Overdragelse til familiemedlem

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Overdragelse til familiemedlem

Indlægaf AnneL » 19/11/2013 13:33

Kære andelsbolig-debat

Min søster har boet i sin andelslejliglejlighed sammen med sin kæreste, snart mand, de seneste fem år. De købte lejligheden sammen i sin tid dvs. hun står på pantebrevet og hæfter, hvis noget går galt. Imidlertid blev kun han skrevet på andelsbeviset.

Nu vil min søster gerne overdrage lejligheden til mig efter en vedtægtsregel om overdragelse til nær familie. Derfor skrev min søster et brev til administrator om at blive påskrevet andelsbeviset. Ærlig/naiv, som hun er, meddelte hun, at grunden hertíl var, at hun ville overdrage lejligheden til sin søster.

Dette reagerede administrator prompte på: Det var en omgåelse af reglerne og man ville indstille bestyrelsen til ikke at lade påskrivningen finde sted. En måned senere har de nu meddelt, at de kun vil lade hende påskrive på andelsbeviset, såfremt hun underskriver en tro og love-erklæring om ikke at overdrage til et familiemedlem.

Jeg kan ikke se, hvordan det kan være omgåelse af reglerme - hun hæfter hvis noget går galt, hun har boet der de sidste 5 år, men har ingen rettigheder skulle der ske hendes kæreste noget.

Kan foreningen nægte en påskrivning og/eller overdragelse med den begrundelse?

Kan foreningen kræve, at hun underskriver en tro og love-erklæring?

Vi overvejer at udtage stævning mod bestyrelsen, da det hele virker lidt lunkent og ikke kan være rigtigt.

Hvad vil være smartest at gøre i denne situation?

Mvh. Anne
AnneL
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/11/2013 13:15

Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 3 gæster