Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand?

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand?

Indlægaf ThomasH » 22/06/2013 13:18

Hej alle

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Kan bestyrelsen forlange at man bruger deres vanlige vurderingsmand, selvom man ønsker at bruge en anden vurderingsmand, man selv har tillid til?

I vores vedtægter står der kun:
"Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver."
- og altså ikke noget om, hvem der skal lave selve fastsættelsen.

Retshjælp, som jeg har skrevet med, mener, at andelshaver ikke kan pålægges 'byrder' (fx. vurderingsmand), som ikke fremgår af vedtægterne.

Tre forskellige administratorer (den ene advokat), jeg har talt med, mener på den anden side, at både foreningens praksis OG eventuelle beslutninger på generalforsamlinger fra FØR man flyttede ind, vil blive taget i betragtning, hvis man tog spørgsmålet til retten.

Men skal sådanne beslutninger ikke skrives i vedtægterne, for at blive gældende? Jeg ved, at mange foreninger har indskrevet er krav om, at man bruger foreningens vanlige vurderingsmand ved fraflytning, men det fremgår altså ikke af vores vedtægter.

Mvh. Thomas
ThomasH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21/06/2013 13:59

Re: Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand

Indlægaf molan » 24/06/2013 07:59

ThomasH skrev:Hej alle

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Kan bestyrelsen forlange at man bruger deres vanlige vurderingsmand, selvom man ønsker at bruge en anden vurderingsmand, man selv har tillid til?

I vores vedtægter står der kun:
"Fastsættelsen af prisen for forbedringer, inventar og løsøre sker på grundlag af en opgørelse udarbejdet af den fraflyttende andelshaver."
- og altså ikke noget om, hvem der skal lave selve fastsættelsen.

Retshjælp, som jeg har skrevet med, mener, at andelshaver ikke kan pålægges 'byrder' (fx. vurderingsmand), som ikke fremgår af vedtægterne.

Tre forskellige administratorer (den ene advokat), jeg har talt med, mener på den anden side, at både foreningens praksis OG eventuelle beslutninger på generalforsamlinger fra FØR man flyttede ind, vil blive taget i betragtning, hvis man tog spørgsmålet til retten.

Men skal sådanne beslutninger ikke skrives i vedtægterne, for at blive gældende? Jeg ved, at mange foreninger har indskrevet er krav om, at man bruger foreningens vanlige vurderingsmand ved fraflytning, men det fremgår altså ikke af vores vedtægter.

Mvh. Thomas


Hvis foreningen skal kunne stille det som KRAV, så skal det også stå i vedtægterne eller kunne dokumenteres at være almenpraksis og kendt alle eks. via oplysninger på opslagstavle/hjemmeside eller lingende.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand

Indlægaf ThomasH » 25/06/2013 14:05

Hos os står det i den årlige beretning fra bestyrelsen, at de bestiller en vurderingsmand, som betales af sælger. Dvs. det står ikke i vedtægterne af de vælger ham, og jeg er ikke blevet oplyst om det, før jeg købte andelen.

Men du mener altså at praksis vejer tungere, selvom jeg i sin tid købte på disse ukendte vilkår?
ThomasH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21/06/2013 13:59

Re: Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand

Indlægaf molan » 26/06/2013 08:54

ThomasH skrev:Hos os står det i den årlige beretning fra bestyrelsen, at de bestiller en vurderingsmand, som betales af sælger. Dvs. det står ikke i vedtægterne af de vælger ham, og jeg er ikke blevet oplyst om det, før jeg købte andelen.

Men du mener altså at praksis vejer tungere, selvom jeg i sin tid købte på disse ukendte vilkår?


Bestyrelsen har ret til at introducere ny administrativ praksis, men det skal andelshaverne naturligvis orienteres om, det skal være oplyst et eller andet et sted.

Det ænder ikke på de vilkår du købe andelen under, huslejen er sikker også steget en smule i mellemtiden uden at det ænder på vilkårene. Husordenen kan været blevet ændret uden at det ænder vilkårene. Bestyrelsen er valg af generalforsamling til at styre og tegne foreningen, og så længe der ikke er ændret på betingelserne i vedtægten og husordning og administration er inden for de rammer som vedtægterne og loven omfatter, ja, så er alt ok.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Kan bestyrelsen ved salg kræve en bestemt vurderingsmand

Indlægaf ThomasH » 1/07/2013 03:49

Ok, jeg takker mange gange for det hurtige svar :)
ThomasH
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21/06/2013 13:59


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster