Varmeudgift - fordampningsmålere

Vil montering af målere medføre besparelser og en mere rimelig udgiftsfordeling eller medfører det blot flere udgifter.

Varmeudgift - fordampningsmålere

Indlægaf Erwin » 22/09/2004 14:48

Når varmeudgiften er størst om sommeren!!

Jeg har et lille problem, måske har nogen en kommentar. Jeg har et andelskontor, med fem små rum på ialt 60 m2, som ligger på øverste etage, under taget...der er meget varmt i sommermånederne, ofte over 30 grader. Meget udluftning er altid nødvendig fra maj til august. Normalt er min varmeudgift på 450 kr. áconto om måneden, og det passer næsten på kroner og øre, når årsopgørelsen kommer.

I det sidste år har jeg næsten ikke brugt kontoret, på grund af andre erhvervsaktiviteter. Elforbruget er helt nede på et par hundrede kroner (mod normalt 2000). Jeg har tilbragt ca. 20 arbejdsdage deroppe i fyringssæsonen som er fra 1. oktober til 15. maj --- mod normalt ca. 120 arbejdsdage i samme tidsrum.

Nu kommer det overraskende: Da varmemåleren blev aflæst forleden, var forbruget steget til det dobbelte af det normale, 47 streger mod normalt ca. 25. Forklaringen kan efter min mening kun være, at den manglende udluftning har ført til skyhøje temperaturer i månederne udenfor fyringssæsonen, hvorved der sker fordampning i målerne. Med andre ord: Næsten hele min varmeudgift ligger på den årstid, hvor der er lukket for ejendommens varme. Jeg har henvendt mig til bestyrelsen for at gøre opmærksom på dette......de ved ikke rigtig hvad de skal mene, og det gø r jeg heller ikke. Jeg kan bevise, hvor lidt jeg har været der, og de kan se på min el-regning og telefonregning, at det er næsten nul og niks.

Hvad mener de kloge hoveder her på dette webstite?
Erwin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20/09/2004 15:46

Indlægaf Futo » 17/10/2004 20:54

Kære Erwin

Du kan læse om fordampningsmålere her:
http://www.fjernvarmen.dk/menu/visside.asp?pageid=290

Her står at:
"Varmeforbruget til opvarmning og varmt brugsvand i de enkelte boliger måles ofte ved fordampningsmålere der er monteret på radiatorer og varmtvandsrør. Ved sådanne systemer er der tale om en relativ måling – kaldet fordelingsmåling".

Måske er det også det relative aspekt, der giver udslag.

Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget.

Mvh M
Futo
Novice
Novice
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 9/11/2003 18:48
Geografisk sted: Købehavn

Opustning af varmeregning ved at medtage passiv fordampning

Indlægaf Jmj » 18/05/2009 12:04

Min radiatorVarmeUdgift er kunstig pustet op ved meget smart at lade fordampningsmålerne sidde i 2 perioder.
2007-1221-Glasrør bliver ikke udskiftet.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/3091/20071221glasrrbliverikk.jpg
I første periode giver alle fordamningsmåler korrekte værdier på nul-forbrug fordi glasrørerene er ovefyldte for at kompensere for den passive fordampning,
som antagelig skyldes solstråling, meget tør luft osv.
I anden periode fastsætte techem den passive fordamning til et samlet relativt lavt tal på 5 streger fordelt på 5 radiatoreFordamningsMålerGlasrør.
-Hvilket betyder, at jeg får 818,12kr mindre retur og det opfatter jeg som en straf for at spare på varmen.
2009-0501-AN6953-Skala-113-stitch.jpg
http://img136.imageshack.us/img136/5012/20090501an6953skala113s.jpg
Til venstre ses skala 113 med et fordamningsrør der har siddet i 2 perioder med væskeOverfladen ved streg 10.
Til højre ses skala 113 monteret med et nyt fordamningsrør med væskeoverfladen over 0 Ved streg A.
Afstanden fra 0 til A svare til afstanden fra 0 til 10, hvilket netop er den passiv fordampning.
Til gengæld vil de store varmeforbruger antagelig få mindre varmeregning da prisen pr. streg bliver mindre når det
samlede antal streger regningsmæssig øges med streger fra den passive fordampning?
Er der nogen af læserne, som har oplevet noget lignende?

Så jeg kan godt bruge nogle gode råd:
1. -Jeg kan undlade at gøre noget og så se hvad der sker næste gang?
2. -Jeg kan anmelde Boligforening & Techem til politiet for bedrageri.
3. -Jeg kan skrive en klage til beboerklagenævnet, hvilket koster et gebyr på 128kr.
4. -Jeg kan skrive til DR-Kontant og/eller TV2-Basta for at se om de er interesseret i at behandle sagen?

vh Jmj
Jmj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/05/2009 13:44

Indlægaf Jmj » 17/06/2009 13:18

Til orientering
Fra min udlejer har jeg d.16-06-2009 modtaget en check på 688,89kr, hvilket betyder, at min udlejer nu kun har snydt mig for
818,12-688,89 = 129,23kr.
Der var ikke vedlagt nogen forklaring eller afsløring af beregningsgrundlag. :(
I praksis skal jeg tilsyneladende bevise, at jeg ikke har brugt radiatorVarme, hvorimod min udlejer tilsyneladende ikke behøver at bevise et radiatorVarmeForbrug svarende til 129,23kr.?
Varmeregninger er tilsyneladende et administrativt bekvemligt tag-selv-bord for nogle udlejer. :)
Måleglasrør i fordampningsmåler burde udskiftes ved hver eneste aflæsning.

På følgende link findes en hel del gode forklaringe og definitioner vedr. varmemåling.
http://www.varmeregning.dk/ord.htm

vh Jmj
Jmj
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13/05/2009 13:44


Tilbage til Vand, varme og el

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster