Fejl/Mangler ved salg

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

Fejl/Mangler ved salg

Indlægaf sælger2000 » 22/04/2014 16:12

Hej Forum.

Jeg har solgt en andel pr. 1 april. Køber overtager nøglerne 30 marts. Vi aftaler en pris på som ligger ca 19.000 under maksimalprisen.

Jeg finder i da via administrator ud af at køber har gjort opmærksom på to fejl.

1. Utilstrækkelig rengøring af badeværelse.
I vurderingsrapporten er anført at den meget kalk på vægge og kulv skal fjernes, såfremt det ikke er gjort kan tilbageholdes 1.500 kr til dette. Det mener jeg bestemt vi har gjort.

2. "Ulovlig" elinstallation
Køber er af en elektrikker blevet gjort opmærksom på en ulovlig elinstallation (Ledningsføring til et strømudtag). Dette er foretaget før jeg overtog lejligheden i sin tid. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke finde ud af om køber allerede har fået udbedret denne fejl eller om fejlen blot er konstateret

3. I foreningens vedtægter vedr. fejl/mangler står der
"Snarest muligt efter køberens overtagelse af boligen skal denne med bestyrelsen gennemgå boligen for at konstatere eventuelle fejl og mangler ved boligens vedligeholdelsesstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre der er overtaget i forbindelse med boligen".
link til vedtægter http://www.rolfsvej30.dk/wp-content/vedtaegter_juni20101.pdf

Mit spørgsmål er nu om køber kan stille krav overfor mig? og hvad er "snarest muligt"?

Jeg synes det er besynderligt at jeg ikke selv for lov til at udføre udbedringen, og dermed påvirke den pris jeg skal betale.

Jeg ser frem til at høre fra jer, gerne med råd om hvordan jeg bedst griber situationen an.
sælger2000
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22/04/2014 15:59

Re: Fejl/Mangler ved salg

Indlægaf sfb » 23/04/2014 17:15

Hej
snarest muligt"? er vel 14 dage ifg. vedtægterne
Køber kan stille alle de krav han vil. Men et er at stille krav og så få dem godkendt ? Det med El hvis det var lovligt den dag det blev lavet så er det også lovligt i dag selv om der er andre krav dags dato. Hvis køber har fået det lavet uden at du har godkendt noget som helst ja så er det køber der selv betaler.
Hvis du godtager at der er fejl som du kan påtage dig så har du også krav på selv at få det udført af dine håndværker eller en som du kan godtage.
Stil krav om da der bliver afholdt syn hvor du og bestyrelsen deltager og det kan ikke gå for langsomt.
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Ulovligt loft

Indlægaf ditte-liv » 11/07/2014 14:07

Kære alle

Jeg har brug for hjælp. Jeg har købt en andelslejlighed og netop fundet ud af, at der er ulovlige el-installationer oppe under et åbent bræddeloft ude i entreen. Dette er sælger indeforstået med at udbedre for egen regning, således at alt el bliver lovlig. Problemet er, at der er opsat halogen-pære i brædderne, hvor der er tydelige sorte varmemærker udenom. Det blev sat op engang i 90'erne, og der skulle det eftersigende i følge sælger være lovligt, men i dag er det vist ulovligt. Fordi det muligvis var lovligt dengang, vil det så sige, at det er på min regning at få udbedret loftet? Mine håndværkere siger, at det ikke er forsvarligt at sætte dette op igen, så lige meget hvad, åbner jeg op for loftet og fjerner brædderne med halogenene. Men jeg synes jo, det skal være på sælgers regning, da det ikke lovligt idag med halogenpære i et bræddeloft. Hvem skal betale for det?

På forhånd mange gange tak for hjælpen.

Mvh. Ditte
ditte-liv
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11/07/2014 13:57

Slettet

Indlægaf Richard » 24/04/2015 16:43

Slettet
Richard
Novice
Novice
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 8/03/2013 07:30

Fejl/Mangler ved salg

Indlægaf sofie h » 16/09/2015 17:29

Hej Jeg har købt en andelsbolig. Men der mangler radiatorer i et værelse, som ikke er opsat da der er nogle pæne skabe foran vinduerne. Vi vil høre om det kan regnes som en fejl/mangel ved køb at der ikke er varmekilde i et rum? Eller om det er andelsforeningens ansvar at der er varme i alle rum?
Med andre ord, hvem skal betale for at sætte radiatorer op?

Mvh Sofie
sofie h
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10/09/2015 20:18

Re: Fejl/Mangler ved salg

Indlægaf Mealth » 17/09/2015 21:23

Jeg solgte den 1/9 en andelslejlighed og ny har køber kontaktet mig med en list over fejl og mangler. Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal/bør forbedre og håber nogle kan hjælpe mig.

Sælger skriver følgende:
"Badeværelse: Armaturet på håndvask sidder løst og kan ikke strammes pga. rust og dårlig adgang. Skal udbedres af håndværker. Skylleknappen sætter sig fast på toilettet, og vandafbryderen kan ikke lukkes og er ødelagt og rusten. Skal ligeledres udbedres af håndværker.

Køkkenet: Sokkelen sidder løst.

Stuer: Strømudtaget i loftet i den ene stue skal repareres af en elektriker, da der mangler muffe, og en sådan installation vil være ulovlig selv at lave."

Armaturet på håndvasken i badeværelset sidder ganske rigtigt lidt løst, om det kan strammes eller ej, kan jeg ikke udtale mig om da jeg ikke har adgang til lejligheden. Flere håndværkere har dog udfra billeder vurderet at den vil kunne strammes. Jeg vil dog mener, at det hører under almindeligt slitage da der er tale om et ældre badeværelse.
Skylleknappen sætter sig også rigtigt nok fast nogle gange, men kan formodentlig repareres ved en rensning. Jeg har aldrig forsøgt at lukke for afbryderen, så jeg kan ikke vide om den kan lukkes eller ej.

Soklen sidder løst i køkkenet fordi der ikke er gribe-dimser til at sætte om benene på underskabet. Jeg vil dog ikke mener, det er noget jeg skal forbedre.

Strømudtaget i loftet i stuen mangler ikke en muffe men i stedet en roset. Der var ingen roset, da jeg købte lejligheden og da jeg havde en lampe, som sad helt oppe i loftet, satte jeg ikke en på. Men jeg mener ikke, at jeg skal forbedre noget her, da køber blot skal slutte sin lampe til og så er alt i orden.

Jeg håber, at der er nogle som kan hjælpe med disse ting, for jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg skal reagere på henvendelsen. Jeg vil naturligvis være fair, men køber har været temmelig omstændig og krævende siden kontrakten var underskrevet, så min tålmodig er snart brugt.

Mvh Mette
Mealth
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17/09/2015 20:56

Re: Fejl/Mangler ved salg

Indlægaf molan » 21/09/2015 13:42

molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron