Fra offentlig vurdering til valuarvurdering

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Fra offentlig vurdering til valuarvurdering

Indlægaf Cat » 11/03/2005 15:45

Jeg bor i en andelsforening hvor andelskronen er sat meget lavt, jeg har derfor i sinde at stille forslag til næste generalforsamling omkring ændring af vurderingsmetoden fra offentlig vurdering til valuarvurdering.

I den forbindelse skal jeg sende forslag ud til andelshaverne skriftligt inden generalforsamlingene omkring dette, er der nogen her i forummet som har en idé om hvad et sådant forslag skal indeholde? Udover selvfølgelig beskrivelse af fordele, således at andelshaverne har noget at tage stilling ud fra?

Jeg har i samme forbindelse tænkt mig at indkalde et firma som kan fortælle noget omkring overgang fra offentlig vurdering til valuarmetoden, og fordele/ulemper, er der nogne her som ved hvem man bør kontakte? En valuar? men vil de stille op til et foredrag?

I øvrigt vil jeg gerne høre om andres erfaringer omkring denne overgang fra en vurderingsmetode til en anden

Cat
Cat
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/03/2005 15:25
Geografisk sted: København

Indlægaf Admin. Jens Arentoft » 12/03/2005 17:30

Det er tilstrækkeligt med noget i retning af:
"Forslag om at værdien af andelen i foreningens formue beregnes på grundlag af en valuarvurdering."

En uddybende forklaring vil være godt.

Der er flere tråde om emnet i forummet Andelsværdi.

Mere kan læses på
http://www.ejendomsadministration.nu/Ejendomsjura.htm

Valuaren kan svare på mulighederne for foredrag.

Ejendommens offentlige ejendomsværdi pr. 1/10 2004 kan du se på
http://www.vurdering.toldskat.dk/Ejendomsvurdering
Brugeravatar
Admin. Jens Arentoft
Administrator
Administrator
 
Indlæg: 1381
Tilmeldt: 19/02/2003 12:34
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Cat » 12/03/2005 17:56

Hej igen

Tak for svaret, men jeg har stadig lige et spørgsmål, jeg har læst nogle af trådene allerede men stadig kan jeg ikke helt gennemskue:

Hvad hvis der skal laves eksempelvis nyt tag?

Hvis værdien af andelene er sat op til maks, vil andelshaverne så risikere at skulle betale af egen lomme? eller har de hensættelser andelsforeningen har til disse formål være uberørt af værdistigningen på andelene?

Hvad nu hvis renten stiger?

Hvis renten eksempelvis stiger ekstremt, og en andelshaver ønsker at sælge til lavere pris vil dette kunne lade sig gøre uden tab for andelsforeningen?

Jeg har så læst at man i et sådan tilfælde kan gå tilbage til den tidligere vurderingsmetode i vores tilfælde en offentlig vurdering fra starten af 80´erne, men hvordan påvirker det foreningens økonomi og den enkeltes?

Øvrige økonomiske konsekvenser som der skal tages hensyn til?

Vil en overgang fra offentlig vurdering til en valuarvurdering have indflydelse på andelsforeningens økonomi på andre områder?

Kan jeg som almindelig andelshaver stille forslag om opjustering til den sidste nye offentlige vurdering?

Jeg har talt med en valuar indtil videre, som siger vi ikke vil kunne få en værdi som er ret meget højere end den sidste nye offenlige vurdering som har givet en stigning på 50% siden sidst.

Kan jeg som andelshaver alternativt stille forslag om ændring af andelskronen svarende til sidste nye offentlige vurdering, eller er det kun bestyrelsen som kan komme med disse forslag? Bestyrelsen er temmelig modvillig og ønsker kun en stigning på 5 eller 10 %

Jeg har dog uanset hvad tænkt mig at stille forslaget om valuarvurdering alligevel
Cat
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11/03/2005 15:25
Geografisk sted: København


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster