Udokumenteret VVS

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Udokumenteret VVS

Indlægaf T27667 » 6/08/2013 15:15

Hej. Jeg købte for 2,5 år siden min andelslejlighed. Efter en uge havde jeg et rødbrud under køkkenvasken, som skyldtes forkert udført VVS-arbejde. Jeg blev derfor urolig for, om det skjulte VVS-arbejde under gulvet til etablering af badeværelse var udført ligeså kritisabelt. Da sælger hverken ku skaffe kvittering på, at arbejdet var udført af autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer at arbejdet er udført korrekt, indsendte jeg en indsigelse til administrator på det, i vurderingsrapporten, anførte beløb; små 20.000,-. Jeg ville ik betale for arbejde, der skal udføres af autoriseret fagmand, uden enten en kvittering eller synsrapport, der godkender arbejdet. Sælger og jeg er ikke blevet enige, og nu vil administrator ha sagen afsluttet. Jeg tænker nu pludselig over konsekvenserne, hvis arbejdet ikke er i orden og der - Gud forbyde det - sker et rødbrud. De 20.000 (hvis vi forestiller os, det ender med, at jeg ikke skal betale dem) ville jo ikke være i nærheden af at dække omkostningerne ved at sku brække badeværelset op, lave VVS-arbejdet om og dernæst bygge badeværelset op på ny. Jeg kan forstå, der blir tale om passivitet efter 3 år. Jeg overvejer derfor, at køre en sag mod sælger af frygt for, at et rørbrud sku ske under gulvet. Hvilken type sag i juridisk forstand er der tale om i dette tilfælde?
T27667
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/08/2013 14:36

Re: Udokumenteret VVS

Indlægaf molan » 7/08/2013 08:33

T27667 skrev:Hej. Jeg købte for 2,5 år siden min andelslejlighed. Efter en uge havde jeg et rødbrud under køkkenvasken, som skyldtes forkert udført VVS-arbejde. Jeg blev derfor urolig for, om det skjulte VVS-arbejde under gulvet til etablering af badeværelse var udført ligeså kritisabelt. Da sælger hverken ku skaffe kvittering på, at arbejdet var udført af autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer at arbejdet er udført korrekt, indsendte jeg en indsigelse til administrator på det, i vurderingsrapporten, anførte beløb; små 20.000,-. Jeg ville ik betale for arbejde, der skal udføres af autoriseret fagmand, uden enten en kvittering eller synsrapport, der godkender arbejdet. Sælger og jeg er ikke blevet enige, og nu vil administrator ha sagen afsluttet. Jeg tænker nu pludselig over konsekvenserne, hvis arbejdet ikke er i orden og der - Gud forbyde det - sker et rødbrud. De 20.000 (hvis vi forestiller os, det ender med, at jeg ikke skal betale dem) ville jo ikke være i nærheden af at dække omkostningerne ved at sku brække badeværelset op, lave VVS-arbejdet om og dernæst bygge badeværelset op på ny. Jeg kan forstå, der blir tale om passivitet efter 3 år. Jeg overvejer derfor, at køre en sag mod sælger af frygt for, at et rørbrud sku ske under gulvet. Hvilken type sag i juridisk forstand er der tale om i dette tilfælde?


Den eneste sag du kan køre en sag på nu er overpris grundet skjulte fejl, du får ikke medhold i at få lavet det baseværrelse om før det er sket rørbrud der.

Overpris forudsætter at du gav maksimalpris til at starte med, du kan kontakte en advokat og høre nærmere. Men først skal du få lavet et VVS eftersyn og den rapport skal du så tage med til din advokat, så I har et fagligt udgangspunkt for en eventuel sag.

Jeres administrator kan sådan set ikke gøre fra eller til på nuværende tidspunkt.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Udokumenteret VVS

Indlægaf T27667 » 8/08/2013 00:12

molan skrev:
T27667 skrev:Hej. Jeg købte for 2,5 år siden min andelslejlighed. Efter en uge havde jeg et rødbrud under køkkenvasken, som skyldtes forkert udført VVS-arbejde. Jeg blev derfor urolig for, om det skjulte VVS-arbejde under gulvet til etablering af badeværelse var udført ligeså kritisabelt. Da sælger hverken ku skaffe kvittering på, at arbejdet var udført af autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer at arbejdet er udført korrekt, indsendte jeg en indsigelse til administrator på det, i vurderingsrapporten, anførte beløb; små 20.000,-. Jeg ville ik betale for arbejde, der skal udføres af autoriseret fagmand, uden enten en kvittering eller synsrapport, der godkender arbejdet. Sælger og jeg er ikke blevet enige, og nu vil administrator ha sagen afsluttet. Jeg tænker nu pludselig over konsekvenserne, hvis arbejdet ikke er i orden og der - Gud forbyde det - sker et rødbrud. De 20.000 (hvis vi forestiller os, det ender med, at jeg ikke skal betale dem) ville jo ikke være i nærheden af at dække omkostningerne ved at sku brække badeværelset op, lave VVS-arbejdet om og dernæst bygge badeværelset op på ny. Jeg kan forstå, der blir tale om passivitet efter 3 år. Jeg overvejer derfor, at køre en sag mod sælger af frygt for, at et rørbrud sku ske under gulvet. Hvilken type sag i juridisk forstand er der tale om i dette tilfælde?


Den eneste sag du kan køre en sag på nu er overpris grundet skjulte fejl, du får ikke medhold i at få lavet det baseværrelse om før det er sket rørbrud der.

Overpris forudsætter at du gav maksimalpris til at starte med, du kan kontakte en advokat og høre nærmere. Men først skal du få lavet et VVS eftersyn og den rapport skal du så tage med til din advokat, så I har et fagligt udgangspunkt for en eventuel sag.

Jeres administrator kan sådan set ikke gøre fra eller til på nuværende tidspunkt.


Mht. maksimalpris, var der intet nedslag i vurderingsrapporten ud for denne post (VVS-arbejde med beløb 20.000), hvis det er det du mener? Jeg indsendte indsigelse på dette beløb som stadig er tilbageholdt. Er VVS-arbejde, som SKAL udføres af autoriseret, ikke værdiløst, hvis ikke der er en kvittering fra autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer, at arbejdet er udført korrekt?

Mht. eftersyn, er det jo skjulte rør under gulvet, så eftersyn er ikke muligt.
T27667
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/08/2013 14:36

Re: Udokumenteret VVS

Indlægaf molan » 8/08/2013 09:01

T27667 skrev:
molan skrev:
T27667 skrev:Hej. Jeg købte for 2,5 år siden min andelslejlighed. Efter en uge havde jeg et rødbrud under køkkenvasken, som skyldtes forkert udført VVS-arbejde. Jeg blev derfor urolig for, om det skjulte VVS-arbejde under gulvet til etablering af badeværelse var udført ligeså kritisabelt. Da sælger hverken ku skaffe kvittering på, at arbejdet var udført af autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer at arbejdet er udført korrekt, indsendte jeg en indsigelse til administrator på det, i vurderingsrapporten, anførte beløb; små 20.000,-. Jeg ville ik betale for arbejde, der skal udføres af autoriseret fagmand, uden enten en kvittering eller synsrapport, der godkender arbejdet. Sælger og jeg er ikke blevet enige, og nu vil administrator ha sagen afsluttet. Jeg tænker nu pludselig over konsekvenserne, hvis arbejdet ikke er i orden og der - Gud forbyde det - sker et rødbrud. De 20.000 (hvis vi forestiller os, det ender med, at jeg ikke skal betale dem) ville jo ikke være i nærheden af at dække omkostningerne ved at sku brække badeværelset op, lave VVS-arbejdet om og dernæst bygge badeværelset op på ny. Jeg kan forstå, der blir tale om passivitet efter 3 år. Jeg overvejer derfor, at køre en sag mod sælger af frygt for, at et rørbrud sku ske under gulvet. Hvilken type sag i juridisk forstand er der tale om i dette tilfælde?


Den eneste sag du kan køre en sag på nu er overpris grundet skjulte fejl, du får ikke medhold i at få lavet det baseværrelse om før det er sket rørbrud der.

Overpris forudsætter at du gav maksimalpris til at starte med, du kan kontakte en advokat og høre nærmere. Men først skal du få lavet et VVS eftersyn og den rapport skal du så tage med til din advokat, så I har et fagligt udgangspunkt for en eventuel sag.

Jeres administrator kan sådan set ikke gøre fra eller til på nuværende tidspunkt.


Mht. maksimalpris, var der intet nedslag i vurderingsrapporten ud for denne post (VVS-arbejde med beløb 20.000), hvis det er det du mener? Jeg indsendte indsigelse på dette beløb som stadig er tilbageholdt. Er VVS-arbejde, som SKAL udføres af autoriseret, ikke værdiløst, hvis ikke der er en kvittering fra autoriseret eller en synsrapport, der dokumenterer, at arbejdet er udført korrekt?

Mht. eftersyn, er det jo skjulte rør under gulvet, så eftersyn er ikke muligt.


Forbedringer behøver ikke være udført professionelt og dermed med kvittering, dog er EL og VVS noget som kræver autiritation. Du kan ikke forvente en kvitering hvis du ikke har betalt for det som en forbedring, men du har ret til at det er lovligt udført.

Kan du bevise at det er ulovligt udført kan du får erstatning uanset hvilken pris du har betalt, men er det lovligt så er det et spørgsmål om manglens størrelser i forhold til købsprisen eller om du evt. så har betalt overpris.

Du har brug for en auti. VVS'er vurderingsrapport mht. lovlighed og evt. manglens omfang (pris estimat). Og men den rapport går du så vider i sagen, uden den rapport har du ingen beviser du kan bruger i nogen sammenhæng.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Udokumenteret VVS

Indlægaf T27667 » 9/08/2013 00:33

Jeg har betalt for vvs-forbedringen; 20.000 kr. Og der er hverken kvittering fra autoriseret eller godkendelse af arbejdet.

Mht. arbejdets lovlighed, som du er inde på, er dette ik til at sige, da det er skjult under gulv.

Og vurderingsrapport fra autoriseret ka af samme grund ik udarbejdes.

Jeg er bare nervøs for, om jeg bor over en tikkende bombe, hvis det er udført på samme vis, som det synlige under køkkenvasken.

Og det afledte 2 spørgsmål:

- kan man som sælger få penge for forbedringer, DER SKAL UDFØRES AF AUTORISERET FAGMAND, uden kvittering fra en sådan eller rapport, der fortæller arbejdet er ok? I min verden burde vvs-arbejde uden dokumentation være værdiløst.

- ka jeg kræve, at sælger ska bevise VVS-arbejdet er udført korrekt? Selvom det er ensbetydende med, at gulvet ska brydes op.

Gider bare ik stå med en kæmperegning efter vandskade pga. ulovligt VVS i min lejlighed
T27667
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6/08/2013 14:36

Re: Udokumenteret VVS

Indlægaf sfb » 10/08/2013 15:52

Gider bare ik stå med en kæmperegning efter vandskade pga. ulovligt VVS i min lejlighed skriver bruger T27667
som jeg læse dit indlæg er du i gang med skabe dig selv to store kæmperegninger
Der er 99,999 % chancer for at du taber det du er i gang med efter 2½ år
Du kommer også til at betale renter af de penge som du har fået tilbageholdt
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster