forslag om ændring af stemmer!

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

forslag om ændring af stemmer!

Indlægaf fortrudt » 23/09/2013 15:58

Hej

På vores nyligt overståede generalforsamling oplevede jeg noget, som jeg ikke forstår - forhåbentligt kan nogen herinde gøre mig klogere.

- Jeg havde sammen med en anden andelshaver rejst et forslag om ændring af vedtægterne mht stemmeafgivning. Vi mente, at når vi betaler både boligafgift og også fællesudgifterne efter fordelingstal efter boligens størrelse, så var det da også rimeligt og retfærdigt, at den demokratiske indflydelse på afgørelser i foreningen også blev afspejlet ved stemmeafgivning. Vi har 3 størrelser bolig (70, 90 og 101 m2), så vi havde foreslået, at hver bolig også havde disse stemmetal - sådan som man også kender det i aktieselskaber.

- Jeg fremlagde og begrundede vores forslag og ikke overraskende var der modstand fra beboere i de små boliger. Men så kommer overraskelsen - dirigenten som ellers var en myndig og bestemt person, sådan som en dirigent gerne skal være, meddeler at forslaget overhovedet ikke kan behandles, da det krævede 100% tilstedeværelse og ligeledes så 100% tilslutning til forslaget. Jeg var og er stadig forbløffet - dirigenten fortalte, at han havde vendt det med firmaets jurister, som var enige med ham.

- Har han ret, og i bekræftende fald, hvor står det - det står ihvertfald ikke i vore vedtægter. - Og hvis han har uret, hvad kan og bør jeg så gøre - generalforsamlingen er i så fald faktisk ugyldig, set med mine øjne.

i øvrigt kunne jeg påpege flere fejl i regnskabet, som revisoren, som var blevet indbudt af bestyrelsen, ikke kunne gøre rede for, men regnskabet blev alligevel godkendt. Et par dage efter kom formanden dog til mig og gjorde mig opmærksom på, at jeg da havde ret i mine anskuelser om fejlene i regnskabet, og at hun nu ville høre revisoren, hvad man så skulle gøre.

Som I nok allerede har gættet, så har vi en forening, hvor bestyrelsen og især vores formand, nyder stor anerkendelse af det store flertal, og jeg og enkelte andre er blot nogle kværulanter, som blot er til for at forsøge at gøre livet surt for formand og bestyrelse. - Den situation kan vi nok ikke ændre på, men hvor vi dog savner et organ, som kunne varetage mindretals andelshaveres interesser, for som også andre her i forum har gjort opmærksom på, så har man øjensynligt ikke meget at stille op, når man ikke er enige med flertallet og bestyrelsen i en andelsboligforening - det burde være forbudt at kalde det en andelsboligforening, for der er ikke meget andelstanke over systemet i dag.

hilsen
Stig, som har "fortrudt"
fortrudt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29/06/2013 09:16

Re: forslag om ændring af stemmer!

Indlægaf fortrudt » 6/11/2013 15:51

Er der virkelig ikke en enkelt, som kan fortælle mig om en dirigent har ret til at afvise et rettidigt indsendt forslag - med begrundelsen, at det kræver 100% tilstedeværelse ved afstemning om ændring til fordelingstal ved stemmeafgivning?

mvh
Stig
fortrudt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29/06/2013 09:16

Re: forslag om ændring af stemmer!

Indlægaf sfb » 9/11/2013 11:27

Hej
Dirigenten har ret og pligt til at afvise et sådan forslag.
Prøv noget nyt læs vedtægter og den lovgivning der er grundlaget for en andelsbolig?
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: forslag om ændring af stemmer!

Indlægaf fortrudt » 11/11/2013 14:36

hej sfb

Tak for dit svar. - mht vore vedtægter er der nok ikke nogen, som kender dem bedre end jeg, og der står intet, som kan afklare dirigentens handling. Du foreslår så, at kigge på andelsboligloven, hvilket jeg tidligere har gjort. For god ordens skyld pløjede jeg den igennem igen tillige med forarbejderne til loven, cirkulærer og bekendtgørelser. - Jeg må være for hurtig eller lidt tungnem, for jeg finder fortsat intet, der understøtter, at dirigenten kan afvise behandlingen af vores forslag.

Jeg kunne måske overtale dig - eller andre - til at fortælle mig helt eksakt, hvor det står, at man kan med 100% tilslutning kan ændre vedtægterne vedrørende stemmetal.

På forhånd tak!

mvh
Stig (fortrudt)
fortrudt
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29/06/2013 09:16

Re: forslag om ændring af stemmer!

Indlægaf molan » 18/02/2015 11:14

fortrudt skrev:hej sfb

Tak for dit svar. - mht vore vedtægter er der nok ikke nogen, som kender dem bedre end jeg, og der står intet, som kan afklare dirigentens handling. Du foreslår så, at kigge på andelsboligloven, hvilket jeg tidligere har gjort. For god ordens skyld pløjede jeg den igennem igen tillige med forarbejderne til loven, cirkulærer og bekendtgørelser. - Jeg må være for hurtig eller lidt tungnem, for jeg finder fortsat intet, der understøtter, at dirigenten kan afvise behandlingen af vores forslag.

Jeg kunne måske overtale dig - eller andre - til at fortælle mig helt eksakt, hvor det står, at man kan med 100% tilslutning kan ændre vedtægterne vedrørende stemmetal.

På forhånd tak!

mvh
Stig (fortrudt)


Nej, men det er 100% korrekt at man ikke kan ænder grundvilkårende i foreningen uden 100% tilslutning, det gælder blandet andet ændring af stemme fordelingen men gælder også ændringer af beregningen af fordelingstal.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster