Er andelsforeningen en uddøende art?

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

Er andelsforeningen en uddøende art?

Indlægaf bej » 1/09/2004 23:34

hej,

jeg skal i gang med at lave en undersøgelse af, hvorledes det står til med "andelsånden" i andelsboligforeningerne i Danmark. Med andelsånden mener jeg, at andelsforeningerne netop opstod udfra idealet on, at man gennem en fælles følelse og forståelse for behovet for denne boligtype ville skabe gode og billige lejligheder. Mere præcist er mit spørgsmål følgende:

Er andelsånden er en uddøende art med tanke på en eventuel manglende interesse for deltagelse i bestyrelsesarbejdet?

Jeg er selv formand for den selvadministrerende andelsforening, som jeg bor i, og har været det i ca. 4 år. Jeg har konstant oplevet en næsten manglende interesse i bestyrelsesarbejdet fra både "gamle" beboere såvel som nye, der flytter ind.

Set ud fra mit eget synspunkt er det stærkt utilfredsstillende, da det netop er det frivillige bestyrelsesarbejde, som gør, at foreningen kan fortsætte. Der skal jo vælges bestyrelse hvad enten man har administrator på eller ej.

Jeg forsøger med dette indlæg at "stikke en finger i jorden" for at finde ud af, om der er nogle bestyrelsesmedlemmer eller bare "almindelige" andelshavere derude, som kan nikke genkendende til problemstillingen.

Er der det, må du meget gerne lave et indlæg, hvor du beskriver din opfattelse af det samt dine oplevelser med dette.

På sigt er jeg interesseret i at samle informationerne i en universitetsopgave (jeg skal i gang med at skrive speciale om dette emne).

Mange tak på forhånd. Dumå også gerne maile til mig personligt på adressen: bejo@ruc.dk
bejo
bej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/09/2004 23:13
Geografisk sted: kbh sv

Re: Er andelsforeningen en uddøende art?

Indlægaf JN » 3/09/2004 07:52

Meget enig.
Fuldstændig rigtigt, det samme gør sig gældende hos os.

P.S. Bestyrelsesmedlem
mvh
JN
JN
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 132
Tilmeldt: 16/10/2003 18:17
Geografisk sted: København Ø

Andelsforeningens status

Indlægaf bej » 12/09/2004 14:04

hej,

jeg vil sætte pris på, hvis du kunne være mere deltaljeret omkring de problemer, som du kan oplevet i din andelsforening, for at jeg kan sammenligne problemerne.

Jeg vil desuden gerne vide, hvor stor en andelsforening I er? Er I selvadministrerende eller har I administrator på? Sidder du i bestyrelsen?
bejo
bej
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1/09/2004 23:13
Geografisk sted: kbh sv

Indlægaf Erwin » 22/09/2004 14:35

Andelsboligforeninger er meget forskellige, opstået på vidt forskellig måde, derfor er dit spørgsmål heller ikke præcist nok. "Ånden" vil altid være helt afhængig af foreningens baggrund, historie, medlemsudviking og meget andet. Andelsforeninger er ikke nødvendigvis en gruppe slidsomme mennesker med fælles baggrund og værdier, der har bygget noget op sammen fra grunden af. Her må du se på hovedgrupperne, f.eks. (1) lejerne, der køber udlejningsejendommen og (2) andelshavere, der slet ikke kender hinanden, men køber en nyopført bolig, opført af en entreprenør enten som støttet eller ustøttet byggeri.
Hvis det er en "fællesskabsfølelse", du søger, finder du den f. eks. der, hvor der nogle ildsjæle, der f. eks. har stået for forhandlingerne, den gang den private udlejningsejendom blev købt af af lejerne. Men hvis det skete for 20 år siden, og de fleste af "grundlæggerne" ikke er der mere, så kan det være lidt tilfældigt, om næste generation ejere oplever det samme fællesskab. Taler vi om en byeejendom med unge familier med børn, så kan der være en gruppe, som er parat til at gå ind og gøre en indsats .....og så kommer den "ånd", du efterlyser. Men foreningen kan også være præget af gennemtræk, en uhomogen blanding af unge karrieremennesker og gamle....i den forening vil de fleste måske hellere betale sig fra tingene end lave fælles oprydning etc.
Jeg tror, du skal ud og tale med flere forskellige slags foreninger, fopr at finde ånden, og den er nok lige såp forskellig som i andre foreninger, f. eks. sportsforeninger, hvor nogle har en masse socialt samvær, mens andre kun er interesseret fra de går ind ad døren til de går ud igen.
Sammenlign måske også med ejerforeninger ...hvor det er ejerlejligheder, det gælder. Her er ofte en god ånd med fælles værnen om værdierne etc. på samme måde som du ser det i de gode andelsforeninger.
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster