Varme lukning

Her kan du stille generelle spørgsmål om ejerlejligheder og ejerforeninger til besvarelse af sitets øvrige brugere. Spørgsmål som kræver detaljeret indsigt i en konkret sag, kan ikke forventes besvaret.

Varme lukning

Indlægaf pkk » 21/09/2004 14:12

Kan en ejerforening beslutte at lukke for varmen i bestemte perioder om året? Hvert år går vi og fryser 1.5 mdr. før der igen bliver åbnet for varmen, eftersom vi bor i stuen. Hvilken rettigheder har man som ejer for at kunne åbne for varmen i sin egen lejlighed?
pkk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20/08/2004 15:03

Indlægaf HansL » 21/09/2004 14:42

Har du prøvet at tale med bestyrelsen om det? Tit hjælper det at tale om tingene.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Rettigheder iht. varme lukning

Indlægaf pkk » 21/09/2004 18:23

Det har du ganske rigtig ret i, men at kende ens rettigheder er til tider også til stor fordel.
pkk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20/08/2004 15:03

Indlægaf HansL » 21/09/2004 23:55

Hvis du ikke kan varme boligen op til normal stuetemperatur (hvilket jeg ikke kan definere helt præcist), fordi varmeanlægget er utilstrækkeligt eller ikke er tændt, så må der foreligge en mangel ved boligen. Selv om det drejer sig om en ejerlejlighed, så vil jeg mene, at du skal bruge lejelovens § 11, som handler om mangler ved det lejede, og mangler ved vand- og varmeforsyning mm., idet det jo er en fælles forsyning fra ejerforeningen til alle lejlighederne. Om du kan forlange at få penge tilbage kan jeg ikke sige, og det er måske heller ikke den bedste idé at du selv skaffer dig adgang med fagfolk til fyringsanlægget for at få varmen koblet på. Du risikerer bare at gøre situationen værre for dig selv. Men du kan da bruge lovparagraffen som et argument til at få ændret tingene, og du kan skrive til bestyrelsen og foreslå, at der skal opvarmes f.eks. fra 1/9 til 1/6, eller hvad du nu synes. Om nødvendigt må du læse i vedtægterne, hvad der skal til for at du kan få afholdt en ekstraordinær generalforsamling om emnet.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Lukning for varme

Indlægaf pkk » 29/09/2004 08:49

Hej

Du har ganske ret i, at man ikke selv skal skaffer sig adgang med fagfolk til fyringsanlægget mv. - det havde jeg bestemt heller ikke i sinde.
Jeg ønskede bare det lovmæssige på plads inden en evt. henvendelse til bestyrelsen om problemet.

Energiforsyningen har oplyst at det lovmæssige er helt ok, at en ejerforening lukker for varmen i sommerhalvåret, selv om den enkelte lejlighed betragtes som en selvstændig bolig.
pkk
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20/08/2004 15:03

Indlægaf HansL » 29/09/2004 09:53

Grunden til at jeg nævnte den mulighed, at du selv skaffer dig adgang til fyringsanlægget med kvalificeret personel, er, at den mulighed faktisk står nævnt i lejeloven - hvis udlejer forsømmer sin forsyningspligt og ikke efterkommer lejers krav om at bringe forholdene i orden, så er det ifølge lejeloven en mulighed, som lejeren kan gøre brug af. Men som lejer/beboer skal man selvfølgelig være forsigtig med at bruge den mulighed. Det vil helt givet gøre konflikten værre.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

varme

Indlægaf aha » 3/12/2004 01:02

Så vidt jeg ved har man foreningen/udlejer ikke lov til at slukke for varmen hvis man betaler for varmen.
Ved ikke hvor jeg har set det men det var nok i forbindelse med køb af lejlighed for 3 år siden , måske er det noget med forsyningspligt...?
aha
 


Tilbage til Spørgsmål og svar om ejerlejligheder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst