Vi overtog en andelsbolig 1/6 2019.
Ved vores første besøg i huset, gennemgik vi det sammen med ejer, samt vedkommendes søn og svigerdatter, og vi følte os trygge og godt informeret om huset, foreningen mv.
Efterfølgende har vi været i huset et par gange, for at mærke godt efter, om det var noget vi ville købe, og det var det, så vi satte, hvad der nu skulle sættes i gang, for at gennemføre en handel.
Under hele forløbet, har det været sælgers svigerdatter, der har stået for den skriftlige kommunikationen mellem os og sælger, og det har vi været helt indforstået med, i og med, det var svigerdatteren der havde sat boligen til salg på nettet.
Ved gennemgang af boligen, sammen med foreningen, bliver vi gjort opmærksom på 8 revnede fliser i badeværelset, og at foreningen vil påtage sig at betale for de bliver skiftet, vi skal blot kontakte en murer, der kan komme for at give et tilbud, på at skifte fliserne.
- Mureren kommer så ganske få dage efter overdragelsen, og han gennemgår badeværelset, og bliver noget overrasket, da det viser sig at størstedelen af fliserne på væggene, er løse og ved at falde ned... Han viser os, hvor slemt det er, og han finder flere steder, hvor fliserne buler ud fra væggen, og derfor er tæt på at knække i fugerne.
Han fortæller, at vådrumssikringen er væk, da fliserne har sluppet underlaget, og det vil være umuligt at udskifte de 8 revnede fliser, da det vil medføre at væggene så falder ned.
Han fortæller os, at han har været i 1 anden bolig i vores foreningen, hvor fliserne var faldet ned, og han skulle bygge væggene op igen.
Vi skriver med det samme sælger/svigerdatteren, der med det samme svarer, at de godt var bekendte med problemet, men skriver samtidig med, at det var foreningen også... Vi står totalt måbende og noget chokerede, over man har valgt at tie, om så slemt et problem!
Vi kontakter foreningen, der siger at de på intet tidspunkt har fået at vide, der var løse fliser i badeværelset, men kun havde kendskab til de revnede fliser.
Efterfølgende skriver sælger til os, at de egentlig nok ikke havde informeret foreningen om de løse fliser.
Vi har så efterfølgende, fået udarbejdet et tilbud på at få
lavet badeværelset, og inden for 14 dage, stillet krav om udbedring af problemet.
Sælger vil, ind til videre, ikke vedkende sig det... Og vi har holdt møde med sælger og foreningen, og foreningen har meddelt det er en sag mellem os og sælger.
I foreningen har man tilbageholdt 25.000 kr, til fejl og mangler, og det billigste tilbud vi har indhentet på at få lavet badeværelset, er på 38.000 kr.
Der var en del øvrige ting på fejl/mangel listen, som vi overfor sælger, har meddelt at vi gerne vil se bort fra, for at imødekomme sælger... Ydermere, har vi valgt at gå på kompromis med badeværelset, på den måde, der kun sættes fliser i bruseniche, selvom vi har købt et badeværelse med flisevægge.
Boligen blev før salg, gennemgået af bestyrelsen, og ingen fagmand.
I vores vedtægter, står andelshaver for al indvendig vedligeholdelse, også det der er medført af slid og ælde... Badeværelset er fra start 90'erne, og har ikke været vedligeholdt.
I overdragelsesaftalen, skriver sælger under på, at have informeret bestyrelsen korrekt, og at besigtigelsen før salg, er baseret på de oplysninger sælger har videregivet.
Vi betalte fuld pris for boligen, plus ekstra for nogle forbedringer - gasfyr og gulve i noget af boligen.
Hvad stiller man op i sådan en situation? Når sælger ikke fortalte os noget om det, så vi enten kunne have takket nej til at købe, eller have aftalt et passende nedslag i prisen.
Hvem skal dække udgifterne?
Sælger, der har holdt væsentlige informationer tilbage, og ikke overholdt sin vedligeholdelsespligt?
Foreningen, der var bekendt med et lignende problem i en af de andre boliger, men kun gik ud fra 8 revnede fliser, fordi sælger ikke fortalte om de løse?
Eller er det os, der i god tro, har købt en bolig, som viser sig at have så stor en mangel?