hvem skal udbedre?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

hvem skal udbedre?

Indlægaf JmAtk » 11/09/2013 06:02

Min datter købte for 8 mdr. siden en andelslejlighed med køkken.

Nu viser det sig at bag køkkenskabene (der sidder op ad ydermuren) er der opstået skimmelsvamp som har spredt sig til bagbeklædningen af skabene.

Hvem påhviler det at udbedre/fjerne skimmelsvampen og erstatte køkkenskabene?
JmAtk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11/09/2013 05:56

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf molan » 11/09/2013 09:08

Det påhviler andelshaveren altså din datter, men det kan være at det kan gå ind under skjulte fejl og mangler og at hun kan gøre regres mod sælger.

I så fald bør hun kontakte sælger og evt. en advokat til at køre sagen. Men det er andelshaveren og ikke foreningen som skal betale, når det er inden i boligen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf JmAtk » 11/09/2013 09:31

Jeg tror ikke det er (seneste) sælger der har opsat køkkenet.

Men Andelsforeningen har godkendt opsætningen af dette køkken på et eller andet tidspunkt - det er så opsat "forkert" da der er påvist manglende "varmvæg" bag skabene/under vinduet af byggesagkyndig - det er et gammel byggeri, hvor man dengang ikke var opmærksom på kuldebroer m.v.




molan skrev:Det påhviler andelshaveren altså din datter, men det kan være at det kan gå ind under skjulte fejl og mangler og at hun kan gøre regres mod sælger.

I så fald bør hun kontakte sælger og evt. en advokat til at køre sagen. Men det er andelshaveren og ikke foreningen som skal betale, når det er inden i boligen.
JmAtk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11/09/2013 05:56

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf sfb » 11/09/2013 09:32

hej
Hvis jeg var din datter ville jeg gå til bestyrelsen og undersøge om de har en forsikring ?
Bemærk at hun under ingen omstændighed må røre eller forsøge at fjerne skimmelsvampen før forsikringen har set det.
Hvis jeg var sælger og ikke havde kendskab til at der var skimmelsvamp vil jeg da bestemt afvise alle krav ,så det med en advokat vil være spil af penge.
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf molan » 12/09/2013 16:19

JmAtk skrev:Jeg tror ikke det er (seneste) sælger der har opsat køkkenet.

Men Andelsforeningen har godkendt opsætningen af dette køkken på et eller andet tidspunkt - det er så opsat "forkert" da der er påvist manglende "varmvæg" bag skabene/under vinduet af byggesagkyndig - det er et gammel byggeri, hvor man dengang ikke var opmærksom på kuldebroer m.v.




molan skrev:Det påhviler andelshaveren altså din datter, men det kan være at det kan gå ind under skjulte fejl og mangler og at hun kan gøre regres mod sælger.

I så fald bør hun kontakte sælger og evt. en advokat til at køre sagen. Men det er andelshaveren og ikke foreningen som skal betale, når det er inden i boligen.


Det er uden betydning om det er sidste sælger som har opsat det. Den sidste sælger kan så vægle at gøre regeres med den forrige sælger osv. indtil den skyldig sidder med aben, hvis altså det er muligt - eller er det sidste mand som sidder med den.

MEN for at der er tale om en mangel, skal I bevise at det var ulovligt på opførselstidspunktet. Hvis det var ok i hht. bygningsreglementet dengang det blev lavet, ja så er det bare ærgerligt for din datter, fordi så er der ikke noget at gøre.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf JmAtk » 20/10/2013 21:38

Er det korrekt forstået, at når tidligere sælger har opsat dette køkken og Andelsforeningen efterfølgende har godkendt dette - dvs. dets opsætning og måden det er gjort på, så påhviler det andelsforeningen, at udbedre evt. skader der måtte opstå efterfølgende? - og andelsforeningen må så gøre regres overfor sælger?

Skimmelsvampen havde angrebet køkkenskabene, så køkkenet er nu nedtaget og smidt ud og skimmelsvampen er blevet fjernet/udbedret af fagmand og der er afsluttende opsat varmvæg.

Jeg mener bestemt, at Andelsforeningen kan pålægges ansvaret for betalingen af fagmanden der udbedrede skaden (deres mur og deres godkendelse) samt de 2 køkkenskabe der var angrebet af skimmelsvamp.

Det viste sig desuden, da køkken var nedtaget, at alt det EL der var trukket rundt i køkkenet var ulovligt og ikke efter diverse foreskrifter - (også godkendt af Andelsforeningen).

Er det bare betale ved kasse 1 af egen lomme eller kan man være "heldig" at Andelsforeningen skal betale noget af regningen?

- skal man kontakte advokat for at få "hul" igennem til en meget lidt kommunikerende bestyrelse?
JmAtk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11/09/2013 05:56

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf alibonati » 21/10/2013 11:40

Du kan evt. læse følgende skriv forfattet af Jens Arentoft http://www.ejendomsadministration.nu/fe ... sbolig.htm

Som molan skriver, så skal I klarlægge, om det er en mangel, altså om det var ulovligt ved opførelsestidspunktet. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvorfor du mener, at andelsforeningen er erstatningspligtig? Som Jens Arentoft også skriver, så bør køber ved overtagelsen gennemgå lejligheden grundigt ift. eventuelle ulovligheder/mangler (såsom ulovligt installeret el). Som jeg læser dit indlæg, så var det ulovligt installeret el skjult – hvorfor ikke en gang en autoriseret elektriker vil kunne tage stilling til lovligheden af installationen uden destruktivt indgreb.
alibonati
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6/07/2009 12:46

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf molan » 21/10/2013 15:33

JmAtk skrev:Er det korrekt forstået, at når tidligere sælger har opsat dette køkken og Andelsforeningen efterfølgende har godkendt dette - dvs. dets opsætning og måden det er gjort på, så påhviler det andelsforeningen, at udbedre evt. skader der måtte opstå efterfølgende? - og andelsforeningen må så gøre regres overfor sælger?...


Nej, det er altid sælgers ansvar, forening godkender kun at det må gøres lovligt og at det er godkendt som lovligt. Skjulte ulovlige el-installtioner er helt på sælger regningen/ansvar.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: hvem skal udbedre?

Indlægaf NaujaKajberg » 2/12/2020 17:15

Vi har lige solgt vores andelshus, og køber vil have forbedret flere mangler/fejl. Nogle af dem er helt i orden, bla. råd under køkkenvask.
Gulvet er meget slidt, det var det også da de købte huset, og i min optik burde de have bedt om nedslag i prisen grundet gulvet i stedet for at forlange at vi betaler for at få slebet og lakeret gulv. Det ser ud nøjagtigt som det gjorde begge gange de har været i huset. Deres svigersøn har kommenteret at det så ud som man kunne forvente når vi har børn og hund. Er dette en udgift som vi skal acceptere eller har de noget at komme efter. De mener at det er manglende vedligehold fra vore side, det passer nok, men intet er ændret ved gulvet siden de skrev under?
NaujaKajberg
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/12/2020 16:54


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster