Skimmelsvamp i andel pga manglende ydermursisolering

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Skimmelsvamp i andel pga manglende ydermursisolering

Indlægaf Viking21A » 20/06/2016 11:46

Vi har fået konstateret skimmelsvamp langs fodliste i vores soveværelse. Ydermuren som den er opstået ved er ikke isoleret eller nærmere starter isoleringen først i 1.2 meters højde. Vi har fået to besigtigelser af eksperter, den ene afholdt vi selv udgift til dog på foranledning af bestyrelsen. Da bestyrelsen mente at den rapport var for vag i skyldsspørgsmålet bestilte de herefter deres egen som de afholdte udgifterne til. De mener nu at denne rapport har været mere tydelig, til trods for at jeg med mine u-juridiske øjne mener det er den samme konklusion de har nået i begge rapporter. Begge rapporter beskriver at der er en ændret bruger adfærd(vi er to istedet for én som bor i lejligheden nu) og:

"Den primære årsag til skimmelvæksten vurderes, at skyldes periodisk kondensering på den nederste del af ydervæggen der udgør en konstruktionsbetinget kuldebro, kombineret med pe-riodisk forhøjet luftfugtighed, som til dels kan være beboerrelateret."

Er der nogen her som har erfaringer med lignende sager? Vi mener at der grundet manglende isolering er grundlag for at foreningen betaler for udbedringen men de vil have at vi betaler halvdelen? Er der ting som man skal være særligt opmærksom på sådan rent juridiskt?
Viking21A
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20/06/2016 11:30

Re: Skimmelsvamp i andel pga manglende ydermursisolering

Indlægaf Sangeren » 20/06/2016 13:30

Efter min overbevisning, så vil jeg mene at det er svært at kræve foreningen skal betale for det/skal fikse problemet. Med mindre at konstruktionen er ulovlig. Kuldebroer er der i alle lejligheder/huse, og er jo bare en betegnelse for at der er en lettere overførsel af energi indefra og ud(hvilket isolering kan være med til at forhindre) Men det har mig bekendt ikke altid været et krav at bygge boliger med isolering. Og når begge rapporter direkte skriver at skimmelvæksten opstår på grund af ændret bruger adfærd = det er Jeres skyld. Så bliver det meget svært at kræve foreningen skal betale for at udbedre et problem som der er opstået fordi I skaber mere fugt, og der så opstår skimmel fordi der ikke er god nok ventilation eller udluftning. Det som om det simpelhen er fordi 2 skaber højere luftfugtighed, og så skal der luftes væsentlig bedre ud. Hvis konstruktionen ikke var ulovlig da den blev lavet, og man ikke efterfølgende har fået evt. hulrumsisoleret, ydermurisoleret eller what ever(og håndværkerne har sjusket med de sidste 1,2m) så er det jo lige som det I har købt Jer ind i. Og så er det umiddelbart mere at håbe på foreningen i fællesskab beslutter sig for at isolere hele ejendommen.

Så kan der så være tale om noget forskelsbehandling hvis alle i fællesskab har fået isoleret lejlighederne/husene, og I så ikke har fået isoleret Jeres. Men det er jo en helt anden sag som jeg lige læser Jeres historie.

Men jeg vil da sige at det lyder som om I har en imødekommende bestyrelse, hvilket jo er rigtig dejligt for Jer :)
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster