Regnskab

Om bestyrelsens kompetance, pligter og rettigheder.

Regnskab

Indlægaf Hybens » 6/08/2015 08:06

Hej alle dygtige brugere herinde.

Vi har altid selv administret vores lille forening på 10 andele, hvor jeg har stået for regnskab osv. På grund af nogle uoverensstemmelser med nogle andelshavere valgte jeg sammen med 2 andre bestyrelsesmedlemmer at trække os fra bestyrelsen. Vi indkaldte derfor til en ekstraordinær generalforsamling og der blev der så valgt nye medlemmer ind.

Bestyrelsen skulle så efter generalforsamlingen sætte sig sammen og finde ud af hvem gør hvad. De har så sendt et brev rundt hvor de skriver at da der ikke er nogen der ønsker at overtage med regnskab osv, har de kontaktet vores revisor og vil få dem til at , Betale regninger, bogføre bilag, kasseafstemning, regnskab osv.

Kan de gøre dette da jeg mener at hvis revisor skal lave alle de funktioner, er han jo mere administrator og ifølge vores vedtægter som er abf standart skal en administrator vælges af en generalforsamling.

Håber på et fornuftigt svar som vi kan komme lidt videre.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf molan » 6/08/2015 09:31

Hybens skrev:Hej alle dygtige brugere herinde.

Vi har altid selv administret vores lille forening på 10 andele, hvor jeg har stået for regnskab osv. På grund af nogle uoverensstemmelser med nogle andelshavere valgte jeg sammen med 2 andre bestyrelsesmedlemmer at trække os fra bestyrelsen. Vi indkaldte derfor til en ekstraordinær generalforsamling og der blev der så valgt nye medlemmer ind.

Bestyrelsen skulle så efter generalforsamlingen sætte sig sammen og finde ud af hvem gør hvad. De har så sendt et brev rundt hvor de skriver at da der ikke er nogen der ønsker at overtage med regnskab osv, har de kontaktet vores revisor og vil få dem til at , Betale regninger, bogføre bilag, kasseafstemning, regnskab osv.

Kan de gøre dette da jeg mener at hvis revisor skal lave alle de funktioner, er han jo mere administrator og ifølge vores vedtægter som er abf standart skal en administrator vælges af en generalforsamling.

Håber på et fornuftigt svar som vi kan komme lidt videre.


Nej, de har sat noget arbejde ud i byen, revisor har ikke administrators rettigheder eller pligther. Ansvart er stadig bestyrelsens, så ingen problemer.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Regnskab

Indlægaf Hybens » 6/08/2015 14:28

Når man giver revisor direkte adgang til bankkonto har han så ikke adm rettigheder, syntes ikke det lyder som en god ide at man både har revisor til at betale regninger fører kassekladde bogfører osv, og han er selv den der laver revision på regnskabet ved årets udgang. eller er jeg bare lidt for emsig
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf sfb » 7/08/2015 12:27

hej
Hvis aftalen er at ingen regninger betales uden at to fra bestyrelsen har underskrevet fakturaen ,så er der ingen problemer med at revisor laver kasse arbejde også er revisor
Men hvorfor ikke lade betalings klare alle ind og udbetaling ?
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Regnskab

Indlægaf Hybens » 8/08/2015 01:10

Molan hvad mener du med nej
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf Chrissander » 8/08/2015 22:42

Hej Hybens

Hvis jeg var i bestyrelsen i jeres forening og ingen ville påtage sig regnskab mv, så ville jeg også bede foreningens revisor om, at overtage funktionen evt midlertidigt.
Regnskab, (huslejeopkrævninger(formoder jeg?)(evt rykkere)), moms osv... Det er et stort ansvar så bedre, at overlade det arbejde til en revisor, som er kompetent og forsikret ved fejl. Det er sikkert "dyrt" men, foreningens medlemmer kan sove trygt om natten. :-) Det er netop det bestyrelsen er valgt for. :-)
Enig med Molan. Nej
Uden du må misforstå.. prøv, at google lidt på lov, om ejendomsadministration... :-) Der er stor forskel på regnskab og administration.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Regnskab

Indlægaf molan » 10/08/2015 09:34

Hybens skrev:Molan hvad mener du med nej


Jeg mener, nej han er ikke administrator og nej skal ikke vælges af generalforsamlingen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Regnskab

Indlægaf Hybens » 22/08/2015 12:32

Ok tak for svaret nu til et nyt spørgsmål.

Nu har jeg brug for et par kloge svar igen. Vi afholdte en ekstra ordinær generalforsamling for ca 3 md siden hvor punktet på dagorden var at beslutte at tage lån hjem til at få renoveret vores indkørsler. Det blev vedtaget af en enig generalforsamling og vi bestyrelsen på det tidspunkt skulle tage indhente lånetilbud og andet . Som jeg skrev før var der efterfølgende fnidder fnadder med en enkelt andelshaver, der gjorde at vi var tre som trak os fra bestyrelsen, og der blev valgt nye ind i stedet. for ca 2 måneder siden er der så kommet et brev i alles postkasser, hvor bestyrelsen lige kort skriver. Info vi når ikke at se på indkørsler i sommer, tidligst til næste år. Kan de det, det er jo beslutte at det skulle gøres og der var jo enighed om det på generalforsamlingen. Har bestyrelsen virkelig bemyndelse til at overstyre en generalforsamlingsbeslutning
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf molan » 24/08/2015 14:20

Hybens skrev:Ok tak for svaret nu til et nyt spørgsmål.

Nu har jeg brug for et par kloge svar igen. Vi afholdte en ekstra ordinær generalforsamling for ca 3 md siden hvor punktet på dagorden var at beslutte at tage lån hjem til at få renoveret vores indkørsler. Det blev vedtaget af en enig generalforsamling og vi bestyrelsen på det tidspunkt skulle tage indhente lånetilbud og andet . Som jeg skrev før var der efterfølgende fnidder fnadder med en enkelt andelshaver, der gjorde at vi var tre som trak os fra bestyrelsen, og der blev valgt nye ind i stedet. for ca 2 måneder siden er der så kommet et brev i alles postkasser, hvor bestyrelsen lige kort skriver. Info vi når ikke at se på indkørsler i sommer, tidligst til næste år. Kan de det, det er jo beslutte at det skulle gøres og der var jo enighed om det på generalforsamlingen. Har bestyrelsen virkelig bemyndelse til at overstyre en generalforsamlingsbeslutning


Bemyndigelse ... de informere om at de ikke når det og det r så det...I kan da godt vælte bestyrelsen og få en ny som kan nå at gennemføre det - det lyder bare ikke særligt realistisk.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Regnskab

Indlægaf Hybens » 24/08/2015 20:42

Nu var det ikke meningen at vælte bestyrelsen, jeg spurgte bare om bestyrelsen kan overstyre en beslutning som er vedtaget på en generalforsamling. Det var besluttet at tage et 2% lån over 30 år. Hvad så hvis de ikke gør noget før om et år og renten til den tid er steget til f.eks 5% har de så ikke påført mig en ekstra udgift. Er det stadig i orden. Jeg troede en bestyrelse var valgt til at udføre generalforsamlingens beslutninger.

Men dit svar siger noget andet.
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf sfb » 25/08/2015 11:36

Hej !
Det lyder som om at du har lidt svært ved at du nu ikke har en plads i bestyrelsen ?
Den info. i har modtaget siger jo at bestyrelsen har arbejdet med det som generalforsamlingen har vedtaget og er kommet frem til at det tager længer tid en som sådan !!!.
Så på den kommen generalforsamling i foråret får i nok en redegørelse som alle ville kunne godtage .Det kan jo også være at bestyrelsen hjemtager det lån som du beskriver at i har et tilbud på. Disse kan så placeres på en aftale konto til en større rente (((så er spørgsmålet skal renten så komme dig og de andre andelshaver til gode , eller skal bestyrelsen stikke den i egen lomme))) .
Så :::: prøv noget nyt --- glem alt om den bestyrelse , du har lavet dit arbejde i den tid du sad i bestyrelsen og giv så den nye bestyrelse lidt arbejdsro !!
venligst
sfb.
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Regnskab

Indlægaf Hybens » 25/08/2015 18:53

Tror bare jeg lukker den her. Tak for svarene
Manden som de kaldte Gud.
Brugeravatar
Hybens
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 75
Tilmeldt: 19/12/2003 19:18
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Regnskab

Indlægaf Chrissander » 25/08/2015 19:13

Hej Hybens

Du har muligvis en pointe omkring en vedtaget låneomlægning, som de ikke udfører, hvis foreningen lider tab, kan de gøres ansvarlige. Dette er i sikkert forsikret for.

Omkring jeres indkørsler. I fik jo ny bestyrelse, som naturligvis skal sætte sig ordentligt ind i sagerne, der skal indhentes nye tilbud, div tilladelser osv. Projekter tager tid og det er ofte store summer der er i spil, det er jo ikke i jeres fælles interesse, at noget jages igennem, med mulige ekstra omkostninger til følge. :-)

sfb
Disse kan så placeres på en aftale konto til en større rente (((så er spørgsmålet skal renten så komme dig og de andre andelshaver til gode , eller skal bestyrelsen stikke den i egen lomme))) .
Sikke en gang vås... Hvordan kan du skrive, eller stikke den i egen lomme, det sq for useriøst.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42

Re: Regnskab

Indlægaf molan » 26/08/2015 11:33

Hybens skrev:Nu var det ikke meningen at vælte bestyrelsen, jeg spurgte bare om bestyrelsen kan overstyre en beslutning som er vedtaget på en generalforsamling. Det var besluttet at tage et 2% lån over 30 år. Hvad så hvis de ikke gør noget før om et år og renten til den tid er steget til f.eks 5% har de så ikke påført mig en ekstra udgift. Er det stadig i orden. Jeg troede en bestyrelse var valgt til at udføre generalforsamlingens beslutninger.

Men dit svar siger noget andet.


Egentlig ikke, det jeg siger er, den eneste konsekvens af bestyrelsen ringe eller mangelfulde udførsel af generalforsamlings beslutning er at vælte den, det er som sådan ikke muligt at køre straffesag eller sagsanlæg om bestyrelsens ansvar, hvilket er det alternativt du fisker efter.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Regnskab

Indlægaf molan » 26/08/2015 11:37

Chrissander skrev:Du har muligvis en pointe omkring en vedtaget låneomlægning, som de ikke udfører, hvis foreningen lider tab, kan de gøres ansvarlige. Dette er i sikkert forsikret for.


Jo bortset fra at tab i den juridiske forstand ikke er en manglende/ude-blevet gevinst, men et faktisk tab. Yderligere for at være erstatnings ansvarlig, hvilke også er kriteriet for forsikringensudbetalinger, så skal der ligger en bevist handling bag og ikke blot være tale om almindelig uduelighed. Det ville ellers være fint hvis man kunne få forsikringen til dække manglende gevinster ved uduelige bestyrelser, men sådan er det altså ikke.
Senest rettet af molan 31/08/2015 15:38, rettet i alt 1 gang.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Regnskab

Indlægaf Chrissander » 26/08/2015 17:41

Hej Molan

Fair nok, jeg gik lige en tand for let til forsikrings dækning.
Men muligheden foreligger trods alt, hvis bestyrelsen er blevet pålagt, at omlægge lån ved en GF beslutning og de efterfølgende intet foretager sig og renten stiger kraftigt, så har de jo påført Foreningen et tab/ex omkostning. Men det skal nok en tur omkring domstolene, før der kan siges noget med 100% sikkerhed.
Synes ikke der i dette tilfælde kan tales om, en mistet gevinst, som mange bestyrelser troede der kunne høstes på fx trappelån.
Chrissander
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 26/02/2011 12:42


Tilbage til Bestyrelsen

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron