Opløsning af andelsforening

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Opløsning af andelsforening

Indlægaf Andreasmj » 13/09/2004 21:56

Hejsa

Jeg har et spørgsmål vedrørende opløsning af en andelsforening.

Vores andelsforening er stiftet i 1988 og bygningen er fra 1920. Jeg har læst at der nu er mulighed for at opløse andelsforeningen og sælge det til en privat investor, der så kan lave denne om til ejerlejligheder - hvilket vil betyde at vi som andelshavere vil få en stor gevinst? Et alternativ kunne vil være at opløse andelsforeningen og sifte et nyt selskab hvor de gamle andelshavere hver især kunne være ejere - og så kunne de selv bestemme hvad der skete med deres respektive lejlighed?

Er der mulighed for dette?

Andreas
Andreasmj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/09/2004 21:44

Indlægaf HansL » 13/09/2004 22:40

Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Andreasmj » 19/09/2004 19:45

Hej HansL

Hvad med det der skrives her:

http://www.andelsbolig-debat.dk/forum/v ... .php?t=381

Der skrives jo at hvis en investor køber ejendommen, uden beboer og lejere kan denne udstykkes til ejerlejligheder?

Er der noget jeg misforstår?

Mvh Andreas
Andreasmj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13/09/2004 21:44

Indlægaf HansL » 19/09/2004 20:12

Hej Andreasmj,

I det svar jeg henviser til, henvises der til ejerlejlighedsloven.
Du kan læse loven her: http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/Ejerlejlighedsloven.html

Det er i §10, der står, i hvilken periode bygningen skal være opført for at udstykning kan foretages.

De indlæg, du henviser til, tror jeg ikke rigtigt på - de lyder mest som gætterier og er ikke underbygget af henvisninger til nogen lovtekst.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Lauridsen » 26/09/2004 16:53

Opløsning og salg af andelsforening

Ligesom der er blevet spurgt om tidligere angår mit spørgsmål, den situation, hvor alle i andelsforeningen vælger, at sælge foreningen til en privat investor, som så vil kunne udleje lejlighederne. Som det er beskrevet flere steder på nettet kræver dette som regel at foreningen har nogle år på "bagen" og at gælden er lille. Men hvad er lille i denne sammen hæng? Vores forening er ca. 15 år gammel og har en gæld på ca 4 mio kr. hvilket ca. udgør 50% af foreningen.
Er der nogen som har en ide om et salg ville være realistisk? vi har ca. 1000 m2 bolig areal og er beliggende i Århus C.
Det virker jo umiddelbart som om at priserne på investeringsejendomme i Århus C er ret høje for ejendomme af denne størrelse

Mvh

LM
Lauridsen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16/09/2004 15:46

Indlægaf HansL » 28/09/2004 22:08

Det der er afgørende, må vel være, om salgsprisen er højere end den gæld I har. Groft sagt, så går en del af salgsprisen til at indfri gælden, og resten deles mellem andelshaverne i forhold til den gældende fordelingsnøgle. Jeg kender ikke lige skattereglerne i den forbindelse, men der skulle jo nok blive noget tilovers til jer.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn


Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster