Begrænsning af antal katte i boligen.

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Begrænsning af antal katte i boligen.

Indlægaf agri » 16/05/2014 07:22

Vi vil gerne købe en andelsbolig, men er løbet ind i det problem, at i den bolig vi er interesseret i, må vi højest have 2 katte ( man må også have 2 hunde ). Vi har 5 racekatte som vi går på udstillinger med. Det er altså vores hobby og vi bruger en del penge på det. Kattene er absolut inde katte og kan umuligt genere nogen. Kan en Andelsforening give tilladelse til at holde husdyr, men sætte begrænsning i antal?

Vi har ansøgt om dispensation til vores katte og venter i øjeblikket på et svar fra bestyrelsen, da de først skulle spørge administratoren.

Jeg ved fra tidligere søgning om dette emne på nettet, at LLO siger, man kan sætte begrænsning på antal hunde men ikke katte.

Vi kunne jo også bare gennemføre handelen og flytte ind, men vi foretrækker at være ærlige og have rene linjer.
agri
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/05/2014 06:45

Re: Begrænsning af antal katte i boligen.

Indlægaf molan » 21/05/2014 11:39

agri skrev:Vi vil gerne købe en andelsbolig, men er løbet ind i det problem, at i den bolig vi er interesseret i, må vi højest have 2 katte ( man må også have 2 hunde ). Vi har 5 racekatte som vi går på udstillinger med. Det er altså vores hobby og vi bruger en del penge på det. Kattene er absolut inde katte og kan umuligt genere nogen. Kan en Andelsforening give tilladelse til at holde husdyr, men sætte begrænsning i antal?

Vi har ansøgt om dispensation til vores katte og venter i øjeblikket på et svar fra bestyrelsen, da de først skulle spørge administratoren.

Jeg ved fra tidligere søgning om dette emne på nettet, at LLO siger, man kan sætte begrænsning på antal hunde men ikke katte.

Vi kunne jo også bare gennemføre handelen og flytte ind, men vi foretrækker at være ærlige og have rene linjer.


Ja en andelsboligforening kan godt sætte de grænser for nye beboer, de kan dog ikke indføres bagudrettet for dem som allerede er flyttet ind på andre vilkår, men for jer vil det være gyldigt. LLO's holdning er uden betydning, idet at en andelsboligforening ikke er underlagt lejeloven men er bemyndiget til at lave egne regler - inden for rammerne af den øvrigt lovgivning og forenings formålsparagraf naturligvis.

Hvis du flytter ind med 5 katte, kan du blive ekskluderet af foreningen idet at du ikke overholder vedtægterne/husorden.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Begrænsning af antal katte i boligen.

Indlægaf agri » 23/05/2014 14:45

Hej Molan og tak for dit svar.

Jeg er blevet en del klogere nu, end da jeg oprettede indlægget :-) og har også surfet rundt på nettet i timevis og læst stolpe op og stolpe ned.

Vi kender nogle andre med racekatte, som har købt andelsbolig, hvor man også kun måtte have et par dyr. Der fik de dispensation og faktisk udtalte formanden for foreningen, at de ikke
måtte sige nej, da det er en hobby og fordi hobbyen koster ret mange penge. Det forstår jeg simpelthen ikke og hvor søren har han det fra.

Men det er lykkedes os, at købe andelsbolig et andet sted, hvor husdyr er tilladt uden begrænsninger, så problemet er løst. Tror også at vi var ret heldige at finde sådan en bolig.
agri
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16/05/2014 06:45

Re: Begrænsning af antal katte i boligen.

Indlægaf molan » 26/05/2014 13:50

agri skrev:Hej Molan og tak for dit svar.

Jeg er blevet en del klogere nu, end da jeg oprettede indlægget :-) og har også surfet rundt på nettet i timevis og læst stolpe op og stolpe ned.

Vi kender nogle andre med racekatte, som har købt andelsbolig, hvor man også kun måtte have et par dyr. Der fik de dispensation og faktisk udtalte formanden for foreningen, at de ikke
måtte sige nej, da det er en hobby og fordi hobbyen koster ret mange penge. Det forstår jeg simpelthen ikke og hvor søren har han det fra.

Men det er lykkedes os, at købe andelsbolig et andet sted, hvor husdyr er tilladt uden begrænsninger, så problemet er løst. Tror også at vi var ret heldige at finde sådan en bolig.


Super, jeg ved dog heller ikke hvor han har den ide fra at kæledyr som er en hobby kan man ikke sige nej til, fordi det er ikke rigtigt. Vedtægterne i en andelsboligforening som er lovligt vedtaget, kan kun være ugyldige hvis de overtræder dansk lov - og andelsforeninger er som sagt ikke underlagt lejeloven, men den bruges som rettesnor hvis vedtægterne ikke siger noget andet.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster