Forbedringer uden kvittering

Om etablering, salgsværdi, lovlighed og dokumentation.

Forbedringer uden kvittering

Indlægaf SteffenDavidsen » 7/03/2016 22:17

Hej!

Lige et hurtigt spørgsmål.

En andelshaver ønsker at sælge sin andel, hvori der er lavet forbedringer for ca. 100.000kr. Der er bl.a. blevet sat nyt køkken i og hevet en bærende mur ned.
Det er en tidligere andelshaver, der har fået lavet dette og der forelægger ingen kvitteringer for arbejdet - hverken køkken eller arbejdet.

Jeg er sådan set ikke i tvivl om, at prisen er fair sat, da der er lavet rigtig meget. Og jeg håber sådan set også at andelshaveren kan få alle sine penge, da vi prissætter en del under markedsværdien jf. vores vedtægter. Men jeg synes det er lidt problematisk, at man ikke har kvitteringer på så omfattende et arbejde (nedrivning af bærende væg).

Hvad er kutymen? Godkender man forbedringer uden kvittering, hvis der har været flere salg i mellem forbedringen og den nuværende sælger? Kræver man en form for dokumentation på disse forbedringer, selvom man umiddelbart vurderer at prisen er fair - og den nuværende andelshaver har betalt det samme for forbedringerne ved indflytning (selvfølgelig minus afskrivning)?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Steffen Davidsen
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf marka » 8/03/2016 01:28

Du har ikke krav på regninger uanset hvor omfattende forbedringerne måtte være
Herunder VVS og EL

Ifht prisen på 100.000 er dette vurderet af vurderingsmand eller hvordan er man kommet frem til prisen?
Har sælger selv opgjort det til 100.000 ?

Hvis der har været salg imellem forbedringen vil man tage udgangspunkt i den tidligere vurderingsrapport.
Hvad skal du bruge en evt kvittering til?
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf SteffenDavidsen » 8/03/2016 10:40

Prisen er tager udfra er udelukkende regnet udfra seneste salgspris, hvor de forskellige forbedringer er opgjort (dog uden dokumentation).

Bør man som bestyrelse kræve, at hvis ikke der ligger nogen dokumentation på forbedringerne, så skal nuværende sælger fremskaffe vurderingsrapport - også selvom det reelt set skulle være skaffet af tidligere sælgende?
Vores vedtægter siger intet om dette.

På forhånd tak.

Steffen Davidsen
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf sfb » 8/03/2016 11:36

Hej
Er det ikke sådan at Højesteret har bestemt . At andelsboligloven ikke åbner mulighed for at en bestyrelse kan kræve kvittering for påstået forbedringer .
Prøv af læse jeres vedtægter ,? der må stå et sted at kan sælger og bestyrelsen ikke blive enig om prisen på forbedringer og løsøre , skal det afgøres ved voldgift ,og den der taber en sådan voldgift skal betale omkostningerne .
Så stop venligst det bestyrelse krav om dokumentation for dit og dat. Det problem du rejser her har været afprøve så mange gange i en retssal,
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf SteffenDavidsen » 8/03/2016 14:57

sfb skrev:Hej
Er det ikke sådan at Højesteret har bestemt . At andelsboligloven ikke åbner mulighed for at en bestyrelse kan kræve kvittering for påstået forbedringer .
Prøv af læse jeres vedtægter ,? der må stå et sted at kan sælger og bestyrelsen ikke blive enig om prisen på forbedringer og løsøre , skal det afgøres ved voldgift ,og den der taber en sådan voldgift skal betale omkostningerne .
Så stop venligst det bestyrelse krav om dokumentation for dit og dat. Det problem du rejser her har været afprøve så mange gange i en retssal,
venligst
sfb


Okay, jeg har vist ikke udtrykt mig klart nok så. Jeg nedlægger ikke noget krav om, at andelshaveren skal levere kvitteringer til bestyrelsen - omend det er mig fuldstændig uforståeligt, at man kan rive en bærende væg ned i en gammel bygning uden at gemme kvitteringen. Det er dog ikke den nuværende andelshavers skyld, da det er sket før både hende og jeg kom til.

Mit spørgsmål er, hvordan man kan være sikker på, at den pris der bliver tilskrevet andelsværdien reelt set er den faktiske pris den tidligere andelshaveren har betalt - og ikke bare et opdigtet tal, når der ikke er kvitteringer for det professionelle arbejde, der er lagt. Og hvis der ikke findes nogen form for dokumentation for denne forbedring - bør og kan man kræve, at der kommer en vurderingsmand ud? Og hvis der ikke står noget i vedtægterne, hvem betaler så for vurderingsmanden? Der har mig bekendt aldrig været en vurderingsmand ude i lejligheden og se forbedringerne.

På forhånd tak,
Steffen
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf marka » 8/03/2016 20:08

Husk på du har købt en lejlighed , herunder godkendt betingelserne, nu hvor du har overtaget lejligheden ønsker du at få den billigere på trods af du har godkendt aftalens betingelser ?

Du kan ikke som 3 eller 4 mand kræve kvitteringer for noget. Det kan end ikke 2. person kræve
Bestyrelsen kan på daværende ligeledes godkendt prisen , uagtet om der har været vurderingsmand ude

Igen hvad er formålet?

Er loftet ved at falde ned? Ønsker du en kvittering bare for at have en kvittering eller vil du have prisen nedsat bare fordi du vil have lejligheden billigere? De sidste to formål kunne du have løst inden du købte lejligheden.
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf marka » 8/03/2016 20:09

PS du skal betale for vurderingsmanden
marka
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 6/12/2015 00:47

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf SteffenDavidsen » 8/03/2016 20:38

Husk på du har købt en lejlighed , herunder godkendt betingelserne, nu hvor du har overtaget lejligheden ønsker du at få den billigere på trods af du har godkendt aftalens betingelser ?


Jeg sidder i bestyrelsen og skal godkende prisen til et salg. Jeg er hverken interesseret i at snyde køber eller sælger - men jeg har en interesse i, at det er fair for begge parter.

Du kan ikke som 3 eller 4 mand kræve kvitteringer for noget. Det kan end ikke 2. person kræve
Bestyrelsen kan på daværende ligeledes godkendt prisen , uagtet om der har været vurderingsmand ude


Mit problem er, at jeg ingen dokumentation har på at bestyrelsen tidligere har godkendt dette. Jeg forventer at det er sket, men min eneste "dokumentation" er at lejligheden før har været solgt til denne pris (minus afskrivning). Den tidligere bestyrelse har ikke gemt dokumentationen på denne godkendelse af forbedring. Og sælger har den ikke.

Derfor spørger jeg, om vi bør få en vurderingsmand ud - og om foreningen, sælger eller køber skal betale?

Er loftet ved at falde ned? Ønsker du en kvittering bare for at have en kvittering eller vil du have prisen nedsat bare fordi du vil have lejligheden billigere? De sidste to formål kunne du have løst inden du købte lejligheden.


Jeg ønsker at salget af denne lejlighed sker efter bogen. Jeg vil ikke have siddende på mine skuldre, at jeg godkendte en pris, som senere viste sig at være forkert. Jeg vil ligeledes sikre mig, at sælger får så mange penge, som hun kan for en rigtig fin og pæn lejlighed.

Lad mig lige afslutningsvis sige, at jeg sætter stor pris på jeres hjælp og råd - men der ligger altså ingen skjult agenda eller incitamentstruktur i dette. Jeg er nyvalgt bestyrelsesformand i en lille forening, og prøver blot at finde lidt råd og vejledning om, hvordan andre mere erfarne andelshavere gør. Jeg vil sådan set bare have at tingene foregår efter bogen - især når man snakker så mange penge. Det er en lidt ny verden for mig, hvor man kan snildt kan smide 100.000 oven i en makspris uden at have dokumentation på det. Derfor prøver jeg at finde ud af, hvad min rolle og ansvarsområde er, i forbindelse med sådan et salg. Jeg hverken køber eller sælger selv andelslejligheden - og kan i princippet være fløjtende ligeglad med hvem der ender med de sidste 20.000 kr på lommen.
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf sfb » 9/03/2016 11:10

hej
Du skriver at du er ny i bestyrelsen ! Pas på at du ikke får sat dit finger aftryk så hårdt at det kommer til at koste dig mange penge !!!!.
Da det som ud skriver ikke står i jeres vedtægter at der skal bruges vurderingsmand, så er det den person som stiller krav og bestiller en vurderingsmand som er betaleren. Det kan aldrig være sælger
Du skal behandle denne salgssag på samme måde som du blev behandlet da du købe din andel.
Hvis du vil lave noget om skal du stille nye krav og regler op på næste generalforsamling
mvh
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf SteffenDavidsen » 9/03/2016 11:33

sfb skrev:hej
Du skriver at du er ny i bestyrelsen ! Pas på at du ikke får sat dit finger aftryk så hårdt at det kommer til at koste dig mange penge !!!!.
Da det som ud skriver ikke står i jeres vedtægter at der skal bruges vurderingsmand, så er det den person som stiller krav og bestiller en vurderingsmand som er betaleren. Det kan aldrig være sælger
Du skal behandle denne salgssag på samme måde som du blev behandlet da du købe din andel.
Hvis du vil lave noget om skal du stille nye krav og regler op på næste generalforsamling
mvh
sfb


Tak for det, sfb!

Det var sådan set alt, jeg skulle vide! Jeg tror ikke, det bliver nødvendigt med en vurderingsmand, da prisen ikke virker uretfærdigt for det arbejde, der er lavet i lejligheden. Jeg havde bare lige brug for at have en føler ud med, hvordan andre andelsforeninger ville have håndteret et sådan dilemma.

Jeg sætter pris på jeres hjælp :-).

Mvh
Steffen Davidsen
SteffenDavidsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 7/03/2016 21:57

Re: Forbedringer uden kvittering

Indlægaf Sangeren » 9/03/2016 12:28

sfb skrev:Du skal behandle denne salgssag på samme måde som du blev behandlet da du købe din andel.


Hej sfb
Lige et tillægsspørgsmål. Hvis nu en bestyrelse, ved salg af en lejlighed, vælger ikke at bruge vurderingsmand og lave VVS-tjek (som er et tydeligt beskrevet krav i vedtægterne) Vil jeg så som køber også have lov til senere at sælge andelen eller f.eks. købe min medandelshaver ud på samme vis. Det skal dog siges at lejligheden havde erhvervsstatus med påkrav om ombygning til beboelsesbolig, og er nu endeligt godkendt beboelsesbolig :)

Jeg tror godt jeg kender svaret, men jeg kunne da godt tænke mig at høre om jeg er helt galt på den :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Forbedringer og løsøre i lejligheden

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron