Lejekontrakt i ABF

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Lejekontrakt i ABF

Indlægaf Lis » 22/08/2013 00:44

--
Senest rettet af Lis 20/06/2018 05:08, rettet i alt 3 gange.
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf molan » 22/08/2013 08:42

Lejekontrakten er på fremleje, derfor et mellemværende mellen andelshaver og lejer.

Foreningen kan dog kræver dokumentation for at lejeforholder overholder foreningens vedtægter, hvis der i dem er specificerede særlige krav - krav kan være angående husleje eller andre lejeforhold.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf Lis » 22/08/2013 09:12

--
Senest rettet af Lis 20/06/2018 05:09, rettet i alt 5 gange.
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf sfb » 22/08/2013 14:17

Hej Lis.
dit PS: er super flot skrevet !

Ifg. de fleste vedtægter så skal bestyrelsen godkende fremlejer og lejekontrakten ved at skrive den under ,derfor bør bestyrelsen også havde en kopi som den skal opbevar indtil lejemålet er ophørt. Så ja formanden har ret til at se disse opbevaret kopier.
Bemærk også at det nu ifg.ny lejelov er huslejenævnet der kan fastsætte lejen,
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf Lis » 22/08/2013 17:32

--
Senest rettet af Lis 20/06/2018 05:10, rettet i alt 11 gange.
Lis
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 60
Tilmeldt: 29/08/2009 07:31
Geografisk sted: Svendborg

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf Chrissander » 23/08/2013 10:28

Hej Lis

Endnu en ros til dit P.s. tidligere... Godt skrevet og hovedet lige på sømmet!

Jeg er selv andelshaver i en større andelsboligforening, med en formand og bestyrelse som tror de er guder og tegner og tolker regler, vedtægter og love fuldstændig efter eget forgodt befindende. Vor administrator tillader dette, da bestyrelsen ellers bare opsiger samarbejdet og finder en anden der "makker" ret. Det er sket tidligere.
Det er umuligt at slippe af med sådan en bestyrelse, da det er svært, at få alle andelshavere til at give møde på generalforsamlinger og som stort set enlig andelshaver kan man intet derfor gøre, da bestyrelsen altid genvælges, da de er "så søde" og har boet i foreningen i mange år og alm mennesker har svært ved at se hvor inkompetente de i virkeligheden er.
Andelstanken er som du siger død.

Vh

Chrissander
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf molan » 26/08/2013 08:58

Lis skrev:Kære Molan!

Tusind tak for hurtigt svar.

Kan formand forlange at se alle 3 kontrakter, - eller er det kun den ene med udlejning på 2 års tidsbegrænsning?

De 2 andre er handlerne forgået i fuld overensstemmelse med foreningens vedtægter og er tidsubegrænsede for begge lejemål, og lejere indtræder på lige fod i foreningens arbejde og ansvar, både i dagligdagen, men også på GF og alle andre møder og har stemmeret. Hvorimod lejemål 3 ikke har ret til fremmøde på GF eller andre møder i huset, og heller ikke skal deltage i hverken arbejde eller ansvar, kun overholde husets husorden

Hvorfor hedder det i øvrigt fremleje i en ABF? Er det ikke misvisende? Jeg har altid lært, at det hedder udleje i ejerbolig, og fremleje i lejebolig.

Mange hilsner

Lis

P.S. Der er noget, der har undret mig i de 8 år jeg har været andelshaver. - Når jeg læser rundt omkring på forskellige fora for andelsboliger om alle de problemer der er i de forskellige andelsforeninger, og også taler med andre andelshavere i andre foreninger, - så er mit indtryk, at der er SÅ mange helt unødvendige problemer i foreningerne, og meget ofte skabt af emsige, magtsyge og små-psykopatiske formænd. Det er næsten som om "alle landets dumme svin med stærkt nedsat IQ, manglende opdragelse og pli" vælger at bo i andelsboliger!

Har vi overhovedet brug for andelstanken mere? Har moderne mennesker overhovedet tid og lyst til at skulle rende til møder for f.eks. at få tømt en skraldespand eller andre banaliteter.

Andelstanken var fin i efterkrigsårene i forrige årtusind, - men ikke mere!


Bestyrelsen (ikke formanden som sådan), kan forlange dokumentation for at vedtægterne er overholdt, om du så vælger at sende de dele at kontraen som er omfattet eller hele kontrakten og op til dig. Forening kan ikke kræver at se ting som ikke er omhandlet at vedtægterne, men i praksis er det klart nemmest at sende hele kontrakten.

Det hedder fremleje i en ABF fordi der er tale om fremleje. Andelshavere ejer ikke boligen, men en andel i hele andelsforeningen med borret til en bestem bolig. Derfor er det ikke en ejerbolig og andelshaver kan derfor heller ikke optage kreditforeningslån.

Desværre er det alt for ofte som du siger unødvendige problemer i andelsforeningerne grunde både bestyrelse og beboers inkompetencer. Det samme kan dog siges om ejerforeninger, så på det punkt går andels og ejerboliger hånd i hånd.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Lejekontrakt i ABF

Indlægaf molan » 26/08/2013 09:01

Chrissander skrev:Hej Lis

Endnu en ros til dit P.s. tidligere... Godt skrevet og hovedet lige på sømmet!

Jeg er selv andelshaver i en større andelsboligforening, med en formand og bestyrelse som tror de er guder og tegner og tolker regler, vedtægter og love fuldstændig efter eget forgodt befindende. Vor administrator tillader dette, da bestyrelsen ellers bare opsiger samarbejdet og finder en anden der "makker" ret. Det er sket tidligere.
Det er umuligt at slippe af med sådan en bestyrelse, da det er svært, at få alle andelshavere til at give møde på generalforsamlinger og som stort set enlig andelshaver kan man intet derfor gøre, da bestyrelsen altid genvælges, da de er "så søde" og har boet i foreningen i mange år og alm mennesker har svært ved at se hvor inkompetente de i virkeligheden er.
Andelstanken er som du siger død.

Vh

Chrissander


Det med at tolker regler, vedtægter og love fuldstændig efter eget forgodt befindende, er desværre også min erfaringer med de 2 andelsforening hvor jeg har boet og bor.

Igen beboer er inkompetente til at forvalte og deri ligger problemet. Inkompetente og manglende uvildighed (man har jo en egen interesse at pleje også som beboer).
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron