Rabat ved bytte af andelslejlighed

Om reglerne og mulighederne for bytning af andelsbolig

Rabat ved bytte af andelslejlighed

Indlægaf kluddermor » 6/03/2005 14:19

Jeg er interesseret i at bytte andelsbolig med en anden i foreningen.

Vi er en lille andelsboligforening med kun 11 andelshavere, ifølge vores vedtægter må man sælge til hvem man vil. Vi har altså ingen ventelister.

Jeg bor på 2. sal i nyistandsat lejlighed 69 kvm. Månedlig boligafgift er 6000. Andelen er 27.000.

Lejligheden jeg ønsker ligger på 4. sal er uden bad og med gammelt køkken 69 kvm. Månedlig boligafgift er 3000. Andelen er 27.000.

Jeg ønsker lejligheden på fjerde sal fordi, der der er mulighed for at købe loftarealet ovenover, og dermed udvide boligarealet. Den nuværende beboer er ikke interesseret i loftarealet. (Han bor der i det hele taget ikke, men fremlejer ulovligt. Bestyrelsen vælger dog at se gennem fingrene med dette.)

Det er dog ikke noget atraktivt bytte for andelshaveren på 4. sal. Godt nok får han en nyistandsat lejlighed, men den månedlige boligafgift bliver samtidigt fordoblet.

Her kommer så spørgsmålet:
Må jeg tilbyde en sum oven i byttehandelen, der gør det mere atraktivt at bytte? Det kunne f.eks. være 36.000 kroner der udligner boligafgiftsforskellen for et år. Ja jeg er endda villig til at betale mere.

Sagen er nemlig den, at hvis ikke vi finder noget større at bo i, så bliver vi tvunget til at flytte ud af København. Selv med vores fuldtidslønninger har vi ikke råd til at købe noget større i Kbh., der kan give plads til familieforøgelse. At få lejligheden med mulighed for loftudnyttelse, vil være den eneste økonomiske løsning, der kan give mulighed for at vi kan blive boende i København.

Undskyld det lange indlæg, jeg havde lige nogle ting jeg skulle af med.

Håber I kan give svar på mit spørgsmål.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/03/2005 14:45

Må jeg tilbyde en sum oven i byttehandelen, der gør det mere atraktivt at bytte? Det kunne f.eks. være 36.000 kroner der udligner boligafgiftsforskellen for et år. Ja jeg er endda villig til at betale mere.


Nej, andelsboliglovens og vedtægternes bestemmelser om maksimalpris skal overholdes.

Man må gerne sælge billigere end maksimalprisen og du kan derfor tilbyde ham en rabat ved hans køb af din andel.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kluddermor » 6/03/2005 16:10

Tusind tak for det hurtige svar.

Dvs. jeg kan tilbyde at han får vores andel for 1 krone?

Hvis nu det ikke har interesse for andelshaveren på 4. sal, så har jeg andre kreative spørgsmål jeg søger svar på:

På fjerde sal ligger der også en leje-lejlighed, der hører til i vores forening.

Hvordan forholder det sig med bytte mellem andels- og lejeboliger i samme forening? Jeg kan ikke se noget der omhandler det i foreningens vedtægter.
Er det muligt at bytte lige over, så lejerne får vores andel til en værdi af 27.000, og vi så får lejeboligen der ikke har nogen andelsværdi?
Vi kan vel så derefter "lave" lejelejligheden om til en andelslejlighed, der giver mulighed for udyttelse af loftareal.

Jeg er meget desperat efter at finde en løsning. Så kom gerne med kreative lovlige forslag, der vil gøre det atraktivt, for enten andelshaveren eller lejeren på 4. sal, at bytte med os

På forhånd tak.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/03/2005 16:51

Ja, du må gerne give stor rabat.

http://www.ejendomsadministration.nu/by ... lighed.htm
fortæller om byttemuligheder.

Foreningen kunne købe din lejlighed til lejeren og du kunne købe lejerens lejlighed af foreningen. Lejeren vil formentlig gerne fortsætte med at være lejer. Man kan ikke tvinge lejeren til at bytte.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kluddermor » 6/03/2005 19:02

Endnu engang tak for de hurtige svar.

Jeg kan ikke lige blive klog på linket om byttemuligheder: Kan jeg tilbyde at bytte lige over?
Dvs. lejeren får min andel og bliver andelshaver, men får samtidigt andelsbeviset til en værdi af 27.000 (dette skulle være guleroden), jeg bliver lejer med mulighed for at lave lejelejligheden til andel.
Det er en 2 år gammel andelsboligforening, og jeg tror først og fremmest at lejeren ikke ønskede at være anelshaver, fordi han så skulle bruge 27.000 på et andelsbevis. (men dem betaler jeg glædeligt ved et bytte)

Jeg ønsker ikke at tvinge nogen ud, men vil gerne gøre det atraktivt for dem at bytte trods højere husleje, når de nu ikke er interesseret i loftrummene alligevel.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 6/03/2005 19:33

Der er mange muligheder. Du skal blot forhandle med lejeren og andelsboligforeningen.

Hvis lejeren ønsker at fortsætte som lejer i din lejlighed, er det andelsboligforeningen der skal købe din andel.
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf kluddermor » 6/03/2005 22:55

Endnu engang tak for svarene.

Nu har jeg noget at tænke lidt over. Håber jeg ender med at kunne blive boende i Kbh.
kluddermor
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 25/07/2004 16:15


Tilbage til Bytning af andelsbolig

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron