Udlejningsejendom med et frit lejemål

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Udlejningsejendom med et frit lejemål

Indlægaf Pjensen » 7/01/2005 11:02

Hvor står det at beregningsetoden i Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber §5,2 litra B. skalopgøres som en udlejningsejendom med et frit lejemål?

For det er jo ikke hvad der står i loven. Er det almen praksis eller!?
Pjensen
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/01/2005 11:20

Det står ikke i loven, men der er afsagt et par domme som accepterede at vurderingsmanden ved vurderingen forudsatte at der var 1 ledig lejlighed i ejendommen. Argumentet var blandt andet at den andelshaver der skal sælge, jo stiller en ledig lejlighed til rådighed.

Jeg mener at dommene er forkerte, og så vidt jeg husker er de fra før det tidspunkt hvor valuartvang blev indført pr. 1/6 1992. Der er ikke nødvendigvis en der skal sælge på det tidspunkt hvor vurderingen skal foretages.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Pjensen » 7/01/2005 19:08

Betyder det at valuaren selv kan bestemme om han vil værdiansætte med et ledigt lejemål eller den reelle markedsværdi? (Vores forening består kun af 5 andele, hvis det har nogen betydning)
Pjensen
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/01/2005 19:43

Valuaren bestemmer hvordan han vurderer. Det er enten med en ledig lejlighed eller uden. Man kan ikke kalde den ene metode for den reelle markedsværdi. Når der kun er 5 andele vil hensyntagen til en ledig lejlighed have større betydning for vurderingen end hvis der er 100 lejligheder i ejendommen.
Den første dom om dette er fra Århus.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Pjensen » 7/01/2005 19:50

Jeg er med - tror jeg....

Den kontante handelsværdi er altså værdien for en køber af hele ejendommmen uden ledige lejemål, altså hvor huslejen fortsat er den samme som for andelshaverne der bor her nu, og I nogle tilfælde kan en valuar altså "vælge" at værdiansætte med et ledigt lejemål.
Pjensen
 

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 7/01/2005 21:22

Den kontante handelsværdi er altså værdien for en køber af hele ejendommmen uden ledige lejemål,

Ja, men andelshavernes boligafgift skal ikke indgå i beregningen. Valuaren skal istedet beregne hvilken leje der kan opnås ved udlejning af lejlighederne. Et par domme har accepteret et pristillæg for en ledig lejlighed.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Pjensen » 7/01/2005 21:30

Hvorfor er det så at valuarvurderingen med/uden et ledigt lejemål giver en mindre værdi end en ejendomsvurdering mhp. salg, hvor ejendommen står tom for en eventuel investor?
Pjensen
 


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster