Efterregulering af værdifastsættelse ved køb

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Efterregulering af værdifastsættelse ved køb

Indlægaf Christie » 2/09/2004 11:55

Hej,

Jeg har pr. 01. september overtaget en andelslejlighed. Købsprisen af denne fastsat i henhold til det af bestyrelsen godkendte årsregnskab 2002/2003. På selve købskontrakten var der indføjet en paragraf, hvori der stod følgende

Såfremt den forestående generalforsamling beslutter en anden andelsværdi, er parterne enige om at regulere positiv difference kontant senest 14 dage efter generalforsamlingen er afholdt. Afregningen af differencen foretages af køber og sælger uden administrators mellemkomst.

Vurderingen der ligger til grund for årsregnskabet 2003/2004 blev foretaget 30.06.04 og jeg modtog den i går. Af dette fremgår det at min netop købte lejlighed er steget med 40.000 DKK. Generalforsamlingen er sat til 29.09.04, hvor regnskabet forventes vurderet.

Mit spørgsmål går på om jeg kan forvente at skulle betale 40.000 ekstra for min lejlighed? Jeg er studerende og har ingen mulighed for at skaffe et så stort beløb. Inden købet spurgte jeg bestyrelsesformanden om sandsynligheden for dette, og han mente ikke den var tilstede. Han lod mig iøvrigt vide, at stigningen 'kun' ville ligge på ca. 10-15.000 kr.

Håber du kan hjælpe med svar!
Christie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/09/2004 11:32

Indlægaf Andels And » 2/09/2004 12:45

For et par år siden kom vores bestyrelse i det selvsamme situation hvor en andelshaver ville sætte en lignende klausul i salgskontrakten.

Da vi i vores forening har haft praksis for at sætte andelsværdien fra generalforsamling til generalforsamling ( hvor den er fastsat og diskuteret) nægtede vi at godkende denne clausul.

Det endte med at lejligheden blev solgt senere end forventede og at den oprindelige andelshaver betalte husleje gennem perioden og solgte umiddelbart efter generalforsamlingen i stedet for.

Jeg mener at paragrafen er på kanten af loven og tager ikke højde for at værdien kunne faktisk falde!!! Alle afregninger skulle igennem administratoren og denne "privatafregning" er muligvis vedtægtsstridende.

Lov om Andelsboligforeninger §5 stk 12 -

"Overdragelsen må ikke betinges af, at erhververen indgår anden retshandel, bortset fra køb af inventar, der er særligt tilpasset eller installeret i lejligheden. Indgås i forbindelse med overdragelsen nogen anden retshandel, må erhververens vederlag ikke overstige, hvad overdragerens ydelse med rimelighed kan betinge."

40000 kr er mange penge og jeg ville stærkt anbefale rådgivning fra en advokat.

Muligvis er det blevet til almindelig praksis i jeres forening.
Andels And - Bestyrelsesmedlem og lægmand. Dansk som andet sprog!!!
Andels And
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 197
Tilmeldt: 2/09/2003 22:30

Indlægaf Christie » 2/09/2004 13:40

Tak for dit svar.

Jeg er allerede medlem af samme andelsforening - den nye lejlighed er et dødsbo der er købt mhp. på sammenlægning. Da jeg købte min første lejlighed i foreningen for nøjagtig 2 år siden var den nævnte klausul ikke i min købskontrakt - det er derfor et nyt tiltag fra administrators side, vil jeg tro. Indførelsen af klausulen har mig bekendt ikke været oppe til godkendelse i bestyrelsen og slet ikke på en genralforsamling.

Og ja, 40.000 er utrolig mange penge at skulle få som 'ekstra-regning' - ikke mindst når man er studerende på SU og banken har udvist al den goodwill den kan.
Christie
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2/09/2004 11:32

Indlægaf Poul Martin » 19/02/2005 03:04

Hej Christie!
Jeg er løbet ind i den samme type problem som din, og jeg ville gerne høre hvordan du havde tacklet situationen. Skal man bare betale den extra pris eller er det ikke i orden ?
hilsen
Poul Martin
Poul Martin
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19/02/2005 03:00

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 19/02/2005 13:52

Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Vejrguden » 17/01/2006 23:07

Hej!

Jeg læste lige jeres indlæg da jeg selv skal til at købe en andelslejlighed.

Jeg skal overtage den her til april, og har ikke skrevet kontrakten under endnu.

Sælger virker rigtig fin og ærlig, men her er der også tale om efterregulering. Andelskroner står nu i 37.42 og der har været en expert/administrator ude og se på bygningen og anslået at andelskronen vil stige med ca. 50 procent. Jeg har fuld forståelse for at sælger gerne vil have de sidste penge med, når denne ved at stigningen kommer. Men der er jo selve andelsforeningenen der ved generalforsamlingen, som i dette tilfælde er i april eller juni, afgør hvor meget de vil have andelskronen til at stige. Jeg har en pænt stor margen fra bankens side hvis den nu skulle stige 55-60 %. Og jeg har det sådanne at jeg selvfølgelig ikke håber den stiger så meget, men uanset er det jo penge jeg (antageligt) får igen når jeg engang selv skal sælge, så det er vel stadig en god invistering?

Jeg er lige kommet ud på arbejdmarket og dette er mit første køb, nogen gode råd til mig førend jeg skriver under, set udfra den konkrete situation?
Vejrguden
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17/01/2006 22:45


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron