Vedr. blænding af hoveddør

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Vedr. blænding af hoveddør

Indlægaf Sveske » 28/05/2013 18:49

Hej,

1) Kan en bestyrelse beslutte, at andelslejlighederne skal have blændet deres ene hoveddør? (hvis de har mere end en hoveddør)

2) Kan en bestyrelse endvidere beslutte, at en andelshaver, der har slået lejligheder sammen, og som har 2 hoveddøre, selv skal betale for blændingen mens foreningen betaler for de øvrige døre, der skal blændes?

I andelsboligforeningen har bestyrelsen besluttet, at vores hoveddøre til lejlighederne, hvis vi har mere end en, skal blændes, da vi sidste år fik nye (brandsikre) hoveddøre, og de gamle døre, hvis man har flere, som ikke er blændet, ikke skal være der længere. Jeg har i en del år haft 2 hoveddøre (siden jeg købte andelen ved siden af min egen til sammenlægning) og jeg benytter begge hoveddøre, hvorfor jeg ikke er interesseret i at få blændet den ene hoveddør.

Der er flere i ejendommen, som har flere (hoved)døre, men som ikke har sammenlagte lejligheder. De skal ikke betale for blændingen.

I vedtægterne står der intet nævnt omkring blænding af døre, men det fremgår: "en andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i boligen, bortset fra.... udskiftning af hoved- og bagdøre samt vinduer og udvendige døre.... Andelsforeningen er forpligtet til at foretage al anden vedligeholdelse, herunder af bygninger, skure og carporte samt fælles anlæg.

Da jeg overtog lejligheden nævnte jeg for kommunen, de byggeændringer jeg ville foretage, herunder at jeg ville blænde den ene hoveddør, men det fortrød jeg senere, hvorfor jeg ikke fik blændet døren. Kommunen godkendte det ansøgte byggearbejde, der kunne udføres uden byggetilladelse og ibrugtagningstilladelse iflg. kommunen.
Andelsboligforeningen gav fuldmagt til sammenlægning under forudsætning af, at arbejdet blev udført i henhold til kommunens regler. I overdragelsesaftalen fremgår det, at køber er forpligtet til at efterkomme samtlige myndighedskrav og bringe alle myndighedstilladelser i orden i forbindelse med sammenlægningen. Sammenlægningen skal foretages i henhold til kommunens regler herom. I ibrugtagningstilladelsen står det, sammenlægning af lejligheder og i forbindelse hermed nedrivning af vægge og blænding af døre.

I vedtægterne står der intet om sammenlægning af lejlighed men andelsboligforeningen følger tekniske retningslinjer for sammenlægningen herunder for blænding af døre.
Sveske
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/04/2013 22:28

Re: Vedr. blænding af hoveddør

Indlægaf molan » 10/06/2013 10:07

1) Kan en bestyrelse beslutte, at andelslejlighederne skal have blændet deres ene hoveddør? (hvis de har mere end en hoveddør)

Svar: Det kan bestyrelse som udgangspunkt godt hvis det kan henføres til en del af forenings drift eller sikkerhed.

2) Kan en bestyrelse endvidere beslutte, at en andelshaver, der har slået lejligheder sammen, og som har 2 hoveddøre, selv skal betale for blændingen mens foreningen betaler for de øvrige døre, der skal blændes?

Svar: Nej, det kan bestyrelse ikke, ej heller generalforsamlingen. Det er i strid med andelsboligloven idet at alle andelshaver sidestilles.

Enten skal alle betale selv ellers skal ingen betale selv, hvis altså de 2 hoveddøre begge er godkende i hht. aftaler, vedtægter og love.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Vedr. blænding af hoveddør og køb af nye døre

Indlægaf Sveske » 28/06/2013 17:27

Hej igen,

Mange tak for dit svar, som er yderst brugbart.

Har dog endnu et par spørgsmål, som jeg vil høre, om du kan hjælpe mig med.

Vi fik nye hoveddøre og bagtrappedøre i 2011, hvor andelsboligforeningen betalte for dem. Jeg fik dog alene én ny hoveddør, selvom jeg har 2 hoveddøre som følge af sammenlægning af lejligheder. Jeg fik endvidere alene én ny bagtrappedør af samme årsag, selvom jeg har 2 bagtrappedøre. De nye døre er brandsikre døre. De gamle var ikke brandsikre.

Jeg har nu fået tilbud om selv at betale for en ny hoveddør, hvis jeg ikke ønsker at døren skal blændes. Denne dør skal være magen til den anden branddør. Jeg har valgt selv at bestille en sådan hoveddør fra samme håndværker, som vi fik døre fra tidligere. Det er en meget dyr dør, men jeg kan godt se, at det ser pænere ud i opgangen med samme slags dør, ligesom den kan hindre brand.

1) Mit spørgsmål er nu: skal jeg selv betale for den nye hoveddør eller skal andelsboligforeningen betale, nu hvor jeg ønsker en dør i stedet for blænding? Foreningen kan jo, som du skriver, godt beslutte at døren skal blændes, men for foreningens regning.

2) Skulle foreningen ikke have tilbudt mig 2 nye hoveddøre og 2 bagdøre i 2011? Det står jo i vedtægterne, at foreningen står for udskiftning af hoved- og bagdøre.

3) Kan jeg forlange, at boligforeningen betaler for en ny brandsikker bagtrappedør til min lejlighed, nu hvor jeg har 2 bagtrappedøre som følge af sammenlægning? Jeg ønsker ikke blænding af bagtrappedøren, og det er heller ikke blevet forlangt (endnu) af boligforeningen.

Andelsboligforeningen mener, at jeg skulle have blændet hoveddøren, da jeg overtog lejligheden til sammenlægning for 6,5 år siden, men jeg fik ved overtagelsen kun udleveret de tekniske retningslinjer, som skulle følges i forbindelse med sammenlægning, herunder retningslinjer for udførelse af blænding. Det blev ikke pålagt, at jeg skulle blænde mine døre.
Sveske
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30/04/2013 22:28

Re: Vedr. blænding af hoveddør og køb af nye døre

Indlægaf molan » 1/07/2013 10:20

Sveske skrev:Hej igen,

Mange tak for dit svar, som er yderst brugbart.

Har dog endnu et par spørgsmål, som jeg vil høre, om du kan hjælpe mig med.

Vi fik nye hoveddøre og bagtrappedøre i 2011, hvor andelsboligforeningen betalte for dem. Jeg fik dog alene én ny hoveddør, selvom jeg har 2 hoveddøre som følge af sammenlægning af lejligheder. Jeg fik endvidere alene én ny bagtrappedør af samme årsag, selvom jeg har 2 bagtrappedøre. De nye døre er brandsikre døre. De gamle var ikke brandsikre.

Jeg har nu fået tilbud om selv at betale for en ny hoveddør, hvis jeg ikke ønsker at døren skal blændes. Denne dør skal være magen til den anden branddør. Jeg har valgt selv at bestille en sådan hoveddør fra samme håndværker, som vi fik døre fra tidligere. Det er en meget dyr dør, men jeg kan godt se, at det ser pænere ud i opgangen med samme slags dør, ligesom den kan hindre brand.

1) Mit spørgsmål er nu: skal jeg selv betale for den nye hoveddør eller skal andelsboligforeningen betale, nu hvor jeg ønsker en dør i stedet for blænding? Foreningen kan jo, som du skriver, godt beslutte at døren skal blændes, men for foreningens regning.

2) Skulle foreningen ikke have tilbudt mig 2 nye hoveddøre og 2 bagdøre i 2011? Det står jo i vedtægterne, at foreningen står for udskiftning af hoved- og bagdøre.

3) Kan jeg forlange, at boligforeningen betaler for en ny brandsikker bagtrappedør til min lejlighed, nu hvor jeg har 2 bagtrappedøre som følge af sammenlægning? Jeg ønsker ikke blænding af bagtrappedøren, og det er heller ikke blevet forlangt (endnu) af boligforeningen.

Andelsboligforeningen mener, at jeg skulle have blændet hoveddøren, da jeg overtog lejligheden til sammenlægning for 6,5 år siden, men jeg fik ved overtagelsen kun udleveret de tekniske retningslinjer, som skulle følges i forbindelse med sammenlægning, herunder retningslinjer for udførelse af blænding. Det blev ikke pålagt, at jeg skulle blænde mine døre.


Jeg er enige i at du burde blændet hoveddøren og mener at det ligger implicit i at man sammenligger andele/boliger. Hvordan du juridisk står når du ikke har fået pålagt at gøre det tidligere men gør det det nu, må være noget et advokat kan tager bedres stilling til en jeg.

Om foreningen mangle påkrav til dig tidliger gør at de skal betaler, eller om du skal blænde er et godt spørgsmål - som i sideste ende kun kan afgøres i boligretten. Jeg, bestyrelsen og advokater kan kommer med vores bud og vurderinger, i men er kun i retten det kan afgøres uden at i bliver enige.

Personligt synes jeg du burde blænde døren eller indvillige i at betaler selv, men der kan tale for og imod begge. Så er er uklart hvor du står.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron