har stillet bankgaranti - men ingen handel

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

har stillet bankgaranti - men ingen handel

Indlægaf katrinecph » 7/08/2014 11:49

Hej,
jeg har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål, derfor dette indlæg.
Historien kort:
I maj skrev jeg og min mand under på en købsaftale på en andelslejlighed. Lejligheden var udbudt til salg hos en større mægler her i København.
Vi fik ved underskrift at vide, at der manglede en vurderingsrapport, og når den kom, var der en frist hvori andelsforeningens medlemmer samt eksterne venteliste skulle spørges.
Men, som mægleren sagde, "de har længe vidst at den ville komme til salg, og hverken vi eller sælger har hørt, at der skulle være interesserede købere på ventelisten".
Ved underskrift fik vi så besked på at betale depositum til mægler (50.000,-) samt stille en bankgaranti for restbeløbet, hvilket vi naturligvis gjorde.
Ifølge kontrakt skulle vi overtage lejligheden den 1. august.

Herefter har vi ventet og ventet på vurderingsrapporten. Da vi ikke kunne få noget brugbart svar fra mægler, kontaktede vi derfor bestyrelsen, som stillede sig ganske undrende over, at vi troede, vi havde købt en lejlighed.
Det kunne de slet ikke forstå - ifølge deres vedtægter var den jo i princippet slet ikke til salg. Vi kender jo godt til proceduren omkring vurderingsrapporten, men de sagde, at det ville være helt umuligt for os at overtage den 1. august, i forhold til deres frister vedrørende vurderingsrapport og ventelister.
Nu er vurderingsrapporten så endelig dukket op. Overtagelsesdato er overskredet. Og nu får vi at vide, at en fra den eksterne venteliste har meldt sig på banen.
I tre måneder har vi været i et limbo, bundet af underskrift på købsaftale.
Og her er mit spørgsmål: hvis ventelistemedlemmet beslutter sig for at købe, har vi jo haft udgifter i forbindelse med salg, som ikke bliver til noget. Kan man forlange af mægler, at de dækker udgiften til bankgaranti? Vi ville ellers have investeret de penge, vi KONTANT betaler for andelen (godt over 2 mio kr), og har dermed også mistet eventuelt afkast - det bliver selvfølgelig svært at opgøre, men i hvert fald har vi haft en kontant udgift mht bankgaranti.
Har nogen prøvet noget lignende? Det er første gang jeg køber en andel (har ellers købt ejer) og kan slet ikke forstå, at man skal have udgifter på noget, man i sidste ende ikke kan købe.
På forhånd tusind tak for hjælpen!
katrinecph
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7/08/2014 11:30

Re: har stillet bankgaranti - men ingen handel

Indlægaf sfb » 9/08/2014 11:48

hej
du/i skal lave en klage over den ejendomsmægler det kan i gøre her http://dnfe.dk/Start/0/2
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster