Penge under bordet

Om ventelister og penge under bordet.

Penge under bordet

Indlægaf Jokold » 30/07/2003 07:47

Jeg er blevet tilbudt en rigtig god lejlighed på Østerbro. Andelsværdien er ca. 230.000,- men sælger vil have 200.000,- under bordet.
Jeg syntes godt nok at det er rimelig meget, har "kun" hørt/set om priser på mellem 20.000,- og 150.000,- men har endnu ikke oplevet at en sælger har krævet 200.000,- !!

Er der nogen som har hørt om ligende tilfælde med så stort et beløb ?
Eller er det bare mig som ikke har indblik i hvordan virkelighedens verden ser ud ?
Jokold
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30/07/2003 07:31

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 30/07/2003 09:59

Generelt kan kan sige at ved lav andelspris og lav boligafgift kan sælger med held forlange et stort beløb "under bordet".

Der er nævnt beløb her:
http://www.andelsbolig-debat.dk/andelsb ... ic.php?t=5
Senest rettet af Admin. Jens Arentoft 10/09/2008 16:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf ilf » 3/02/2004 12:07

Vi forsøgte i weekenden at købe en andelsbolig til vores datter.
prisen var 75.000. samt 100.000 under boedet.

Det lykkedes ikke , fordi handelen skulle foregå via en mellemmand, og vi ikke kunne få kontakt til ejer.
Mit spørgsmål gar på om det er "normalt" at en form for mægler varetager en sådan transaktion.
Det var vores indtryk at dette var noget han havde prøvet mange gange.
m.v.h.
Ilf Kari
ilf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3/02/2004 11:35

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 3/02/2004 18:43

Nej det lyder ikke normalt. Den eneste form for mellemmand der normalt benyttes er bestyrelsen.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf ilf » 3/02/2004 22:45

Tak
Desværre måtte vi jo tage hjem med uforrettet sag, men har alligevel en fornemmelse af at vi slap med skrækken.
:smile5:
m.v.h.
Ilf Kari
ilf
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 3/02/2004 11:35

Indlægaf aha » 9/02/2004 23:39

Hej ilf
For at "straffe" en uærlig sælger så køb lejligheden ,betal pengene via bank eller check ,jo folk er så dumme , og gå til bestyrelsen og forlang dine penge tilbage .

mvh jay
aha
 

Erfaringer med dusører

Indlægaf tengelsmann » 19/04/2004 20:57

Undertegnede er journaliststuderende og i gang med en artikelserie om andelsboligmarkedet. I den forbindelse spørger jeg til dette forums erfaringer med dusører/penge under bordet.

Det er mit indtryk, at dusørerne de seneste par år er steget voldsomt.

Således har jeg kendskab til adskillige købere, der har måttet betale både 200.000 og 400.000 kroner under bordet for en andelsbolig.

Er det en rigtigt antagelse, at dusørerne er steget væsentligt?

Hvad er jeres erfaringer med dusører?

Hvad mener I, at der bør gøres ved problemet? Skal andelsmarkedet stilles frit i stil med ejerboligmarkedet, eller bør der indføres tvunge venterlister?

Gør ABLO tilstrækkeligt ved problemmet?

I kan svare i dette forum eller e-maile mig privat.

Bedste hilsner,
Thomas Engelsmann
København
tengelsmann
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19/04/2004 20:45
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 20/04/2004 22:54

Ejerboligmarkedet har været i stigning siden 1993 og dette har tilsyneladende haft en afsmittende effekt på andelsboligmarkedet, med deraf følgende vækst i beløb under bordet.

Der er ikke politisk vilje til at afskaffe maksimalprisreglerne. Et mindretal af politikerne har mere interesse for indførelse af tvungne ventelister.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Rasmus H S » 21/04/2004 22:36

Ang. penge under bordet har jeg hørt en kollega fortælle om en praksis de bruger i hans andelsboligforening der næsten effektivt udrydder penge-under-bordet problemet. Jeg er derfor nysgerrig efter at høre om der er nogen der kan se nogle problemer i følgende, udover at hele bestyrelsen i en forening er korrupt:

En andelsforening agere mellemmand ved salg af andele, forstået på den måde, at foreningen køber andelen af sælger og derefter sælger den videre til køber. Dette kræver selvfølgelig at foreningen har likvider nok til at foretage dette køb, noget som jeg dog ikke tror er et problem i de fleste foreninger.


Overstående vil højstsandsynlig kræve en vedtægtsændring, men ellers kan jeg ikke se noget galt i det. Tanker er mere end velkomne
Rasmus H S
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21/04/2004 22:30

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 21/04/2004 22:44

Det hjælper ikke noget hvis sælger stadig kan bestemme hvem der skal købe fra andelsboligforeningen.

Andelsboligforeningen hæfter overfor køber for overpris, fejl og mangler - som ellers ville være en sag mellem køber og sælger.

Der er en teoretisk risiko for beskatning i henhold til Ligningsloven
§ 16 B. Afstår en aktionær eller andelshaver aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt tegningsret til sådanne værdipapirer til det selskab, der har udstedt de pågældende værdipapirer, medregnes afståelsessummen i den pågældendes skattepligtige almindelige indkomst.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf lisbeth » 1/07/2004 09:09

Jeg er journalist på Morgenavisen Jyllands-Posten og er i gang med en artikel om andelsboliger. I den forbindelse vil jeg gerne tale med nogle, der har forsøgt at købe en andel,´hvor sælger krævede penge under bordet. Jeg vil meget gerne tale med nogen i dag (1 juli 2004) eller i morgen.

Mvh. LIsbeth Bjerre
20194115
LB
lisbeth
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1/07/2004 09:06

Indlægaf andelsejer » 20/07/2004 17:55

Hej,

Jeg skriver for at spørge om der er nogen som ved om andelsmarkedet har i sigte at blive liberaliseret, dvs. kan der muligvis komme hjemmel der giver andelsejere ret til at sælge boligen til markedsprisen.

Det næste jeg vil spørge om er om nogen i korthed kan fortælle hvorfor de gamle andelslejligheder er så billige i forhold til de nyopbyggede. Jeg selv bor i en 3. vær. andelslejlighed med udsigt til Peblingesø til 38.000 kr. mens min søster må betale godt 1 million for den tilsvarende (nye) andelsbolig ligeledes centralt i KBH. ?
mvh ung ny andelsejer
andelsejer
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20/07/2004 17:45
Geografisk sted: østerbro

Indlægaf Repo » 21/07/2004 11:39

Der er noget som tyder på, at der er "markedspriser" på vej. Spørgsmålet er blot hvad det dækker over? Er det tvungen brug af valuarvurderinger, som efter min mening ikke er et udtryk for markedsprisen, eller er der reelt tale om fri prisdannelse.

Forskellen på prisen på din lejlighed og din søsters lejlighed, er at din er baseret på en ejendomsvurdering som er "100 år" gammel, og din søsters sikkert er baseret på, hvad det koster at bygge en ejendom i dag.

Det er præcis disse store prisforskelle, som regeringen tænker på at udligne.
Repo
Repo
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: 8/07/2004 14:12
Geografisk sted: København

Indlægaf Klap » 10/08/2004 22:18

Jeg blev tilbudt en andel hvor ejeren forlangte mere end 300.000 under bordet.
Og det lykkedes faktisk at buste sælger, således at jeg ikke skulle betale.
Klap
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10/08/2004 20:15

Hvordan får man pengene hjem igen?

Indlægaf lee » 17/08/2004 11:15

Hvad skal der til at knalde en sælger der vil have penge under bordet? Altså skal han/hun være optaget på bånd, skriftligt meddelt, at pengene er så og så meget under bordet eller....?

Lee
lee
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/08/2004 11:08

Indlægaf Mounir Benali » 7/01/2005 00:35

Jeg kender en der er blevet tilbudt en andel som jeg har fået alle papirer på. Dvs. andelsbevis m.m. Dog ønsker sælger først at modtage penge under bordet svarende til 70.000 kr før at han vil henvende sig til bestyrelsen om salget. Han har dog selv fået en større lejlighed i ejendommen og er derfor fraflyttet den lejlighed han vil og kan sælge j.f. vedtægterne. Købers bank har sagt god for boligkøbet og vil indbetale pengene til andelsboligforeningen. Hvis de indebetaler pengene og køber har fået optaget ham på bånd vedrørende de penge under bordet, er det så muligt rent juridisk at overtage lejligheden uden at han får de penge under bordet?
Mounir Benali
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17/11/2004 14:09

Indlægaf HansL » 7/01/2005 09:41

Det er ulovligt at kræve penge under bordet, og du skal derfor holde fast i, at du ikke vil betale andet end det, du skal ifølge papirerne.

Har du nogen fornemmelse af hvordan forholdene i øvrigt er i foreningen? I nogle mindre foreninger hersker der rent anarki på området - de fleste har betalt penge under bordet og forventer derfor også at få det, når de flytter, selv bestyrelsesmedlemmerne er i den situation og vil derfor ikke gribe ind? Det bør du undersøge hvis du kan. Måske kan du spørge en af de øvrige beboere, men træd varsomt, for måske er det en som er ven med sælgeren af lejligheden.

Hvis du når til det resultat, at bestyrelsen er reel nok, så vil jeg foreslå at du kontakter bestyrelsen. Det er faktisk bestyrelsens opgave at sikre, at alt foregår på den rigtige måde.

En anden mulighed er, at du finder en advokat, som kontakter bestyrelsen og som ordner tingene for dig. Ganske vist koster en advokat penge, men hvis du kan spare 70.000 kr. så er det vel godt givet ud.

Det lyder selvfølgelig surt, at sælgeren skal bo et andet sted i ejendommen, og at du derfor vil møde ham i ny og næ, men det er jo også surt at være til grin for sine penge.

Vil du være rar at holde os orienteret om hvordan det går, her på siden?

Held og lykke!
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Andels John » 14/07/2005 12:33

HansL skrev:Det er ulovligt at kræve penge under bordet, og du skal derfor holde fast i, at du ikke vil betale andet end det, du skal ifølge papirerne.

Har du nogen fornemmelse af hvordan forholdene i øvrigt er i foreningen? I nogle mindre foreninger hersker der rent anarki på området - de fleste har betalt penge under bordet og forventer derfor også at få det, når de flytter, selv bestyrelsesmedlemmerne er i den situation og vil derfor ikke gribe ind? Det bør du undersøge hvis du kan. Måske kan du spørge en af de øvrige beboere, men træd varsomt, for måske er det en som er ven med sælgeren af lejligheden.

Hvis du når til det resultat, at bestyrelsen er reel nok, så vil jeg foreslå at du kontakter bestyrelsen. Det er faktisk bestyrelsens opgave at sikre, at alt foregår på den rigtige måde.

En anden mulighed er, at du finder en advokat, som kontakter bestyrelsen og som ordner tingene for dig. Ganske vist koster en advokat penge, men hvis du kan spare 70.000 kr. så er det vel godt givet ud.

Det lyder selvfølgelig surt, at sælgeren skal bo et andet sted i ejendommen, og at du derfor vil møde ham i ny og næ, men det er jo også surt at være til grin for sine penge.

Vil du være rar at holde os orienteret om hvordan det går, her på siden?

Held og lykke!
Hejsa.

Min kæreste og jeg befinder os i en noget kringlet situation. Vi er blevet tilbudt en meget lækker andelslejlighed nord for København. Andelsprisen er ca. kr. 400.000,-, men kan godt komme op på ca. kr. 500.000,- pga. nyt køkken m.m. Det er en 3 værelses lejlighed og vi vil stort set gøre alt for at overtage den. Men! Ham fyren der vil sælge os lejligheden, vil have kr. 1,1 million for lejligheden. Dvs. Ca. Kr. 600.000,- under bordet. Jeg kan forstå at folk vil ha’ en lille sjat penge under bordet, men Kr. 600.000,-? Der sætter jeg grænsen. For det første kan man ikke bare få en bank til at finansiere så stort et beløb, der alligevel skal kastes ud af vinduet… For det andet ville det svare til at forære manden en helt ny sportsvogn kvit og frit – og det har jeg bare IKKE lyst til!

Sælgeren må selv bestemme hvem der skal ha’ andelen, så vi må træde varsomt. For min kæreste og jeg er virkelig faldet for lejligheden. Indtil videre har vi spillet dumme og sagt at vi ville tænke over prisen. Et andet problem er at sælgeren er en bekendt til min kærestes familie. Ikke en populær person, men en trods alt en bekendt. Han er, som det fremgår, ret glad for penge – ja jeg vil jo nok kalde det grisk. Og så er han oven i købet uddannet revisor. Han skal flytte sammen med kæresten, så han skal være ude til efteråret.

Først og fremmest vil min kæreste og jeg gerne overtage lejligheden. Dernæst vil vi gerne betale et mindre beløb under bordet. Max. Kr. 150.000,- Allerhelst vil jeg gerne knalde ham for at tage penge under bordet, men hvordan gør jeg det? Kan jeg true ham på en pæn måde? Hvad vil folk gøre i min situation?

Hvem skal man kontakte???
Andels John
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14/07/2005 12:24

Indlægaf 4ndelshaveren » 14/07/2005 13:21

Til Andels John. Du skal bare sørge for at få handlen gennemført. Bagefter meddeler du bestyrelsen om de sorte penge, så sørger administratoren for at tilbageholde de sorte penge. Folketinget har lige vedtaget en ny lov der giver op til 4 år fængsel for sorte penge ifbm andelshandler, så revisoren er på et skråplan.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Peter » 15/07/2005 14:56

Folketinget er i øvrigt også ude på et skråplan rent principielt, når de ønsker at gribe ind i aftaler, som mennesker frivilligt har ønsket at indgå med hinanden. Hele reguleringen af boligmarkedet - inklusiv maksimalpriser på andele - burde afskaffes. Men det er selvfølgelig en politisk og moralsk sag, om man går ind for privat ejendomsret eller ej.

Hvad de sorte penge angår, hvordan sikrer man sig så et bevis? Jeg kan tage fejl, men jeg synes at huske, at jeg har læst om en sag, hvor en domstol ikke betragtede f.eks. en hævning i en bank af en større beløb som bevis nok. Og sælgeren vil vel formentlig kræve kontanter? Skjulte lydoptagelser? Men sælger er vel udspekuleret nok til at være tavs?

Hvad administrators mulighed for at tilbageholde penge angår, så kan han selvfølgelig HØJST tilbageholde det, der er betalt i "hvide penge". Og hvad hvis der er en panthaver i den solgte andel, f.eks. en bank? Så skal sælgers bank vel fyldestgøres FØR der kan betales "sorte penge" af de "hvide penge"? (Altså hvis den hvide pris er 500.000 og der er betalt 600.000 sort, så kan administrator kun tilbagebetale 500.000 til køber. Og hvis sælger yderligere har lån med pant i andelen på f.eks. 400.000, så kan administrator kun tilbagebetale 100.000 kr.?)
Peter
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 328
Tilmeldt: 15/02/2005 13:20

Indlægaf Jeppe » 18/07/2005 10:29

Andels John du bør trække dig ud af handlen med det samme. Det lyder som om at den eneste chance du har for at få lejligheden er at foregive at du vil betale penge under bordet. Jeg forstår udemærket at folk ikke bryder sig om sorte penge i handler. Moralen skrider dog når de samme folk selv lader som at de er villige til at betale de sorte penge for overhovedet at komme i betragtning til boligen. Jeg forstår ikke hvorfor folk opfatter det som deres ret at få en lejlighed til langt under markedsprisen når andre står 20 år på venteliste for det samme. Mit råd er at hvis man ikke vil have noget med sorte penge at gøre så bør man skrive sig på ventelister eller overveje alternativer til andelslejligheder.
Jeppe
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 25/02/2005 14:51

Indlægaf Klap » 28/12/2005 15:22

Hej Anders John, hvordan er det gået med andelslejligheden?
Klap
Novice
Novice
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10/08/2004 20:15

Indlægaf karina » 9/01/2006 12:01

jeg tror man kan sige ja til at ville betale beløbet og så underskrive papirene først derefter ville jeg ringe til foreningens bestyrelse og fortælle om den episode med pengene under bordet. Og så håbe på at når han og i har skrevet under så fanger bordet.
Men jeg vil sige a t jeg også har betalt penge under bordet bare for at komme ind i en forening, det så jeg som nødvendigt for at få en lejl i kbh.
Men det er sælgers marked dette og de kan tillade sig alt så længe der er købere
karina
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 13/11/2005 11:52


Tilbage til Ventelister

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron