Valg til bestyrelsen.

Her kan du spørge andre om deres mening om et andelsbolig-emne. Afstemninger er samlet her for overskuelighedens skyld.

Hvordan kommer DU ind i DIN bestyrelse?

Afstemning sluttede 20/03/2006 20:46

Man kan stille op spontant ved generalforsamlingen.
11
92%
Man skal senest 8 dage før generalforsamlingen skriftligt orientere bestyrelsen om at man ønsker at stille op til valg.
1
8%
Andet.
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer : 12

Valg til bestyrelsen.

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 20/03/2005 20:46

Jeg kunne godt tænke mig at høre om hvordan det forholder sig andre steder, med at stille op til valg til jeres bestyrelser.

I min andelsboligforening vil bestyrelsen have det således at man skal skrive til bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse og stille sit kandidatur til rådighed, hvis man ønsker at stille op til valg til bestyrelsen.

Det har ellers altid været sådan at man godt kunne stille op spontant.

Bestyrelsens begrundelse, er at de beboere der møder frem med en fuldmagt skal kunne vide hvem de skal stemme på.

Men det argument holder efter min mening ikke, da man godt kan stille ændringsforslag til et oprindeligt opstillet forslag. Således har beboere med fuldmagter jo ikke haft mulighed for at diskutere ændringsforslaget med udstederen af fuldmagten.

PS: Hvis dit svar er ANDET, skriv da venligst hvilke regler i har i jeres forening.

Tak.
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf HansL » 20/03/2005 21:36

Du skriver: "I min andelsboligforening vil bestyrelsen have det således at man skal skrive til bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse og stille sit kandidatur til rådighed, hvis man ønsker at stille op til valg til bestyrelsen.".

Hertil vil jeg sige: Det er ikke bestyrelsen der bestemmer det. Hvis kandidaterne skal melde sig 8 dage før, skal det fremgå af vedtægterne. Du skal således checke, hvad der står i jeres vedtægter.

Det står i de fleste vedtægter, og sikkert også jeres, at forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal indsendes 8 dage før. Men det gælder kun for forslag. Det gælder ikke for valg til bestyrelsen.

En fuldmagt går det ud på, at man giver en anden person bemyndigelse til at stemme på ens vegne. Det er et anliggende mellem fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver, om fuldmagtshaveren handler som fuldmagtsgiveren ønsker. Det ser ud som om din bestyrelse forveksler det med en brevstemme, hvilket ikke er det samme som en fuldmagt.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 20/03/2005 23:24

Ja det er korrekt at bestyrelsen ikke alene kan bestemme et sådant forslag.

Det skal naturligvis gennem normal afstemning, med dertil hørende 2/3 dels fremmmøde og 2/3 dels flertal evt. ekstraordinær genneralforsamling m.m.

Jeg syns bare at forslaget er skrup hamrende unødvendigt og at begrundelsen ikke holder en meter.

Det er simpelthen fordi at bestyrelsen er bange for deres taburetter.

Et par andre begrundelser er:

"For at undgå at folk uden de nødvendige kvalifikationer stiller op til bestyrelsesvalg", SAMT
"For at forhindre at folk stiller op uden at have gennemtænkt hvad dette (bestyrelsesarbejde) indebærer".
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47

Indlægaf HansL » 21/03/2005 11:08

Jeg synes det er lidt "uldent" hvad du mener. Nu taler du om, at der er et forslag. Er det sådan, at bestyrelsen har fremsat forslag om en vedtægtsændring, som går ud på det du siger?

I så fald må I igennem den sædvanlige demokratiske proces, og jeg kan se, at du allerede har gode argumenter parat.
Venlig hilsen
HansL
HansL
Moderator
Moderator
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: 19/03/2004 17:18
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Thomas Heie Nielsen » 21/03/2005 12:12

Der er helt præcist tale om et forslag fra en beboer, som i øvrigt er fuldstændigt identisk med et forslag fra sidste år, som blev nedstemt.

Forslaget er nu blevet genfremsat af en beboer, som i øvrigt er afgående formand fra sidste år og samtidig er arkitekten bag det oprindelige forslag fra sidste år.

Forslaget er nu - desværre - blevet stemt videre til ekstraordinær generalforsamling.

Det er ikke det rent valgteknikske jeg stiller spørgsmål ved, men selve forslagets ordlyd, som jeg mener er betænkligt og da der bruges nogle udokumenterede begrundelser.
Hilsen

Thomas Nielsen
Thomas Heie Nielsen
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/03/2004 15:47


Tilbage til Afstemninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster

cron