e, det er der som ovenfor anført en god grund til.....

Mht. støj i kablerne så skal du ikke være bange, hvis i får et certificeret kat 5e net med basis i EN50173D standarden fra f.eks. Brand-Rex eller Avaya så er nettet testen for støj ! Med mindre i har nogle meget specielle elinstallationer i jeres ejendom så er kabelstøj ikke et problem !
Wizardrj
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/04/2003 11:13

Wizardrj du har et eller andet sted ret..... Men bare alene at det er beregnet til 4 Gbit i fremtiden, ville jeg kalde en STOR fremtidssikring.... Det må jo så være op til hver enkelt brugere at udnytte dette netværk, men muligheden ville være der.... :smile11:

Det eneste jeg fik at vide angående pris var, at det ville koste ca. 100-200,- ekstra pr./lej. Så jeg regner med at teknikerlønnen er regnet med der :smile51:


Men tak for det alligevel, kan godt se grunden til det. Men der er jo nogle som skal være de første med cat. 6 :smile11:

Trådløst tror jeg altså aldrig kommer til at slå rigtig igennem!!! Der er alt for mange "huller" i de løsninger, men fiberen derimod holder sikkert.... I øjeblikket er FTH bare en alt for dyr løsning, og ville indtil videre ikke være andet end overkill.....

Men kom endelig med flere indlæg.
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 14/05/2003 19:00

Er der ikke nogle andre som har et eller andet at sige til dette emne....

Indlæget er åbent for ALT, så skriv bare løs med erfaringer eller egne tanker.... :smile11:

Er der f.eks. nogle som har nogle erfaringer med Internet hastigheder???


I er ALLE SAMMEN også velkomne til at deltage i afstemningen....


Jeg håber at høre fra nogle flere af jer snart :smile11:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jesper » 20/05/2003 17:37

Er der njogen der har erfaring med forskellen på Cat 5.e og 5.d ? Og er begge disse hurtige nok til "video on demand" HD TV osv . ?

Tak

Jesper
Jesper
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/05/2003 13:56

Hejsa Jesper


Glad for at se endnu en ny burgere i netop dette område :smile51:

Jeg har godt nok ikke hørt om Cat 5 D endnu..... Men skal svare dig når jeg lige har undersøgt dette nærmere......

Men jeg ved at Cat. 5 E er godkendt op til GigaSpeed, så det burde kunne klare det hele.....


Brugen af Video On Demand (VoD) etc., kommer ikke så meget an på kablerne, med mindre vi går under Cat. 5 E......
Det kommer lige an på hvor mange brugere der skal bruge denne service???
Og hvor meget trafik du regner med der bliver brugt???
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/05/2003 14:46

Hej Jesper... Er det i jeg har valgt at rykke dit spørgsmål over i et nyt emne, for at gøre det mere overskueligt for andre brugere/gæster :smile51:
Apostel.net Administrator
 


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron