inddragelse af loftrum.

Spørgsmål og svar bedes placeret i den af nedenstående kategorier som passer bedst.
Indlæg placeres kun i Diverse-kategorien hvis der ikke findes en anden passende kategori.
Der kan stilles generelle andelsbolig-spørgsmål til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.
Kig først om et lignende spørgsmål er besvaret i et af de over 12.000 indlæg der tidligere er skrevet.
BRUG GERNE SØGEFUNKTIONEN.

inddragelse af loftrum.

Indlægaf 4070 » 17/09/2004 10:10

Efter en større ombygning oppe på loftet i min andelsboligforening med tilblivelse af tagterrasse og nye loftsrum til alle, er der pludselig et rum (ca. 10 m2), der står tomt just over min lejlighed.
Dette rum er jeg jo interesseret i at inddrage i min lejlighed.
Men jeg ved, at det kan være et ømtåligt område og at der jo sikkert er nogle der ikke synes at jeg skal have lov til det…
Derfor vil jeg prøve at forberede mig med gode argumenter til den kommende GF, så jeg kan sælge ideen bedst muligt.

Mine spørgsmål lyder:
Hvilke gode ting er der for andelsforeningen, hvis jeg inddrager til disse ekstra m2 i min andel og desuden selv står for istandsættelse?
Er det ikke sådan at andelskronen stiger, hvis foreningen får flere m2 til beboelse?
Hvordan skal jeg gribe situationen an?
Skal der blot være flertal i foreningen for at det bliver muligt?

Der er desuden allerede afsat plads til et stort fællesrum, samt etableret et toilet, så jeg mener selv ikke at jeg tager noget fra fællesskabet..

På forhånd tak….
4070
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17/09/2004 09:25

Indlægaf HansL » 17/09/2004 11:25

Hvis der ikke står noget i vedtægterne om afstemningsregler vedr. varig inddragelse af fællesareal til individuel benyttelse eller lignende, skal der blot være almindeligt flertal.

Andelsboligforeningen får det ud af det, at den indkasserer en andelsværdi svarende til de ekstra kvadratmeter, samt en forøget boligafgift.

De øvrige andelshavere får ikke noget ud af det, snarere tværtimod. De kommer til at afgive et fællesareal, som de aldrig kan få tilbage. Ganske vist stiger foreningens formue i kraft af indskudet fra dig, men da boligarealet stiger tilsvarende, vil andelsprisen pr. kvadratmeter være den samme. Så der er ikke nogen økonomisk gevinst (udover et mindre beløb om måneden i boligafgift), tværtimod giver man varigt afkald på et fællesareal, som kunne have været anvendt til et fælles formål, f.eks. kontor for bestyrelsen, tørreloft el.lign.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Erwin » 21/09/2004 15:42

Jeg var ude for noget lignende for nogle år siden i den andelsbolig, hvor jeg bor. Et loftsrum blev ledigt, som passede fint ind i mine ønsker. Der var delte meninger i bestyrelsen og i foreningen. Eftersom andelenes størrelse var indskrevet i vedtægterne, krævede det en vedtægtsændring med 2/3 flertal at ændre tingenes tilstand. Rummet havde hidtil været udlejet for 50 kr. om måneden. Jeg fik en ven, der er arkitekt, til at opmåle og tegne en plan over rummet, og han beregnede, hvad en korrekt pris ville være. Ud fra regnskabet kunne vi se, at det ville føre til en indtægt på ca. 250 kr. om måneden for foreningen.

Udrustet med disse oplysninger gik jeg i gang med at tale med en bestyrelsesmedlem ad gangen og derefter med andre medlemmer. Det lykkedes at samle det nødvendige flertal, ogd et er jeg glad for idag. Jeg måtte selvfølgelig også betale udgifterne ved en officiel opmåling og vurdering efterfølgende.

Så du må ud og canvasse. Hvis du er vellidt i foreningen, vild et hjælpe. Hvis de andre synes, du er en enspænder, er det umuligt. Så det personlige touch er faktisk afgørende.
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46


Tilbage til Diverse spørgsmål og svar om andelsboliger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron