Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf Henster » 20/12/2015 17:08

Hej alle medbrugere

Vi har lige solgt vores andel og havde i den forbindelse en vurderingskvinde ude og gennemgå forbedringer og løsøre. De eneste bemærkninger var at vi skulle have foretaget el- og VVS tjek, hvilket der så blev gjort. Der var i den forbindelse nogle småting der skulle udbedres og køber fik blot nedslag i købsprisen på dette. Det viser sig så da mureren er ude for at reparere det han først oprindeligt havde gjort opmærksom på gør en bemærkning om at der er løse fliser overalt i badeværelset og dette klart er en mangel - på dette tidspunkt har køber allerede overtaget og vi som sælger får først noget at vide om dette efter formanden har haft kontakt med vurderingskvinden som siger at det er en mangel. Hun havde intet sagt da hun gennemgik lejligheden med os og vi vidste ingenting om dette. Nu er det blevet til at vi skal stå for udskiftning af fliser, hvilket bliver en temmelig dyr omgang. Køber har indhentet tilbud fra den håndværker som gjorde opmærksom på de løse fliser og vi hat haft to andre håndværker ude. Den haandvaerker som koeber har haft ude, begynder så at tage forbehold for, hvis der skulle være andre fejl og mangler ved gulvet - det skal siges at badeværelset blev lavet af tidligere ejere og vi har selv betalt næsten 100.000 i forbedring i 2007, hvilket vil sige at vi er gået ud fra alt var i orden da der forelå regninger på hele renovationen af badeværelset.

Spørgsmålet er hvad vi nu skal gøre, hvis det viser sig at der er flere fejl og de mener hele badeværelset skal laves om. Hvilke rettigheder har vi, da vi har været fuldstændig uvidende omkring alt dette, for hvis vi havde vidst noget om dette ville vi have fået det lavet inden vi flyttede så vi kunne have taget det med som en forbedring i stedet for det som nu bare bliver en kæmpe udgift.

Samtidig kræver bestyrelsen nu, at det skal laves af en håndværker der er medlem af en brancheforening (hvad der nu menes med det) - dette er en mail som de kun har sendt til køber og ikke os. Der står intet i vores vedtægter omkring dette, så kan de vitterligt bestemme det - det er trods alt for vores regning dette skal foregå inde i lejligheden. Hvis dette er tilfældet, kan vi starte forefra med at indhente tilbud, da de ikke har gjort opmærksom på dette inden vi begyndte at indhente tilbud, og det virker derfor også på mig som om det er noget de har fundet på efterfølgende.

Jeg håbet virkelig at der er nogen, der kan hjælpe med at besvare disse spørgsmål, da vi er i total vildrede.

På forhånd tusind tak og glædelig jul.

Dbh.

Henriette
Henster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19/12/2015 01:52

Re: Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf marka » 20/12/2015 19:28

Hvad skyldes de løse fliser?
Er der brugt cement istedet for fliseklæber?
Er der vådrumsmembran?
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf Henster » 21/12/2015 03:27

Hej

Alle tre håndværkere, der har været ude mener at de løse fliser skyldes at varmen i gulvet er blevet tændt for tidligt og derfor medført at fliserne har løsnet sig. Ifølge tilbuddet står der at der er vådrumsmembran.

Jeg ved ikke om det er cement, men det mener jeg
Henster
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19/12/2015 01:52

Re: Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf Sangeren » 21/12/2015 23:34

Hej Marka

Men umiddelbart lyder det jo som om at køber har sag. Og der for også skal have nedslag i prisen for det, som der sikkert også står beskrevet i vedtægterne.

Men det lyder til gengæld også som om at du har en sag med den tidligere ejer du har købt den af, og hvis du ikke kan finde køber, så kan du prøve at gå efter foreningen, men det er dog bare ikke særlig ofte at man får noget ud af det. Problemet er lidt at du helst skulle have gjort opmærksom på det inden for 6 måneder efter du købte lejligheden, og derefter er det lidt dig selv der kommer til at hænge på det. Hvis du har eller kan få regningerne fra din sælgers håndværkere, så kan du jo eventuelt prøve at få dem til at udbedre fejlen(det kan endda være de har en forsikring) Altså hvis de har tændt gulvarmen for tidligt så gulvet ikke har kunne nå at tørre ordentligt, og hvis det har brugt cement til at mure fliser op med istedet for fliseklæber. Hvis håndværkerne ikke har lavet det korrekt, kan det jo ikke kaldes forbedringer, men tværtimod bliver det fejl og mangler, da det skal udbedres. At du så har lavet forbedringer andre steder har sådan set ikke noget med forbedringerne o badeværelset at gøre. Med mindre det selvfølgelig er lavet der.

Køber er vel så i sin fulde ret til at få nedslaget og så få det lavet selv. Men du kunne jo eventuelt snakke med køber og finde ud af om I kan finde en god løsning sammen, hvis det er noget de gamle håndværkere eventuelt skal rette op på, så du ikke får en ekstra regning. Men bare husk at have brillerne på der hedder, at de er i deres fulde ret, fordi du ikke klagede i tidernes morgen. Problemet er jo lidt at der er et problem, som skal laves, og det kan jo ikke være de nye købers ansvar at tingene ikke er i orden, så kan man kun se tilbage :)

Der må I andre rette mig hvis jeg tager fejl :)

Jeg kæmper selv en sag i øjeblikket hvor det er foreningen der har solgt mig en lejlighed, til maksimalprisen(og en del over, viser det sig), hvor det var en betingelse at vi kunne få lov af kommunen at lave den om til beboelse, og hvis ikke faldt handlen bort. Til gengæld skulle vi kun betale alm. boligafgift fra dag 1. Men der viste sig at være en masse ulovlige installationer, fejl og mangler for et par hundrede tusinde... men hvor fereningen så dog bare mener at de kan omgå vedtægterne fordi lejligheden havde status af erhverv da vi skrev under på kontrakten. Det er så bare spørgsmålet om man kan det, og om man kan omgå andelsboliglovgivningen på den måde... Så jeg forstår dine frustrationer :)

Men håber I kan finde ud af noget. Og under alle omstændigheder ønsker jeg dig og din familie en rigtig glædelig Jul :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf sfb » 1/01/2016 12:06

sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Løse fliser i badeværelse - erstatningsansvar?

Indlægaf Sangeren » 1/01/2016 16:34

Hej AFB

Det er en meget interessant sag du har linket til. Men er vi så ikke også enige i her, at sælger skal tilbagebetale en forholdsvis del af det hun har fået i forbedringer tilbage til køber, svarende til den værdi forbedringerne mister i kræft af at det ikke er lavet korrekt. Og da køber ikke har boet der i næsten 10 år, som den omtalte sag, så kan man ikke rigtig tilskrive det værdi den tid køber har haft glæde af det nyrenoverede badeværelse... Det er i hvert umiddelbart hvordan jeg tolker det.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster