Lokal Netværk i min forening

Om etablering og drift af fælles internet, telefoncentral og TV-net i andelsboligforeninger.

Lokal Netværk i min forening

Indlægaf Jesper » 21/05/2003 14:43

Tak for svaret !

Har kigget lidt på http://www.muskego.net/referrence.htm uden dog at blive meget klogere !

Vi har fået et tilbud på kabling, router og rack til vores andelsboligforening.
Det er på 66000 inkl moms for 33 lejligheder ( 3 opgange, med kablebakker). Men vi er usikker på hvor meget velighold der vil være, hvad med firewall , opsætning osv. Vi regner med at købe en 4 mbit ADSL hos tdc.

Lyder dette fornuftigt ?

Jesper

Ps. Fint forum, håber det blomster lidt mere op !:smile51:
Jesper
 

Håber du lige kan leve med det

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/05/2003 14:53

Hejsa Igen Jesper.....

Har lige rykket det for at de andre brugere/gæster ikke skal blive alt for forvirret :smile11:
Håber det er okay med dig :smile51:


Hvad hedder dem som har givet jer tilbudet??
Hvor ligger jeres forening??

Det vil selvfølgelig være LIDT vedligholdelse med Server/Firewall, alt efter hvad I vælger.... Men jeg vil da sige, at har I et lille IT geni i foreningen, så burde I benytte ham/hende....
Ellers er det til at indgå service aftaler, som er til at betale :smile51:


En 4 Mbit/s linie er måske lige i overkanten.... Hvilken pris er den til??
Har godt nok ikke hørt om 4 Mbit/s ADSL... ?? Det må være 2 x 2 Mbit/s linier du mener...... Ellers er det da ikke ADSL længere, men en anden form for DSL.....

I brude nu kunne nøjes med 2 Mbit/s..... Det skulle være mere end rigeligt for jer...... Det går MEGET hurtigere end man tror..... Min forening er 177 lejemål, og hvis vi bliver fuldt medlemtal når vi får vores netværk installeret, har vi overvejet en 10 Mbit/s fiber forbindelse..... Og det er oven i købet i overkanten..... En boligforening jeg kender, er ca. 130 lejemål, og de har kun 2 x 2 Mbit/s ADSL, så I burde kunne nøjes med én 2 Mbit/s :smile11:

Men lad mig lige hører dine svar på mine spørgsmål :smile11:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jesper » 21/05/2003 15:22

Vi ligger på amager. Og vi har fået tilbud fra HEDA, vesterbroadsl og overvejer Rosendahl.
Vi vil ikke have en server, da vi ikke har nogle IT kyndige og heller ikke vil have nogen form for veligehold. Derfor ville vi have en eller 2 , 2mbit opkoblinger hos TDC Erhverv til en 900 kr pr mdr. pr styk.

Nu skriver du godt nok vi kan nøjes med en 2 mbit, og det tror jeg da også vi vil starte med. Problemet er bare når der er 2-3 der begynder at hive divx film og spil ned, så begynder det at knibe lidt med båndbreden !

Jesper
Jesper
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/05/2003 15:31

Så vil jeg forslå i hellere indhenter tilbud fra IndieNet ApS (http://www.adsl-service.dk/).....
De er både venlige, kan råde foreningen, kan deres håndværk, og er rimelig med deres priser.... Der er fx. et pris EKSEMPEL på deres hjemmeside......
Prøv at kontakte dem...... :smile11:

Ja, jeg ved det kan blive et problem.... Men det er derfor også vigtigt at I laver nogle regler som siger, at alt "TUNGT" download må ske om natten, eller efter primetime...... Ellers vil folk slet ikke kunne styre sig... Det er de former for regler man laver alle steder, og desuden tror jeg ikke der bliver hentet så mange LOVLIGE film fra nettet, så det er jo også en ting I skal tænke på :smile51:


Jeg kan godt se at der kan være problemmer med vedligeholdelse, men jeg mener at Indienet kan hjælpe jer med at vedligholde sådan noget, og I kan sikkert lave en fornuftig service aftale med dem, hvis det er :smile11:

Ellers kan I jo bare bruge en Router i stedet for.....

Angående Båndbredden, skal du også regne med at det IKKE er ALLE medlemmer der bruger nettet på samme tid.......!! Så det vil gå en del hurtigere end man tror :smile11:


Sig endelig hvis du er i tvivl om mere..... Men jeg forslår Indienet, da jeg selv har RIGTIG gode erfaringer med dem :smile11: :smile51:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Jesper » 21/05/2003 15:56

Tak for de hurtige og kompetente svar.

Vi regner med at bruge en Router (2x24) dette må vel være den mest veligholdelses frie løsning ?

Vi HAR prøvet Indienet, men de er for dyre ! Tilgengæld meget kompetente.

Jesper
Jesper
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 21/05/2003 16:55

Forstår ikke at Indienet er dyrere!?

Men det er jo slevfølgelig også hvordan man pririotere, jeg har lagt vægt på at finde nogle som leverede et GODT stykke håndværk til os, og det kunne Indienet altså, i forhold til fx. Vesterbro ADSL....

Hvad mener du med 2x24 Router??

Jo, det er en nok det mest vedligholdeses frie man kan få...... Og passer nok også fint til jeres behov....

Men hvis du skal bruge VoD, så skal du da bruge server?

Selv tak for svarene..... Jeg er jo herinde for at hjælpe andre, så det glæder mig da at du kunne deltage i IT området.... Har du mere, må endelig spørge, eller lave et nyt indlæg :smile51:
Håber nemlig også at der kommer flere i dette forum :smile11:

Glæder mig til flere i IT debatterne :smile51:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Peter » 25/05/2003 10:16

Hejsa,

Vi fik oprettet lokalnetværk i vores andelsboligforening for ca. ½år siden.
Vi er 25 andelshavere og fik det klart bedste tilbud fra MJINstall.
Kan kontaktes gennem MJinstall.dk

Havde hele vejen igennem en god dialog med installatøren og fejl etc. blev rettet meget hurtigt.
Prøv at kontakte dem og hør. Jeg kan kun tro at det vil være billigere end det du har fået.
Vi gav ca. 30.000 incl. alt.
Peter
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 25/05/2003 15:35

Ved valg af ADSL signalleverandør skal man være opmærksom på, at TDC ud over betalingen for ADSL også kræver betaling for 1 telefonabonnent. Tiscali forlanger kun betaling for ADSL og er derfor væsentligt billigere end TDC.

30.000 kr. for 25 lejligheder lyder meget billigt.
Hvis man forlanger en målerrapport over det færdige anlæg kan man se om der er dårlige forbindelser i anlægget og derved kan man til en vis grad kontrollere kvaliteten.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Apostel.net Administrator » 25/05/2003 15:48

Grunden til at jeg har valgt kun at beskæftige mig med Indienet, er fordi de virker mere proffe end de andre, og er stadig rimelig billige.....

Der findes jo masser af billige firmaer, men husk på at der også er stor forskel på leveringen, kvaliteten etc....

Det er rigtig som ADMIN siger. Tiscali & WorldOnline er blandt de billigeste fordi tlf. abonnementet ikke er med :smile51:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Peter » 25/05/2003 21:04

Vi havde i første omgang tilmeldt os hos Tiscali, men de var for tunge at danse med og efter 3-4 uger havde vi stadig ikke fået besked på hvornår vi kunne komme på.
Vi annullerede så hos dem og forhørte hos TDC.
Jeg ringede til dem en onsdag og torsdag 8 dage efter kørte det bare.

Har ellers ikke altid været imponeret af TDC, men vores forbindelse kører forrygende og alt har kørt meget professionelt.

Alligevel forventer jeg at vi på et tidspunkt skal have noget hurtigere, men det bliver først når firmaer som Bredbandsbolaget eller Kabelnettet kommer med noget som virker brugbart.
Peter
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 26/05/2003 00:50

Det er jo klart at TDC kan ordne de hurtigt.....
De har forsyningspligt til HELE DANMARK, og ejer også kobbernettet i DK.

De har dog ikke monopol på nettet længere, så andre firmaer må gerne "leje" nettet... :smile51:

Derfor har Tiscali sikkert også været langsommere efter som de skal ha' TDC til at forberede netop jeres del at nettet, til at de kan bruges som udbyder..... Og det er altså laaaaaangt fra hver gang TDC er hurtige til det..... :smile42:


Nu vil jeg ikke lige gå i gang med at gi' dig (Peter) nogle gode råd, eller erfaringer i netop dette indlæg, da det er forbeholdt til at løse Jespers problem.....
Så må jeg heller bede dig om at oprette et nyt indlæg, og så står jeg også gerne til rådighed for dig :smile52:

Hjælper hellere end gerne ALLE der lægger et indlæg herinde, men bliver også nødt til at holde lidt orden på tingene. Alternativ vil være at jeg selv splitter indlægget op, og meddeler dem det gik udover hvordan og hvor ledes :smile51:

Men jeg glæder mig da over at der er kommet mere aktivitet herind, det er jeg glad for :smile11:
Tak for det, og bliv endelig ved :smile52:
Apostel.net Administrator
 

Indlægaf Henrik » 26/05/2003 11:46

Hej.
Vi har i vores andelsforening med 24 andele fået Indiene til at installere vores netværk. Og det har vi været ovenud tilfreds med. God og kompetent service, tidsplaner der holder, og driftsikkert netværk.Prisen for installationen var 75.000, og var med dobbeltkabling, kabelkasser, alle stik og skabe osv.
Til gengæld var TDC over 3 måneder om at tilslutte vores 2mbit ADSL pga rod i deres ordrebehandling gentagne gange. Desværre er TDC stort set enerådende da de ejer den rå kobber.
Men vi kører nu upåklageligt til stor fornøjelse for os alle, og har ikke problemer med at nogen downloader film og dermed tager kapacitet fra andre brugere.
Mvh Henrik
Henrik
 

Indlægaf Apostel.net Administrator » 26/05/2003 11:58

Men at TDC ejer kobberen burde ikke være noget problem for at I ville kunne bruge en anden udbyder.

Slet ikke når du bor midt inde i byen. Godt nok ejer TDC kobberen, men de SKAL kunne "leje" det ud til andre ISP'er.

Men det er også derfor at jeg snakker om netop Indienet.
Henrik har gode erfaringer, og jeg tror ikke man kan finde en eneste af deres mange kunder, som er utilfredse..... De kan deres arbejde, og levere det i topkvalitet.....

Derfor Jesper, synes jeg du skal overveje om I vil betale en LILLE smule mere, og få en rigtig god løsning, og et godt samarbejde i fremtiden, eller om man vil spare lidt penge på kablingen, og så måske få problemmer i fremtiden.....
Så jeg synes du skal tage Indienet til overvejelse igen, og tænke rigtig godt over det....

I øjebliket arbejder de på Amager......
Apostel.net Administrator
 


Tilbage til Fælles netværk

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster