Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Indlægaf Marlene » 31/12/2012 00:14

Hej.

Jeg overtog for 9 år siden min andelsbolig efter et dødsbo, hvor afdødes søn havde lavet badeværelset.

Andelsboligforeningens bestyrelse godkendte lejlighedens tilstand og indretning, og der blev intet nævnt fra afdødes søn (som var tilstede ved salget) eller bestyrelsen om eventuelle fejl og mangler ved salget.

Her i julen har vores vicevært netop fortalt mig, at afløbet i badeværelset var ulovligt.

Hvordan er jeg stillet i denne situation? (Lejligheden kostede omkring 700.000 kr ved købet)

Har andelsboligforeningens bestyrelse en form for ansvar? Efter min opfattelse godkendte de jo slaget af lejligheden, og burde - efter min opfattelse - have checket afløbet (eller bedt en professionel VVS-mand herom).

Hvis ja, betyder det så, at jeg har krav på at få etableret et lovligt afløb (og et badeværelsesgulv, som nemlig også skal brydes op) af andelsboligforeningen? Kan man forvente, at andelsboligforeningen har tegnet en form for forsikring til disse situationer? Det er jo ret store beløb og til tider indviklede indretninger, som de godkender ved et salg - og der må være ganske mange tilfælde af skjulte fejl og mangler.

Hvad med sønnen til afdøde, som lavede badeværelset (selvbyg).

Jeg glæder mig til at læse jeres svar.

Venlig hilsen Marlene
Marlene
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/12/2012 23:54

Re: Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Indlægaf ThomasPedersen » 9/01/2013 18:36

Jeg er ikke ekspert på området men:

Jeg tror ikke at du kan stille bestyrelsen til ansvar. Normalt skal de kun godkende køberen og ikke om installationer er ulovlige eller ej - hvilket ville være noget af en opgave at kræve af en bestyrelse. Derudover står du også selv for al indvendig vedligeholdelse + at man normalt, som køber, har nogle uger efter overtagelse til evt at spotte fejl og mangler (hvilket heller ikke er nemt --- I know....)

Jeg kender til en sag hvor man også troede at noget var udført ulovligt (og sagen røg i retten osv), men det viste sig efterfølgende at der på udførselstidspunktet ikke fandtes sådanne regler. Så hvis dette afløb f.eks. var lavet i 1996 så kan det være at det opfyldte de regler som var gældende på dette tidspunkt. Så prøv at undersøge hvornår arbejdet blev udført.

Hvorfor siger bestyresen nu at dit afløb er ulovligt ? - Er der vandskader elign ? og kræver de at du udbedrer fejlen ?
ThomasPedersen
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 20/06/2006 20:08

Re: Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Indlægaf Marlene » 10/01/2013 00:55

Hej igen.

Tak for dit svar:o)

Jeg mener nu fortsat, at en skjult fejl i form af et ulovligt afløb må være bestyrelsens ansvar, da de godkendte lejligheden, salget og prisfastsættelsen af lejligheden inden salget.

Det er vores vicevært, som har oplyst mig om det ulovlige afløb.

Er der nogle, der kender de konkrete juridiske regler og domspraksis på dette område? (Jf. venligst mit første indlæg ovenfor for yderligere oplysninger)

Please help.

mvh Marlene
Marlene
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/12/2012 23:54

Re: Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Indlægaf Josefine21 » 18/01/2013 20:14

Hej.

Jeg vil også mene, at foreningen skal dække udgifterne for, at få det skiftet, så det er lovligt.
Men står der ikke noget om det i jeres vedtægter?

Jeg står selv, og har en sag mod min forening, da der er blevet godkendt, at radiatorene er taget ned.
Dette skal foreningen dække, men da der er lidt forskellige meninger om, hvad pengene skal bruges til osv. har jeg fået advokat på sagen, og den skal muligvis afgøres i retten.

Josefine
Josefine21
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/01/2013 20:05

Re: Skjult fejl i form af et ulovligt badeværelsesafløb

Indlægaf Marlene » 20/01/2013 23:22

Hej Josefine.

Mange tak for dit svar - samt massevis af held og lykke i "din sag".

mvh Marlene
Marlene
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30/12/2012 23:54


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster