Glemt fastsættelse af andelsværdi.

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Glemt fastsættelse af andelsværdi.

Indlægaf FridaÅrhus » 7/10/2016 23:49

Vi har en lille andelsforening med 10 andele. Den har eksisteret i 10 år, og der har ikke været de store problemer. Men nu er der kommet en ny ( og ung) bestyrelse, som efter min mening tager lidt let på vedtægterne. Ved sidste generalforsamling glemte ordstyreren at nævne punktet om værdiansættelse af andelen, sådan som vedtægterne og den faste dagsorden påbyder, og der står derfor heller ikke et ord om ny værdiansættelse i referatet fra generalforsamlingen år 2016. Jeg blev først opmærksom på problemet bagefter. Jeg har forgæves forsøgt at få bestyrelsen til at forstå, at værdiansættelsen af andelen er en vigitg beslutning og at der ifølge vedtægterne er generalforsamlingen, der vælger hvilken metode, som andelskronen skal regnes ud efter. De mener, at administrationsselskabet har fastsat andelsværdien, og den er gældende, og den kan der ikke stemmes om. Hvordan skal man nu forholde sig ved evt salg af andelen? I vores vedtægter står, at andelsværdien er den, der er fastsat på sidste generalforsamling. Og så skal vi tilbage til andelsværdien for 2015. Kan en evt køber så henvise til, at den (lavere) værdi for andelen for 2015 er gældende?
FridaÅrhus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/10/2016 23:29

Re: Glemt fastsættelse af andelsværdi.

Indlægaf sfb » 10/10/2016 10:40

Hejsa !
Jeg tro at der er en del som gerne ville havde en ny ung bestyrelse ?
Du skriver ( Hvordan skal man nu forholde sig ved evt salg af andelen? I vores vedtægter står, at andelsværdien er den, der er fastsat på sidste generalforsamling. )
Som sagt kender jeg ikke jeres regnskaber, men da det fremgår at det er en Adm. der har lavet regnskabet.
Så find regnskabet frem ,så er der nok en beregning af den nye andelsværdig lavet efter det samme som blev vedtaget i 2015 .
Da regnskabet er vedtaget på jeres generalforsamling , har i sådan set også vedtaget en ny andelspris som skal bruges ved salg af andel frem til næste generalforsamling .((smart men nok ikke lige efter bogen ))
venligst
sfb
sfb
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 6/01/2011 16:27
Geografisk sted: kerteminde

Re: Glemt fastsættelse af andelsværdi.

Indlægaf FridaÅrhus » 10/10/2016 18:51

Kære sfb.
Tak for hurtigt svar. Ja, hvert eneste år har admin.selskabet foreslået 2- 3 regningsmetoder, som generalforsamlingen, hvert eneste år (undtagen 2016) har taget stilling til, og derefter er beregningsmetden ført ind referatet. Værdiansættelsen af andelen er nævnt, som punkt på dagsordenen, og hører som sådan ikke til sammen med afstemning om den daglige økonomi. Så nej, ikke efter bogen.
FridaÅrhus
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7/10/2016 23:29


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster