flytter ind hos kæresten

Generelle indlæg om køb og salg af andele.
Annoncer for køb og salg kan ikke placeres her.

flytter ind hos kæresten

Indlægaf Ramp » 8/04/2016 18:37

Hej med jer..

Er netop flyttet ind hos min kæreste i hendes andelslejlighed.

Nu vil vi gerne have lidt mere styr på de økonomiske forhold, og vi vil gerne have lidt tips i den forbindelse.

Vi ser helst at jeg kommer med på andelsbeviset og at vi begge "ejer" andelen, og betaler med samme vilkår. Hvis jeg "blot" skulle betale halvdelen af huslejen, vil min kærestes rådighedsbeløb pr. måned, ikke ændre sig det vilde - som jo også er en af fordelene ved at flytte sammen:-)

Jeg har forsøgt at søge på lignende indlæg, men synes ikke helt de giver konkret svar.

Hvordan går vi til veje og hvem skal konktaktes osv.?.

På forhånd tusind tak for svar.

Mvh. Claus
Ramp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19/06/2013 21:57

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf Sangeren » 13/04/2016 10:20

Hej Claus

Jeg ville nog anbefale lige at give det lidt tid. Der er ikke umiddelbart nogen grund til at du skal indføres på andelsbeviset, med mindre det er fordi du spekulerer i værdistigning af andelen imens du bor der. Men under alle omstændigheder skal du jo så købe en del af hendes andel ud, og det foregår ofte som en normal overdragelse, hvor der altså skal laves typisk el-syn, VVS-syn, lejlighedsvurdering osv osv. som kan koste alt fra 6-13.000,- der ud over kan der stå noget i vedtægterne om at ting skal udbedres, og det skal laves af foreningen osv. Jeg har slev i øjeblikket udfordringer med at det kan koste os op imod 300.000,- at udskrive min ekskæreste fra denne her andel vi købte sammen, hvor hun ejede 105 og jeg 90%. Og det gælder jo både når du skal skrives ind og igen hvis en af Jer senere skal skrives ud. Men læs Jeres vedtægter grundigt, der skal det gerne stå beskrevet hvordan det skal foregå. Også inden I kaster Jer ud i en bøvlet omgang papirnusseri. Husk at I kan jo lave alle de skriftlige aftaler internt som i har lyst til, uden at indrage foreningen. Og det ville nok stadigvæk være billigere at få en advokat til at lave en eventuel aftale. Men han/hun kan jo også spares væk hvis I ellers kan blive enige om vilkårene. Ellers er en lejekontrakt også en helt normal løsning hvis det ikke er fordi du gerne vil have noget afkast gevinst/tab hvis den skal sælges på et tidspunkt.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf Ramp » 13/04/2016 11:08

Hej Igen,

for os er det som sådan egentlig heller ikke vigtigt at jeg kommer med på andelsbeviset eller ej. Det vil være helt fint med en skriftlig aftale i mellem os 2.

Udfordringen er, at hvis jeg ikke gør, hvordan udregner vi så, hvad jeg skal betale hende?. Lad os sige at hun betaler 6000 kr., om måneden i afdrag på lån, og 3000 kr. i husleje mm. til foreningen.

Hvis jeg blot skal betale halvdelen af huslejen (1500 kr.) vil min kærestes rådighedsbeløb ikke ændre sig så meget, så den økonomiske fordel ved at vi er flyttet sammen, vil hun knapt kunne mærke.

Samtidigt hvis vi blot "splitter" udgifterne, vil jeg derimod betale af på hendes lån, hvilket jo så ikke kommer mig tilgode, hvis det ikke fungerer.

Nogen tips til en fornuftig løsning på det?.

På forhånd tak,
Ramp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19/06/2013 21:57

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf gumle43 » 14/04/2016 12:01

-hvis det er vigtigt for dig/jer at du kommer med på beviset, kontakt en advokat fra starten ad og få styr på det Billede
gumle43
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27/03/2016 16:55

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf Ramp » 14/04/2016 12:20

Det er det som sådan ikke, men hvad gør man istedet?
Ramp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19/06/2013 21:57

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf Sangeren » 20/04/2016 10:23

Ja, men principielt kan I jo aftale præcis den leje I har lyst til(husk at man ikke betaler husleje i en andelslejlighed, men boligafgift der er en hel del forskel)

Men for at gøre det mest fair, kan I jo vælge 2 løsninger.

1.Din leje udregnes som halvdelen af boligafgiften 1500,- + halvdelen af de renter hun betaler(jeg kunne forestille mig at hun muligvis ikke engang afbetaler) og afdrag betaler hun selv(banken gør typisk op hver 3. måned hvor mange renter der påløber, uden afdrag). Renter betaler jo ikke af på hendes lån, kun afdrag.

2.Din leje udregnes som halvdelen af boligafgiften 1500,- + halvdelen af de renter og afdrag hun betaler, og I laver en skriftlig aftale på at du skal have afdrag tilbage i tilfælde at i går fra hinden eller flytter til anden bolig. Og så selvfølgelig med beløb på hvad du afdrager.

Under alle omstændigheder kan man jo sige at det kun er fair at du fra dags dato får andel i fremtidig værdistigning ud fra hvor meget du investerer i den.
Men som sagt kan I jo også sagtens lave en aftale om indbyrdes hvor stor en andel af lejeligheden du køber, hvis du gerne vil skyde penge ind på andelskreditten(hvis det er det hun har) for at spare penge i renter osv. Og så skrive Jer ud af hvor stor en andel af en fremtidig værdi du skal have med ud i den anden ende :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf sfb » 20/04/2016 14:19

Hej
Ifg. vedtægterne er det bestyrelsen og kun bestyrelsen der skal og må godkende indholdet i en leje aftale.
Ifg. lejeloven er det Huslejenævnet der kan og skal bestemme lejen også i en Andelsbolig når der er en bestyrelse godkendt leje aftale som jo alle er bekendt med kun må være på 2 år.
Nb. Stik kæresten sort og under bordet 3500 kr. pr mdr. for husly.vand el, og varme, og glem så alt om værdig stigninger .
Du finde ingen bolig til den pris ?.
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: flytter ind hos kæresten

Indlægaf Sangeren » 22/04/2016 00:24

Hej sfb

Lige på det område er jeg altså ikke sikker på at jeg er enig med dig. Bestyrelsen skal godkende en fremlejer, men det er jo for hele lejligheden. Her er der tale om værelsesudlejning. Og der findes altså ikke noget om tidsbegrænsing på 2 år. Det er mig bekendt en misforståelse af at det som "lejer" og også typisk "andelshaver" er tilladt maksimalt at fremleje hele lejligheden i op til 2 år, hvis man har en efter lejeloven gyldig grund for fremlejen, så som udstationering osv. I min forening er det f.eks., på grund af en fejlformulering, tilladt at udleje/fremleje i 2 år uden grund, og 4 år i alt, hvis man kan give en efter lejeloven gyldig grund fro de sidste 2 år... dog skal der være min 2 års mellemrum mellem hver udlejning.

I henhold til betaling, burde der ikke være noget problem i ikke at gøre det sort, da du så vidt jeg husker har mulighed for at fremleje en del af din lejlighed skattefrit for op imod i omegnen af 22.000,- om året(er jeg dog ikke lige opdateret på) og så længe det ikke overstiger halvedelen af alle udgifter, er det ikke noget skat vil gå efter, specielt ikke hvis man lever i et kærestelignende forhold. = om I kalder det sort eller hvad I gør, burde det ikke være noget problem for skat, men om I val have noget papir på det er jo op til Jer. Men under alle omstændigheder vil jeg give sfb ret i at 3500,- overført fast hver måned da lyder meget fair og rimeligt.

Men altså, ellers kan jeg da også anbefale en anden løsning som jeg har været meget glad for i forhold til at der ikke er nogen der føler sig snydt, og man ikke skal rende rundt og blive irriteret på hinanden fordi man skal gå rundt om minde om hver gang der er en fællesregning der skal betales, hvor der så er en der måske er lidt langsom til at betale, eller glemmer det. Så er en fælles konto(budgetkonto) hvor regningerne bliver trukket fra, og hvor penge til renter kan trækkes fra, efter min mening en god ide af oprette, hvor begge parter automatisk overfører et fast beløb hver måned, og hvor man jo så kan bruge et måske lille overskud til lidt hygge/spisning/opsparing/osv. Men det kan sparer forholdet for en masse små træls frustrationer.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Om køb og salg af andele.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster