Manglende vådrumssikring

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Manglende vådrumssikring

Indlægaf kierkegaard » 15/12/2016 22:28

Hej

Jeg bor i en Andelsbolig som jeg har købt for 2,5 år siden. Jeg købte boligen til den rene andelsydelse, altså uden nogen forbedringer.

For 3 uger siden bliver jeg kontaktet af min underbo som fortæller at der kommer vand fra min lejlighed ned til hende (små mængder som ikke har ødelagt noget, udover at det kræver en gang maling)

Vi havde en VVS'er ude som kunne konstatere at vandet kom oppe fra min, hvor dørtrinet i mit badeværelse (københavner badeværelse). Dørtrinet var ikke vådrumssikret, og vandet røg derfor ned til underboen.

Der har tidligere (før ejede lejligheden) været lavet badeværelset, men selvedørtrinet ser ud til at være tilbage fra "opførslen".

Jeg skrev til andelsforeningen at den lejlighed jeg havde købt af dem ikke levede op til kravene, og at jeg nu blev nødt til at betale en murer for at støbe et dørtrin, hvilket jeg ikke mener er fair, da der i VVS eftersynet i forbindelse med mit køb, ikke står noget om at dørtrinet er for lavt og højst sandsynligvis ikke lever op til kravene omkring vådrumsikring.

Jeg fik følgende svar retur "Det er såden, at foreningen ikke er ansvarlig udbedring af mangelfulde/ulovlige forbedringer foretaget af andelshavere. Jeg må derfor meddele dig, at foreningen ikke betaler for omkostningerne i forbindelse med udbedringen. Du henviser til § 10 i foreningens vedtægter. Det er dog ikke § 10, men § 11 i vedtægterne, som regulerer forholdet. Af foreningens vedtægter § 11 fremgår det, at "Andelshavere, der udfører, har udført eller har overtaget forandringer i badeværelse/toiletrum, er eneansvarlig for eventuelle skader på ejendommen, som er en følge af forandringen. Andelshaveren hæfter også for skader, som forandringen måtte påføre andre andelshavere og lejere. Vedligeholdelsen af forandringen påhviler den til enhver tid værende indehaver af lejligheden."Det faktum, at den mangelfulde/ulovlige installation er foretaget af en tidligere andelshaver og ikke af dig, er således sagen uvedkommende. Jeg har tilladt mig at hæfte vurderingsrapporten udarbejdet i forbindelse med dit køb af lejligheden vedhæftet, da det af vurderingsrapporten netop fremgår, at der er foretaget forbedringer af badeværelset.I forhold til forsikringsselskabets udtalelser ved jeg ikke, hvad de er baseret på, men jeg oplyse, at udtalelserne ikke er korrekte. Vedligeholdelseskonto er noget, som man kan have i lejeboliger, men det er ikke noget, som man har i andelsboliger.Med hensyn til din bemærkning om, at sagen minder om 5. sals projektet, vil bestyrelsen meget gerne høre argumentationen herfor, da vi i bestyrelsen ikke kan se ligheden mellem de to sager.Såfremt du har spørgsmål eller behov for yderligere uddybning, er du naturligvis meget velkommen til at kontakte mig."

Mit spørgsmål er, bør andelsforningen ikke dække omkostningerne, når nu der er tale om et dørtrin som ikke har været ændret af hverken mig eller den tidligere ejer ?

Mvh Emil - tel. 20674728
kierkegaard
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15/12/2016 21:55

Re: Manglende vådrumssikring

Indlægaf Sangeren » 14/02/2017 13:35

Hej Emil

For at svare på dit spørgsmål. Vil jeg sige klart nej. Det er ikke foreningen som skal dække det. Der er mange ting i din sag, fordi der er mange byggeregler og det har stor betydning hvornår ændringer er lavet osv osv... hvis du gerne vil videre med din sag, er det no smartest at søge noget juridisk rådgivning.
Sangeren
Elite Entusiast
Elite Entusiast
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16/12/2015 12:00


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Google [Bot] og 17 gæster

cron