vuderings raport

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

vuderings raport

Indlægaf ibss » 21/06/2013 13:49

Hej
Kan Formand / administrator Forlange foretager vuderings raport , når der ikke står noget om der i vetægterne, med følgene begrundelse :
I tillæg til vedtægternes procedure i fm. salg af andele, har det i flere år været fast praksis i foreningen, at der i fm. overdragelse skal udarbejdes vurderingsrapport, El-eftersyn og VVS-eftersyn. Såfremt denne praksis ønskes ændret, skal der stilles forslag herom på en kommende generalforsamling, og vedtages med simpelt flertal.
pft ib
Ib Skyum
AB Siesta Glostrup
ibss
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24/02/2009 11:46

Re: vuderings raport

Indlægaf ThomasH » 22/06/2013 12:42

Jeg kunne også rigtig godt tænke mig svar på dette spørgsmål.

Kan praksis i foreningen være bindende, selvom man ikke blev oplyst om denne, da man købte andelen?

Kan bestyrelsen tilmed forlange at man bruger deres vanlige vurderingsmand, selvom man ønsker at bruge en anden vurderingsmand, man selv har tillid til?

I vores vedtægter står der kun:
"Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver."
- og altså ikke noget om, hvem der skal lave selve fastsættelsen.

Retshjælp, som jeg har skrevet med, mener, at man ikke kan pålægges 'byrder' (fx. vurderingsmand), som ikke fremgår af vedtægterne.

Tre forskellige administratorer, jeg har talt med, mener på den anden side, at både praksis OG eventuelle beslutninger på generalforsamlinger fra FØR man flyttede ind, vil blive taget i betragtning, hvis man tog spørgsmålet til retten. Men skal sådanne beslutninger ikke skrives i vedtægterne, for at blive gældende?

Mvh. Thomas
ThomasH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21/06/2013 13:59

Re: vuderings raport

Indlægaf molan » 24/06/2013 08:13

ibss skrev:Hej
Kan Formand / administrator Forlange foretager vuderings raport , når der ikke står noget om der i vetægterne, med følgene begrundelse :
I tillæg til vedtægternes procedure i fm. salg af andele, har det i flere år været fast praksis i foreningen, at der i fm. overdragelse skal udarbejdes vurderingsrapport, El-eftersyn og VVS-eftersyn. Såfremt denne praksis ønskes ændret, skal der stilles forslag herom på en kommende generalforsamling, og vedtages med simpelt flertal.
pft ib


Ja, ud fra princippet om hævdvundet ret og forenings ret til at indføre administrative procedure og praksis.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: vuderings raport

Indlægaf molan » 24/06/2013 08:16

ThomasH skrev:Jeg kunne også rigtig godt tænke mig svar på dette spørgsmål.

Kan praksis i foreningen være bindende, selvom man ikke blev oplyst om denne, da man købte andelen?

Kan bestyrelsen tilmed forlange at man bruger deres vanlige vurderingsmand, selvom man ønsker at bruge en anden vurderingsmand, man selv har tillid til?

I vores vedtægter står der kun:
"Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver."
- og altså ikke noget om, hvem der skal lave selve fastsættelsen.

Retshjælp, som jeg har skrevet med, mener, at man ikke kan pålægges 'byrder' (fx. vurderingsmand), som ikke fremgår af vedtægterne.

Tre forskellige administratorer, jeg har talt med, mener på den anden side, at både praksis OG eventuelle beslutninger på generalforsamlinger fra FØR man flyttede ind, vil blive taget i betragtning, hvis man tog spørgsmålet til retten. Men skal sådanne beslutninger ikke skrives i vedtægterne, for at blive gældende?

Mvh. Thomas


Ja, forening kan indføre procedure og praksis i forbindelse med vurderinger og salg og dermed kan de være ændret siden man købte i sin tid.

Procedure og praksis skal dog være ens fra gang til gang og skal også fremgå af opslag, beskrivelser eller andet som kan bruges som dokumentation for at det faktisk er praksis i foreningen, og noget nyt plusligt indført til lejligheden.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster