Diverse årsregnskab

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Diverse årsregnskab

Indlægaf Nyandelshaver » 22/02/2015 13:35

Jeg er relativt ny andelshaver, og har desværre ikke været smart nok til at sætte mig ind i foreningens budget, og det er først nu da jeg sidder i det, at der er flere ting som undrer mig.

Der er i alt 27 lejligheder i foreningen, og ud af de 27, er der 5 lejligheder til salg, og jeg ved at der er flere som gerne vil sælge, men ikke forsøger at gøre det, fordi DE BARE IKKE KAN SÆLGES!
Det som jeg tror er problemet er vores fælles udgifter. Fx. min egen lejlighed. 66kvm, og jeg betaler 5500kr for fællesudgifter. Udover dette har jeg tvunget TV pakke, og så selvfølgelig vand, varme etc.

De poster som jeg hænger mig mest ved, fordi jeg synes at det virker rimelig voldsomt er:
Gårdlaug: 215.000kr
Formandsløn: 30.000kr (det skal her nævnes at vi ikke selv administrer huslejen, da revisoren har overtaget denne post)
EDB investering: 46.300kr
Servicekontrakter (Hjælp hvad er dette?): 40.000kr
Telefoni og internet: 17.000kr
Møder, kontorartikler, inventar og kontingenter: 110.000kr

Kan det passe at formanden får betalt telefon, computer, printer mm - Både indkøb og forbrug SAMTIDIG med at han modtager 30.000 i løn?
Jeg forsøgte at spørge ind til nogle af posterne sidste år, men synes ikke at jeg kunne få ordentlig svar på dette.

Jeg håber at der er nogen som vil kigge på dette og kan hjælpe mig med at få svar på nogle spørgsmål.

Venlig Hilsen
Nyandelshaver
Nyandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/02/2015 13:17

Re: Diverse årsregnskab

Indlægaf molan » 23/02/2015 10:49

Nyandelshaver skrev:Jeg er relativt ny andelshaver, og har desværre ikke været smart nok til at sætte mig ind i foreningens budget, og det er først nu da jeg sidder i det, at der er flere ting som undrer mig.

Der er i alt 27 lejligheder i foreningen, og ud af de 27, er der 5 lejligheder til salg, og jeg ved at der er flere som gerne vil sælge, men ikke forsøger at gøre det, fordi DE BARE IKKE KAN SÆLGES!
Det som jeg tror er problemet er vores fælles udgifter. Fx. min egen lejlighed. 66kvm, og jeg betaler 5500kr for fællesudgifter. Udover dette har jeg tvunget TV pakke, og så selvfølgelig vand, varme etc.

De poster som jeg hænger mig mest ved, fordi jeg synes at det virker rimelig voldsomt er:
Gårdlaug: 215.000kr
Formandsløn: 30.000kr (det skal her nævnes at vi ikke selv administrer huslejen, da revisoren har overtaget denne post)
EDB investering: 46.300kr
Servicekontrakter (Hjælp hvad er dette?): 40.000kr
Telefoni og internet: 17.000kr
Møder, kontorartikler, inventar og kontingenter: 110.000kr

Kan det passe at formanden får betalt telefon, computer, printer mm - Både indkøb og forbrug SAMTIDIG med at han modtager 30.000 i løn?
Jeg forsøgte at spørge ind til nogle af posterne sidste år, men synes ikke at jeg kunne få ordentlig svar på dette.

Jeg håber at der er nogen som vil kigge på dette og kan hjælpe mig med at få svar på nogle spørgsmål.

Venlig Hilsen
Nyandelshaver


Kan det passe at formanden får betalt telefon.... ja hvis du siger at der sker så kan det jo passer, der er ikke noget ulovligt i det (han skal naturligvis beskattes af sin indtægt) hvis det er det du hentyder til.

Jeg kan dog underder mig over de voldsomme poster for en så lille forening:

Formandsløn: 30.000kr (det skal her nævnes at vi ikke selv administrer huslejen, da revisoren har overtaget denne post)
EDB investering: 46.300kr
Telefoni og internet: 17.000kr
Møder, kontorartikler, inventar og kontingenter: 110.000kr

Disse poster synes at være unormalt høje for 27 andele.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Diverse årsregnskab

Indlægaf Nyandelshaver » 23/02/2015 23:53

Tak for dit svar - det er rart at det ikke kun er mig som synes at disse poster er høje...

Er det nogen steder hvor man kan finde noget om hvad disse poster nogenlunde burde ligge omkring?/Hvad gennemsnittet ligger på hos andre andelsforeninger på samme størrelse? Jeg synes at det kunne være rart at have noget at sammenligne med, da jeg så forhåbentlig kan blive lidt klogere på det :)

"Kan det passe at formanden får betalt telefon....." Omformulering :)
Er det normalt at formanden får betalt telefon, telefonregning, internet, EDB udstyr samt får "løn" for arbejdet?

Venlig Hilsen
Christina
Nyandelshaver
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22/02/2015 13:17

Re: Diverse årsregnskab

Indlægaf molan » 24/02/2015 09:49

Nyandelshaver skrev:Tak for dit svar - det er rart at det ikke kun er mig som synes at disse poster er høje...

Er det nogen steder hvor man kan finde noget om hvad disse poster nogenlunde burde ligge omkring?/Hvad gennemsnittet ligger på hos andre andelsforeninger på samme størrelse? Jeg synes at det kunne være rart at have noget at sammenligne med, da jeg så forhåbentlig kan blive lidt klogere på det :)

"Kan det passe at formanden får betalt telefon....." Omformulering :)
Er det normalt at formanden får betalt telefon, telefonregning, internet, EDB udstyr samt får "løn" for arbejdet?

Venlig Hilsen
Christina


Normalt får man kun et skattefrit vederlag som jo højst er 3.700 kr. pr. år, samt enten telefon penge eller betalt telefon/internet etc.. Præcist hvordan er meget forskelligt.

At formanden aflønnes, er specielet, især med et beløb som er ca. 10 gange det normale, en årlig IT investering på 46.300 kr er fuldstændig uhørt, jeg vil sige ca. 10.000 hver 4 år eller 2.500 om året eller noget i den stil.
Telefoni og internet burder ikke koster mere end højst 4800 om året og det er endda sat meget højt. 17.000 kr er helt ved siden af.

"Møder, kontorartikler, inventar og kontingenter: 110.000kr" jeg forstår ikke denne post, hvad koster 110.000 om året i kontingenter ABF er ikke så dyrt, så hvad dækker resten over, administrator måske?
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster