Forbedringer til overpris

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forbedringer til overpris

Indlægaf Micha » 27/08/2015 13:32

Hej alle,

Min kæreste og jeg har efter længere tids søgen, endelig fundet en andelslejlighed i den tiltrængte størrelse og som ligger tæt på vores børns skole og institution.

Vores udfordring er dog at forbedringerne på denne andel er vurderet ekstremt højt.
Lejligheden er nyistandsat, men når vi gennemgår vurderingsrapporten virker priserne ulogisk høje. Vi er ret sikre på at sælger på den ene eller anden måde har fået skruet på priserne.

Vi vil gerne have lejligheden og ved at det ikke er nemt at finde en tilsvarende i det ønskede område. Vi føler derfor ikke at vi kan sige nej pta. vuderingen.

Jeg søger nogle råd til hvad man kan gøre hvis man finder ud af at forbedringerne er prissat for højt. Kan man lave en indsigelse efter købet eller må vi bide i det sure æble og acceptere at der er en chance for at vi bliver snydt.
Jeg er selv meget i tvivl og håber på at der er nogen herinde som har nogle vise ord til mig.


Med venlig hilsen
Micha
Micha
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/08/2015 13:18

Re: Forbedringer til overpris

Indlægaf molan » 31/08/2015 15:48

Micha skrev:Hej alle,

Min kæreste og jeg har efter længere tids søgen, endelig fundet en andelslejlighed i den tiltrængte størrelse og som ligger tæt på vores børns skole og institution.

Vores udfordring er dog at forbedringerne på denne andel er vurderet ekstremt højt.
Lejligheden er nyistandsat, men når vi gennemgår vurderingsrapporten virker priserne ulogisk høje. Vi er ret sikre på at sælger på den ene eller anden måde har fået skruet på priserne.

Vi vil gerne have lejligheden og ved at det ikke er nemt at finde en tilsvarende i det ønskede område. Vi føler derfor ikke at vi kan sige nej pta. vuderingen.

Jeg søger nogle råd til hvad man kan gøre hvis man finder ud af at forbedringerne er prissat for højt. Kan man lave en indsigelse efter købet eller må vi bide i det sure æble og acceptere at der er en chance for at vi bliver snydt.
Jeg er selv meget i tvivl og håber på at der er nogen herinde som har nogle vise ord til mig.


Med venlig hilsen
Micha


I er beskyttede af loven mht. til overpris, men det kan være vanskeligt a bevises om der er tale om overpris idet at der skal indgå en faglig vurdering af hvad det burde have kostet. Men kan i løfte den bevisbyrde og er beløbet stort nok til at det er væred at gå i retten med efterfølgende, så kan det lade sig gøre, men det vil blive via boligretten at det skal afgøres.
Juridisk er der ingen beløbsgrænse ved overpris, idet at selv 1000 kr. i overpris er ulovligt, så det er mere jeres omkostning mod gevinsten som er afgørrende.

Husk at gøre indsigelse til bestyrelsen straks efter at i har modtaget rapporten som bevises overprisen, så de kan nå at tilbageholder beløbet til sagen er afgjort. En sådan rapporten skal derfor være jer i hænde mindre end 14 efter overtagelsen.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15

Re: Forbedringer til overpris

Indlægaf Micha » 31/08/2015 16:22

Hej Molan,

Tak for dit svar. Vi må se om der er den bevisbyrde det kræves.

Vi tænker at når forbedringer i en lejlighed, som er ny udførte, v il det være naturligt at kunne på regninger mm. da der stadig er garanti og reklamationsret. Ved du om man har krav på dette?


Hilsen
Micha
Micha
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 27/08/2015 13:18

Re: Forbedringer til overpris

Indlægaf molan » 2/09/2015 09:25

Micha skrev:Hej Molan,

Tak for dit svar. Vi må se om der er den bevisbyrde det kræves.

Vi tænker at når forbedringer i en lejlighed, som er ny udførte, v il det være naturligt at kunne på regninger mm. da der stadig er garanti og reklamationsret. Ved du om man har krav på dette?


Hilsen
Micha


Det er vanskelig at kræve regninger, idet at en andelshavere selv må udføre arbejdet hvis ellers loven tillader det, men det skal foreligge et beregninggrundlag, dvs. dokumenterbar hvordan beløbet er beregning og fremkomment og den beregning har i naturligvis krav på.

Den beregnings elementer, skal så har rod i den konstaterebare virkelighed og udfra den kan der foretages en faglig vurdering.
molan
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 23/08/2011 22:15


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster