Andres erfaringer med valuar?

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Andres erfaringer med valuar?

Indlægaf SertoliCell » 13/12/2015 12:01

Hej,
i min andelsboligforening som har attraktiv beliggenhed i Kbh er vi nogen medlemmer som vil stille forslag om fornyet valuarvurdering af vores ejendommen.

P.t. ligger andelskronen for lavt området taget i betragtning og ift. den generelle stigning på markedet.

Jeg kan forstå, at Skats næste offentlige vurdering tidligst sker i 2018 og at skatteministeren i den tidligere regering har opfordret andelsboligforeningerne at få foretaget ejendomsvurdering ved valuar.

Er der nogen her som har gode/dårlige erfaringer med særskilte valuarer? Vi overvejer bl.a. at kontakte Wissmann Property Consult, men når man kigger på nettet ser det ud, at Lars Wissmann af nogle opfattes som noget kontroversiel (?). Men er der nogen egentlige saglige argumenter herfor? Omvendt virker det også som om, han er særdeles godt underrettet på området og løbende laver grundige analyser.

Nogle erfaringer fra jer andre?
SertoliCell
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15/02/2005 17:48

Re: Andres erfaringer med valuar?

Indlægaf Sangeren » 17/12/2015 16:04

Hej Sertoli

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har den store erfaring med valuarer, trods vores forening også bruger valuarvurdering.

Men bare husk at hæve andelsværdien ved at bruge valuarvurdering som udgangspunkt kun er interessant for andelshavere der skal sælge eller låne yderligere penge i banken, samt hvis foreningen belåningsgrad er for høj til at kunne låne yderligere eller billigere lån. Så altså for at nedsætte risikoprofil. For alle andre andelshavere er det blot en ekstraudgift, da valuarer typisk tager sig det godt betalt. Men hvis I skal bruge flere stemmer for at få det gennemført, kan man jo eventuelt ændre forslaget til at valuarens vurderingshonorar bliver fordelt ud på de gennemsnitslige antal andelshavere der sælger, som et slagsgebyr(ret mig hvis jeg tager fejl, men det mener jeg burde være tilladt). Men det er selvfølgelig bare en ide, og besvarer selvfølgelig ikke rigtig spørgsmålet :O)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron