Nyt lovforslag?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Nyt lovforslag?

Indlægaf Gitz » 14/07/2004 16:15

Hej,
Jeg er ved at skulle købe andel og får at vide af den nuværende ejer, at han har hørt rygter om at priserne kommer til stige, hvilket gør at visse tillæg evt. kan gøre andelen dyere (for mig).. Kan I hjælpe mig, der jeg virkelig ikke forstår hvad han snakker om !?!
Tak for Jeres hjælp,
Gitz
Gitz
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14/07/2004 16:11

Re: Nyt lovforslag?

Indlægaf JN » 14/07/2004 18:08

Det gør jeg heller ikke. Kan du ikke uddybe situationen lidt?
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Indlægaf Gitz » 14/07/2004 18:51

Nej desværre ikke..da det var alt jeg fik af vide, men har siden da undersøgt sagen og har fundet ud af at han må mene lovforslaget ang. pant og udlæg i andel!
Men kommer det til at påvirke huslejen + fælles udgifter?
Ja, undskyld, men jeg er første gangs køber :0)
Gitz
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14/07/2004 16:11

Indlægaf LHK » 17/07/2004 22:15

Svaret er: NEJ.

At (hvis) lovforslaget træder i kraft d. 1/1-2005 kommer ikke til at få indflydelse på boligafgiften (det du kalder leje) og fællesudgifterne.

Forslaget giver mulighed for pantsætning af andelsbeviset (ikke boligen, da du som andelshaver ikke som sådan ejer boligen, men en andel i foreningens formue). Det vil næsten stensikkert betyde, at bankerne opretter nye lånetyper i forbindelse med andelsboliger, da de så kan opnå sikkerhed igennem pantet. Det vil betyde mulighed for at vælge en længere afdragsperiode, måske 20 eller 25 år frem for de 15 år der gælder i dag. Dog bliver det ikke muligt at optage realkreditlån til køb af andelsboliger. Det ville kræve at man ejer boligen, hvilket reelt set ikke gør som andelshaver.

Forslaget indeholder desuden et forslag om, at udlægsforbuddet i andelsboligloven ophæves, så kreditorer kan søge opfyldelse i andelshaverens formue i foreningen. I dag kan man ikke blive sat på gaden af en kreditor, hvis man er andelshaver, da de ikke kan gøre udlæg i andelsboligen. Det vil ændre sig, hvis det punkt bliver endeligt vedtaget.

Mvh, Lasse K
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf LHK » 17/07/2004 22:34

Det er i øvrigt væsentlig at skildre mellem boligudgift (som mange kalder leje) og andelsboligens værdi/pris. At en andelsbolig stiger i værdi/pris, betyder ikke at den også stiger i boligafgift. Boligafgiften stiger hvis generalforsamlingen vedtager det, hvilket somregel sker, hvis foreninger foretager investeringer (nye altaner, vedligeholdelse, forbedringer, osv.) eller økonomien ikke længere hænger sammen.

Andelsboligernes pris stiger ikke som følge af muligheden for at pantsætte. Prisen på en andelsbolig opgøres ved at gange boligens bruttoareal med den på generelforsamlingen vedtagede andelskrone. Andelskronen kan tillægges værdi ved at tilføje frie midler til foreningens egenkapital. Andelskronen kan desuden stige, hvis foreningen benytter en bestemt metode til at udregne den, hvor en uvildig ejendomsmægler laver en vurdering af ejendommen, hvor ejendommen betragtes som en udlejningsejendom. Såfremt ejendomsmæglerens vurdering er højere end den seneste vurdering, kan differencen tillægges foreningens egenkapital.
Andelsboligforenings ejendom kan dog stige i værdi indirekte som følge af, at andelshaverne forbedrer deres lejligheder, fordi de har fået bedre råd til dette p.g.a. nye lånemuligheder. Hvis boligerne bliver sat i bedre stand og forbedres bliver ejendommen jo mere værd.

Eksempel på udregning af en andelskrones værdistigning.

En andelsboligforenings ejendom, som i alt udgør 1000 m2, er tidligere vurderet til at være 10 millioner værd. En ejendomsmægler vurderer den til at være 11 millioner værd. Differencen udgør 1 million, som tilskrives foreningens egenkapital. Andelskronens værdi stiger altså med 1000 kr., idet 1.000.000 kr. / 1.000 m2 = 1.000 kr. Hvis foreningen samtidig har 200.000 kr. i frie midler p.g.a. et overskud, kan dette beløb også tillægges egenkapitalen (og andelskronen dermed stige med yderligere 200 kr.).

Mvh, Lasse K
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf Liebing » 22/07/2004 22:04

Jeg har en andelsbolig i det indre København, som jeg overvejer at sælge, og er defor interesseret i, om der er nogle som har hørt om det lovforslag, som blev nævnt på JP's side den 5. juli.

Det nævnes i artiklen, at "Regeringen vil med et lovindgreb til efteråret sørge for, at de kunstigt lave priser på andelsboliger i fremtiden nærmer sig markedsværdien."

Hertil kommer:

"Ifølge Venstres boligpolitiske ordfører, Inge-Lene Ebdrup (V), sigter regeringens initiativ på at modernisere hele andelsboligloven. Hvor der nu er stramme regler for, hvor meget et andelsbevis må stige, skal reglerne for prisfastsættelse forenkles og i større udstrækning afspejle markedsprisen.

Inge-Lene Ebdrup beklager, at andelshavere opløser foreninger for at tjene penge, men hun afviser at forbyde fremgangsmåden eller indføre beskatning på andelshavernes fortjeneste.

»Andelsboliger har i en lang årrække været for billige i forhold til ejerboliger, og det skal der gøres noget ved. Hvis andelsboligerne nærmer sig markedsprisen, kan vi både dæmme op for penge under bordet og fjerne motivet til at opløse foreningen,« mener Inge-Lene Ebdrup (V)."
Liebing
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22/07/2004 21:57
Geografisk sted: København

Indlægaf LHK » 22/07/2004 23:12

Hej Liebling

Det er første gang jeg hører om det lovforslag.

Jeg har søgt efter det konkrete forslag på nettet, men kan desværre kun finde pressemeddelser og deslige, hvor lovforslaget bliver omtalt. Det ville være rart, hvis vi kunne læse det konkrete forslag.

Det lader til, at de møder en del modstand, så hvis regeringen ønsker et bredt forlig, får de nok et problem. Socialdemokraterne, SF og enhedslisten ser ikke positivt på forslaget (hvad end det så indeholder).

Hvis nogen kan finde noget mere konkret om lovforslaget, så må de meget gerne poste et link til os andre.

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf LHK » 23/07/2004 03:04

Det virker som om, at lovforslaget skal stille krav om, at andelsboligforeningerne benytter sig af en bestemt metode til at beregne andelskronen, nemlig metoden hvor en valuar vurderer ejendommens værdi som udlejningsejendom. Den metode bruger mange foreninger, så hvis det er det eneste forslaget indeholder, så vil den ikke betyde stigninger i boligpriserne (priserne på andelsbeviserne) for de foreninger, der allerede benytter metoden.

Det er kun gisninger, så nu må vi se. Jeg har skrevet til Inge-Lene Ebdrup (V) for at høre hende, om vi, offentligheden, har tilgang til mere konkret tekst omkring emnet.

Mvh, Lasse
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05

Indlægaf kleine » 16/08/2004 18:05

Hej Lasse,

Noget nyt mht. det nye lovforslag, og det brev du har skrevet til Inge-Lene Ebdrup?

Jeg står nemlig, og skal til at købe hus, og vil naturligvis gerne have så meget ud af min andel som muligt, da en stor udbetalling = mindre afdrag! :smile16:


Hilsen
Michael
kleine
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 0
Tilmeldt: 16/08/2004 18:00

Indlægaf LHK » 7/09/2004 18:42

Kleine:

Nix, hun har noget så uforskammet undladt at svare på brevet. :smile15:
LHK
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17/07/2004 22:05


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster