Andelsbolig - risiko med tilpasningslån ?

Skal foreningen vælge fastforrentet lån, rentetilpasningslån (flexlån), kort løbetid, lang løbetid eller stående lån uden afdrag.

Andelsbolig - risiko med tilpasningslån ?

Indlægaf havudsigt » 1/07/2004 20:04

Hej

Jeg har fået tilbudt en dejlig andelslejlighed, men jeg hører så mange
advarsler om tilpasningslån at jeg gerne vil have noget god råd.

I salgsopstillingen står følgende :

Bortset fra vores andel (som er 230.000) i mit tilfælde, er købesum for hele
ejedommen financieret således

Andelskapital (fra andelshavere) kr. 1.363.100
Nykredit F1 kr. 5.452.400
Rentetilpasningslån med renten fastsat 1 år ad gangen med halvdelen af lånet
som stående lån og resten med afvikling over 30 år.
(renter + bidrag ca. 3.01 % og ydelse ca. 4,13 %)

Lige nu skal jeg betale 38.110 kr. om året i leje.

Hvad vil der ske hvis renten stiger med 1 % ? Hvor meget skal jeg så betale
?

Håber der er nogen der kan give mig et fornuftigt svar. På forhand mange tak
for hjælpen !
havudsigt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/07/2004 20:03

Re: Andelsbolig - risiko med tilpasningslån ?

Indlægaf JN » 2/07/2004 07:55

I betaler altså 3,01% af 5.452.000 kr. = 164.000 kr. i renter om året.
Hvis renten stiger 1% til 4,01 betaler I så 218.000 kr.

Altså en forskel på 54.000 kr. Ydelsen har ikke noget at gøre med det. Den er jo blot rente + afdrag. Afdraget indgår i ejenkapitalen og dermed din andelskrone. Størrelsen af afdraget er anhængig af restløbetid.

Dernæst skal du oplyse hvor stor andel din bolig har af ejendommens samlede boligareal. Hvis din bolig ex. er 100 kvm af ialt 2.000, dvs. 5%, vil din husleje ca. blive påvirket 5% af 54.000 kr. = 2.700 kr./år (225 kr./md).

Noget helt andet er at jeg synes det lyder temmelig "gamblet" at satse et så stort lån udelukkende på rentetilpasning. Der er nogen der virkelig har ville sætte afdrag i vejret for at øge andelskronen (eller er boligafgiften sat tilsvarende ned?) !! Men undersøg også om der eventuelt er sat penge til side til at imødegå rentestigning.

I vores forening har vi også et F1, men kun på ca. 30% af de samlede lån. Derudover gemmer vi "besparelsen" fra et 5% som reserve I tilfælde af renten stiger. På et tidspunkt vil reserven måske blive så stor at man kan bruge noget af den til et straksafdrag (eller lidt større årlig afdrag) på lånet, og dermed igen mindske risiko ved rentestigning (da lånet jo nu er mindre).

Så man kan sige at andelshaverne har ikke fået en billigere husleje, men til gengæld er der reserve at stå imod med - og skulle det ikke blive nødvendigt kan man blot sætte afdrag lidt op, og dermed give andelshaverne pengene lidt drypvis tilbage igen via en stigende andelskrone.

Vedr. beregningerne. Du kan iøvrigt nemt foretage dem. Se ex. nykredits hjemmeside, eller brug funktionen PMT i excel.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Realkreditlån

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron