Hvad fastsætter værdien af en andel?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Hvad fastsætter værdien af en andel?

Indlægaf Rexdegn » 6/07/2004 07:59

Min kæreste og jeg er netop på jagt efter en andelslejlighed og undres over forskellen på andelspriserne. Vi har set optil flere eksempler på andelslejligheder uden synderlig forskel i størrelse, stand eller placering med en forskel på omkring 150.000. Så mit spørgsmål er? Hvad er det for faktorer der afgør værdien af en andel?
Rexdegn
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6/07/2004 07:52

Re: Hvad fastsætter værdien af en andel?

Indlægaf JN » 6/07/2004 10:11

Foreningens gæld/aktiver og ejendomsvurderigsmetode.

Antag at en forening har lån for 5 mio., 100.000 kr. i banken og blev sidst vurderet til 10 mio. Desuden et bruttoareal på 2.000 kvm. I grove træk er værdien: (10 mio - 5 mio + 100K)/2000 pr. kvm = 2.450 pr. kvm

En anden forening har måske lige fået nyt tag og har i den forbindelse optaget et ekstra lån på 1 mio, men ellers er de 2 foreninger ens. Værdien i denne forening er: (10 mio. - 6 mio. + 100.000) = 1.950 kr. pr. kvm.

Ved en lejlighed på 100 kvm giver det en prisforskel på 50.000 for en identisk lejlighed. Den dyrer dog i en ringere vedligeholdt ejendom.

Andelsforeninger kan vurderes efter 3 forskellige principper. Derfor kunne forening 2 (selvom identiske med 1) f.eks. være vurderet til 7 mio. og er en yderligere svingende faktor i regnestykket Generalforsamlingen vælger det benyttede vurderingsprincip for foreningen.

Tommelfingerregel: En høj andelsværdi og lavere husleje er ofte et tegn på manglende vedligeholdelse af ejendommen, mens en lav andelsværdi men høj leje er tegn på det omvendte qua ovenstående eksempel.
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron