af molan » 25/04/2013 10:39
Det afhænger jo af hvad der er tale om, som udgangspunkt skal der være tale om en fejl eller mangel i forholde til funktionalitet eller stand i forhold til det tidligere fremviste.
Omkostningsniveauet for at for det udbedret spiller en rolle, og om du har betalt maksimalpris eller ej spiller også en rolle.
Svare tiden er sagsbehandlings tiden, så længe du har lavet din indsigelse inden for de 14 dage, så er sagsbehandlings tiden uden betydning for dit krav. Hvis der er noget du ikke kan vente med at få lavet, så kan du gøre det selv, men de penge du evt. får tilbage er en vurdering af hvad det kostede. Alternativt få det lavet af professionelle og regningen er så dokumentation for hvad det kostede (dog er der ingen granti for at du får alle penge tilbage, eller at du overhoved får penge for det).
Det er væsentligt at huske på du ikke er flytte ind i en almen lejelejlighed, som udgangspunkt er andelen købt som beset. Fejl og mangler skal derfor være væsentlig, ulovligheder eks. i EL eller VVS, skjulte mangler du ikke kunne have fundet ud af før etc.. En ridse i gulvet som ikke var der på besigtigelses tidspunket kan også kaldes en mangel, da det du overtager har lidt skade i mellemtiden og derfor ikke er som beset. Omvendt er en ridse i gulvet som var der på besigtigelses tidspunket, købt som beset.
Er der ikke tale om overpris eller ulovlige installationer, så skal dit samlede krav være i omegen af 10% af købssummen før du kan regne med nedslag - igen med funktionelle fejl. Manglende rengøring, kalk på badeværelset etc. kommer du ingen vejene med.