Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 27/05/2013 08:06

Hejsa

I 2009 købte jeg min andel, hvor tidligere ejer efter vurderingsrapporten i 2007, lagde et klinkegulv ovenpå eksisterende terrasso, og satte fliser på væggene. Jeg har i forbindelse med salg fået foretaget et vvs tjek, og han siger at det er ulovligt, da der mangler smøremembran.

Man har i vurderingsrapporten medtaget "forbedringen" ved eget arbejde, og der blev ikke foretaget vvs tjek dengang (jeg har ihvertfald ikke set et og der sidder ikke noget sammen med vurderingsrapporten)
Skal vurderingsmanden undersøge nærmere, når han får oplyst der er lagt klinker på gulv og opsat fliser på væggene og han medtager "forbedringen" ? Tænker på, han skal jo se kvitteringer for indkøb af materialer m.m. skal han så ikke se en form for godkendelse/dokumentation på at det er lavet efter forskrifterne?

Kan jeg gå efter vurderingsmanden/foreningen eller er det kun direkte efter tidligere ejer? Jeg har talt med administrator, og de melder hus forbi. Der er krav om el tjek og vvs tjek i vores ejendom, men det er ikke foretaget i 2009 da jeg købte. Jeg kendte intet til det dengang, så har ikke tænkt over det. Bestyrelsen skal vel også godkende det (der skal ansøges om det) Hvem kan/skal jeg gå efter?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 29/05/2013 17:09

Er der virkeligt ingen som kan svare på det??

Kan/skal jeg gå efter administrator, foreningen, tidligere ejer? Der må være nogen der har et ansvar. Vil jo gerne vide hvor jeg står, før jeg kontakter en advokat.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf alibonati » 30/05/2013 17:24

Først og fremmest skal du sikre dig, at det reelt er ulovligt. At en VVS'er mener, at det er ulovligt nu, er ikke ensbetydende med, at det var ulovligt på opførelsestidspunktet. Måske din kommunes teknik- og miljøforvaltning kan hjælpe dig?
alibonati
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6/07/2009 12:46

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 31/05/2013 02:17

alibonati skrev:Først og fremmest skal du sikre dig, at det reelt er ulovligt. At en VVS'er mener, at det er ulovligt nu, er ikke ensbetydende med, at det var ulovligt på opførelsestidspunktet. Måske din kommunes teknik- og miljøforvaltning kan hjælpe dig?


Det er jeg ved at finde svar på..

Men der må da være nogle af de kloge herrer herinde, som ved hvad fremgangsmåden er. Altså om jeg kan gå efter administrator, foreningen eller noget andet? De har jo ikke sørget for en vvs attest da jeg købte, selvom de nu siger, at det SKAL der sørme være ved salg...
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Kristian » 31/05/2013 12:17

Jeg tror det er beskrevet på dette link fra andelsvurderinger.dk

http://andelsvurderinger.dk/?page_id=66#ulovlige
Kristian
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30/05/2013 16:56

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 31/05/2013 15:11

Nu har jeg forhørt mig hos Bolius, og de forstår ikke at han bare kategorisk ved at kikke ned i afløbet i 10 sekunder, kan lave bemærkningen om manglende membranplade i afløb.

Jeg forklarede hende hele sagen, og hun vender den så med en af deres ingeniører, da hun siger man ikke blot lige kan slynge den bemærkning ud som han gjorde, og dumpe badeværelset
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 6/06/2013 22:34

Som jeg vist har nævnt så fik jeg aldrig et vvs tjek da jeg købte i 2009. Vidste intet om det dengang, at man skulle have det. Men har snakket med administrator om det, og de har fundet det i arkiverne. Der er foretaget et vvstjek af badeværelset i 2009 da jeg købte. Ved en fejl er det blot ikke sat sammen med overdragelsesaftalen.
Tjekket godkender sjovt nok badeværelset uden anmærkning og jeg står så nu i 2013 med et tjek hvor der er anmærkning på badeværelset. Det blev lavet af tidligere ejer i 2007. Så fed situation at stå i.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 14/06/2013 13:39

Har i dag haft den tidligere vvsér fra 2009 ude og se på afløbet igen. Den dag i dag ville han godkende det sagde han. Fik ham til at kontakte den "nye" vvsér som afviste det, og de fik sig en livlig diskution. De er uenige i om det skal godkendes eller afvises. Så her står jeg i midten og kan intet gøre. Har tidligere spurgt administrator om jeg må hente en 3. vurdering, men det afviste de.
Nu prøver jeg at få et rådgivende ingeniørfirma ud og komme med deres vurdering, og går den min vej, så håber jeg at det er nok til at komme videre, uden at skulle brække gulv op m.m.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf nibi » 14/06/2013 19:50

Nu prøver jeg at få et rådgivende ingeniørfirma ud og komme med deres vurdering, og går den min vej, så håber jeg at det er nok til at komme videre, uden at skulle brække gulv op m.m.[/quote]
ja-så-..men husk at bestyrelsen skal være tilstede når du har besøg af dit rådgivende ingeniørfirma eller kan de afvise den rapport der kommer.
nibi
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17/12/2007 19:38

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 14/06/2013 19:55

nibi skrev:Nu prøver jeg at få et rådgivende ingeniørfirma ud og komme med deres vurdering, og går den min vej, så håber jeg at det er nok til at komme videre, uden at skulle brække gulv op m.m.
ja-så-..men husk at bestyrelsen skal være tilstede når du har besøg af dit rådgivende ingeniørfirma eller kan de afvise den rapport der kommer.


Nu er det administationen som er på tværs og ikke bestyrelsen ?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf nibi » 14/06/2013 20:10

Så skal du fastholde at adm SKAL MØDE OP Skriv til ham at han skal møde !
Eller får du problemer.
nibi
Novice
Novice
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17/12/2007 19:38

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 14/06/2013 20:18

Nu er det er anerkendt rådgivende ingeniørfirma som kommer ud, så tvivler på at det skulle give anledning til problemer, hvis han "holder med mig" Det er ikke blot en privat civilingeniør.
Ville da gerne have en ud fra administrationen, men det er på tirsdag kl 10, så tvivler på at jeg kan få en ud med så kort varsel.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf sfb » 15/06/2013 10:39

hej!
Prøv at læse dine vedtægter §14 stk 5. her er beskrevet hvordan man løser det problem du har.
Bestiller du selv et firma til at komme med en rapport , skal du også selv betale ( ca`3000 til 4000 kr)og bestyrelsen samt adm. kan og vil med vedtægterne i hånden afvise din rapport da det som sagt er beskrevet hvordan et sådan problem skal løse

(14.5) Såfremt der opstår uenighed mellem overdrageren, erhververen eller bestyrel-sen om fastsættelse af pris for forbedringer, inventar og løsøre eller eventuelt pristillæg eller nedslag for vedligeholdelsesstand, fastsættes prisen af en vold-giftsmand, der skal være særlig sagkyndig med hensyn til de spørgsmål, voldgif-ten angår, og som udpeges af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Voldgiftsmanden skal indkalde parterne til besigtigelse og udarbejde en vurde-ringsrapport, hvor prisberegningen specificeres og begrundes. Voldgiftsman-dens vurdering er endelig og bindende for alle parterne. Voldgiftsmanden fast-sætter selv sit honorar og træffer bestemmelse om, hvorledes omkostningerne ved voldgiften skal fordeles mellem parterne eller eventuelt pålægges én part fuldt ud, idet der herved skal tages hensyn til, hvem af parterne der har fået medhold ved voldgiften.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 15/06/2013 13:24

Nu omhandler dette ikke en tvist om prisen på en forbedring eller et fradrag i salgsprisen, men om et vvs tjek som erklærer gulvafløbet på badeværelset ulovligt. Derved siger administrator at der ikke vil blive udarbejdet en overdragelsesaftale, FØR det er ordnet. Lejligheden er solgt, og køber skal flytte ind d. 1/9, så tid har jeg ikke meget af.

Jeg står med en vvsér som har godkendt afløbet så sent som i går, og en vvsér som dumper det. Så jeg giver de 900kr plus moms for at der kommer et rådgivende ingeniørfirma ud på tirsdag og ser på det. Jeg håber selvfølgelig at de vil godkende det ligeledes, for så vil jeg fare i hovedet på administrationen og sige at nu skal vi komme videre. Skal der først udpeges en 3. mand af administrationen som uvildig part, og indkaldes til møde med den uvildige part, bestyrelsen og administrationen, og vi er tæt på sommerferietid, så kan jeg udmærket se at min tid forsvinder, og dermed måske mit salg.

Hvis det rådgivende ingeniørfirma som kommer herud på tirsdag godkender det, så vil jeg presse på mod administrationen, da der så er 2 der siger god for det og 1 der ikke gør. Det er jo en speget sag, når 2 autoriserede vvsére kan stå og diskutere det i telefonen og de er uenige. Problemet er at jeg aldrig modtog vvstjekket fra 2009 ved en fejl. Det blev aldrig sat bagerst i overdragelsesaftalen, og jeg anede intet om det dengang. For havde jeg haft det, så havde jeg ringet til samme firma og fået dem ud og lave vvstjek, og så var det godkendt og jeg var aldrig havnet i denne latterlige situation. Holder det rådgivende ingeniørfirma med at afløbet skal dumpes, så går jeg igang med det samme og udbedrer det, for jeg har ikke tid til andet.
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København

Re: Tidligere ejers (U)lovlige arbejde på badeværelset

Indlægaf Himself » 24/06/2013 00:38

Nå... Jeg har haft en rådgivende ingeniørfirma ude og vurdere. De har lavet en rapport og fastslår at der intet er i vejen med gulvafløbet. Jeg kontaktede så administratoren og de ville så vende den med deres ingeniører. Der fik jeg af vide at jeg skulle vende det med bestyrelsen, da jeg nu har en rapport fra et rådgivende ingeniørfirma og 1 ny godkendelse fra vvséren som også godkendte i 2009. Bestyrelsen vil ikke tage sig af det, da de ikke har fået henvendelse fra administator, og mener bestemt at det er administrators opgave.
Jeg er godt nok træt af dette cirkus.... Hvad hulen gør jeg?
Himself
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10/02/2011 19:45
Geografisk sted: København


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster