Ulovlige forbedringer (eller tegn på)

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Ulovlige forbedringer (eller tegn på)

Indlægaf Lindentwig » 10/06/2014 08:42

Hej med jer.
Jeg købte i Februar '14 en andelslejlighed, som har været tidligere leje-lejlighed.
Den er derfor købt af foreningen, og er ikke vurderet (foreningen har vurderet forbedringerne selv) af vurderingsmand.

Man kunne ved købet vælge at frikøbe forbedringerne der var i lejligheden, eller betale et tillæg på de månedlige anv. udgifter (til forbedringerne er forældet).
Jeg valgte IKKE at frikøbe forbedringerne, og det er altså foreningen der "ejer" dem pt.

Jeg er dog begyndt at overveje at frikøbe forbedringerne, så jeg sidder billigere i det om måneden.
Jeg har dog forsøgt at få en oversigt, eller nogle papirer på minimum de forbedringer der har krævet aut. fagmand, men uden held.
Der findes ingen papirer på forbedringerne, overhovedet.

Jeg valgte derfor at tage forbi Teknik- og Miljøforvaltningen, da jeg ville være sikker på at det arbejde der kræver anmeldelse til kommunen, nu også var det.
Det viser sig at man ikke har anmeldt arbejdet, særligt et nyt afløb, rørføring og opsætning af en ny vandinstallation på badeværelset, som alle skal anmeldes og udføres af aut. VVS'er.
Der ligger heller ingen anmeldelser på ejendomskontoret.

Så i bund og grund er badeværelset i sin nuværende stand, ulovligt (tror jeg da?).
Da foreningen i følge eget udsagn og vedtægter, ejer forbedringerne indtil de er frikøbt, så går jeg ud fra at det også er deres ansvar?

Kan jeg krævet et afslag i værdien, eller en nedsættelse i forhøjelsen af min forhøjelse, i anv. udgifterne?
Eller kan jeg eventuelt kræve lovliggørelse?
Lindentwig
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10/06/2014 08:21

Re: Ulovlige forbedringer (eller tegn på)

Indlægaf molan » 10/06/2014 09:14

Lindentwig skrev:Hej med jer.
Jeg købte i Februar '14 en andelslejlighed, som har været tidligere leje-lejlighed.
Den er derfor købt af foreningen, og er ikke vurderet (foreningen har vurderet forbedringerne selv) af vurderingsmand.

Man kunne ved købet vælge at frikøbe forbedringerne der var i lejlligheden, eller betale et tillæg på de månedlige anv. udgifter (til forbedringerne er forældet).
Jeg valgte IKKE at frikøbe forbedringerne, og det er altså foreningen der "ejer" dem pt.

Jeg er dog begyndt at overveje at frikøbe forbedringerne, så jeg sidder billigere i det om måneden.
Jeg har dog forsøgt at få en oversigt, eller nogle papirer på minimum de forbedringer der har krævet aut. fagmand, men uden held.
Der findes ingen papirer på forbedringerne, overhovedet.

Jeg valgte derfor at tage forbi Miljø og Teknikforvaltningen, da jeg ville være sikker på at det arbejde der kræver anmeldelse til kommunen, nu også var det.
Det viser sig at man ikke har anmeldt arbejdet, særligt et nyt afløb, rørføring og opsætning af en ny vandinstallation på badeværeslet, som alle skal anmeldes og udføres af aut. VVS'er.
Der ligger heller ingen anmeldelser på ejendomskontoret.

Så i bund og grund er badeværelset i sin nuværende stand, ulovligt (tror jeg da?).
Da foreningen i følge eget udsagn og vedtægter, ejer forbedringerne indtil de er frikøbt, så går jeg ud fra at det også er deres ansvar?

Kan jeg krævet et afslag i værdien, eller en nedsættelse i forhøjelsen af min forhøjelse, i anv. udgifterne?
Eller kan jeg eventuelt kræve lovliggørelse?


Svaret er enkelt, lovliggørelse. Værdien af forbedringeren er den samme, og det bliver ikke minder værd af at papirene ikke er i orden, derfor ingen nedslag. Omvendt skal man følge loven, og før du køber/overtager ansvaret skal det være lovliggjort.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Ulovlige forbedringer (eller tegn på)

Indlægaf sfb » 10/06/2014 11:11

hej
Som jeg læse dit indlæg så kan der ikke være tale om en forbedringerne men om vedligeholdes ?.Som der ikke skal betale yderlig boligydelse for !!
Men det skal være lovligt Ja-Ja er det en vedligeholdes skal der jo ikke søges godkendelse.
Hvis jeg var dig ville jeg gå på retshjælpen og få dem til at læse vedtægter og dine overtagelse papir .
En bestyrelse der sælger vedligeholdes som forbedringerne kan godt nok blive svær at danse med.
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Ulovlige forbedringer (eller tegn på)

Indlægaf molan » 10/06/2014 15:25

Nye installationer er forbedringe og ikke vedligeholdelse, så det er så forkert.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron