Fusk til generalforsamlingen!

Om indkaldelser, dagsorden, varsel, lovlighed, beslutningsdygtighed, afstemningsregler m.v.

Fusk til generalforsamlingen!

Indlægaf revanger » 18/03/2005 10:10

Vi havde generalforsamling i vores andelsforening igår, hvor jeg selv stillede op til bestyrelsen.

Her kommer historien.

Vores vedtægter siger at hver andel har éen stemme.

Der er 3 der stiller op til to poster, og der holdes en hemlig afstemning. Den siddende bestyrelse sig så; at alle på hver seddel skal skrive 2 navne??? Jeg brokker mig højlydt, da det da vil betyde at alle har 2 stemmer!!!, men bliver ignoreret.

Der er 15 stemmeberettigede, hvor jeg så ikke engang vil kunne vinde hvis jeg får 6 stemmer - så jeg havde regnet med på forhånd.

Nu er der pludselig 30 stemmer i omløb, og jeg taber stort da jeg ikke pludselig ikke har nær stemmer nok.

Det ville vel svare til at vi til et folketingsvalg skulle skrive 179 navne på stemmesedlen da der er 179 pladser der skal besættes.

Mit spørgsmål går på: Skal denne afstemning ikke kaldes ugyldig, og en ny afholdes? i henhold til vores vedtægter?

Jeg tænkte at jeg ville prøve min sag herinde først, for at høre om folk havde hørt eller set noget lignende, inden jeg retter henvendelse til bestyrelsen eller advokat.
revanger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/03/2005 10:01

Indlægaf Mortenbak » 18/03/2005 10:14

Jeg ved ikke hvorvidt proceduren er i orden, men var resultat ikke blevet det samme :smile2:
Mortenbak
Novice
Novice
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 12/09/2004 15:45

Indlægaf revanger » 18/03/2005 10:22

nej, absolut ikke.

Da jeg på forhånd ved at jeg vil hive 6 ud af 15 stemmer, og alle kun har en stemme vil jeg STENsikkert få den ene af de 2 pladser, da kun 1 vil kunne få flere stemmer end jeg.

Ved at alle kan skrive 2 navne, så fik jeg kun 6 stemmer, mens de fik 14 og 9.

Det er absolut ikke det samme, og da de 2 andre opstillede (som er på genvalg) skriver sit eget og den andens navn så får de automatisk 2 stemmer hver, hvor jeg altid kun vil kunne få 1, nemlig min egen. Det er en total skævvridning.
revanger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/03/2005 10:01

Indlægaf HansL » 19/03/2005 00:11

Jeg ser intet forkert ved den anvendte afstemningsmetode. At hver andel har én stemme, må opfattes på den måde, at hver andel har én stemmeSEDDEL, og på den seddel kan der udmærket skrives flere navne. Det der præciseres på den måde er, at hver andel er lige stillet, uanset f.eks. lejlighedens størrelse, værdi eller andet der kunne bruges som fordelingstal.

Da du har fået 6 stemmer, og de to andre har fået henholdsvis 9 og 14 stemmer, må du se i øjnene, at du er den mindst populære af de tre kandidater. Hvis vi ser bort fra, at der "mangler" en stemme i forhold til, hvis alle 15 medlemmer havde afgivet to stemmer, så kan man sige, at alle (pånær én) har stemt på den ene kandidat, som så selvfølgelig skal ind i bestyrelsen. Og derudover har 6 stemt på dig og 9 på din anden modkandidat. Så du har altså tabt afstemningen.

Da der er 3 kandidater til 2 poster, kunne man i princippet også have stemt om hvilken kandidat der IKKE skulle vælges, og her ville du også have tabt.

Det ser ud til, at generalforsamlingen er nået frem til et retfærdigt resultat, selv om resultatet desværre går dig imod. Men du har da ret i, at afstemningen foregår på en anden måde, når der er folketingsvalg. Men det hjælper dig desværre ikke her.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf revanger » 19/03/2005 09:43

Er det virkelig kun mig der kan se forskellen på de 2 stemmeformer???

Hvis alle kun kunne skrive et navn, så ville jeg i ALLE tilfælde blive valgt ind da jeg vidste jeg havde 6 sikre stemmer ud af 15. Jeg ville ALTID kunne trække et flertal frem for éen af de andre to opstillede.

Da 6 fra 15 = 9. Så ville max en af de andre kandidater kunne få flere stemmer end jeg. Dermed vil jeg i ALLE tilfælde blive valgt ind.

Resultatet vil ABSOLUT IKKE blive det samme hvis alle havde 1 stemme, til det at alle har 2 stemmer. Det ene vinder jeg sikkert, det andet taber jeg på.

- "Det der præciseres på den måde er, at hver andel er lige stillet, uanset f.eks. lejlighedens størrelse, værdi eller andet der kunne bruges som fordelingstal."

Det mener du ikke gør sig gældende ved kun at have 1 stemmer eller hvad. Det vil da skabe nøjagtig samme deling hvad angår ligestilling.

------

Det jeg prøver at sige er at man vil skifte mellem 2 stemmeformer. En hvis 3 eller flere stiller op til 2 pladser, og en anden hvis 2 eller flere stiller op til 1 plads. Den sidste da man ikke kan skrive 2 navne til 1 post.


2 stemmeformer til valg af samme ting???? Det kan da ikke give mening.
revanger
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18/03/2005 10:01

Indlægaf HansL » 19/03/2005 22:50

Hej Revanger.

Du skriver: "Det mener du ikke gør sig gældende ved kun at have 1 stemmer eller hvad.". Sådan kan du ikke konkludere. Min pointe var, at alle stemmesedler skal have samme vægt uanset lejlighedsstørrelse mm. Nok om det.

Det er dirigenten der fastsætter afstemningsmetoden, og hvis man ikke er enig i dirigentens dispositioner, har man ret til at afbryde generalforsamlingen og foreslå en anden dirigent, hvilket der så skal stemmes om.

Det er almindeligt, at man må skrive lige så mange navne på stemmesedlen, som der er ledige poster. Altså 1 ledig post = 1 navn, 2 ledige poster = 2 navne osv. (Blot ikke til et folketingsvalg.)

Jeg finder, at generalforsamlingen er nået frem til et retfærdigt resultat. Jeg formoder, at det er dig, der kun har afgivet én stemme, og de øvrige har afgivet 2 stemmer. Hvis vi kalder de tre kandidater for A, B og C, hvor du er C, så har alle (pånær dig) stemt på A, 9 har stemt på B og 6 har stemt på C. Så der er altså 9 medlemmer, som foretrækker B frem for C, mens alle gerne ser at A bliver valgt. Der er 9 der foretrækker A+B frem for A+C. Derfor må man sige, at resultatet er retfærdigt og i overensstemmelse med medlemmernes ønske.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

sammenligning med folketingsvalg

Indlægaf kandidat » 20/03/2005 15:36

At sammenligne en bestyrelses afstemning med en folketingsvalg holder ikke vand. Her stemmes der jo på partier, og indenfor disse er der så egne regler for hvem der stilles op.

Desuden vil jeg giv indlæget ovenfor medhold i at general forsamlingen har valgt de mest poppolære medlemer. Hvis man skulle stemme om hvem der IKKE skulle have pladsen, ville du jo have fået 9 stemmer, men dine 6 stemmer ville være fordelt på de to andre kandidater.

Så du må bare være lidt aktiv på den gode måde, så folk får tillid til dig, og så stille op til næste år :smile19:

-Kandidat-
kandidat
Ekspert
Ekspert
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19/03/2005 02:35

Indlægaf Ib » 7/11/2006 15:12

Jeg kan godt ser at det er de mest populære, som bliver valgt ved at tildele flere stemmer pr. stemmeseddel, men er det også det rigtige ? hvor bliver mindretalsbeskyttelsen af ? eks. en ab med 30 andele hvoraf de 16 stemmer bestyrelsen ind uden hensyntage til de øvrige 14 andele er det fair? med én stemme pr. stemmeseddel vil de 16 sidde på flertallet (formand +2) og de 14 sidde med 2 i bestyrelse. Dette vil betyde, at bestyrelsen ikke bare arbejder uden at høre mindretallet. Jeg mener derfor, at én stemme er det rigtige, men er der ingen regler for dette ? i vores ab ville ordstyreren på gf have, at vi SKULLE skrive 5 navne på stemmesedlen (5 på valg), men det blev ændret til at man KUNNE skrive 5 navne på.
Brugeravatar
Ib
Novice
Novice
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 6/11/2006 21:37


Tilbage til Generalforsamlinger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst