sammenligningsgrundlag

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

sammenligningsgrundlag

Indlægaf jp » 14/04/2005 19:10

I vores ejendom er en hel opgang med tidligere udlejningsejendomme blevet omdannet til andelsboliger. Selve prisen på andelene modsvarer prisen på vores andele. Derimod er der stor forskel i boligafgiften.

Eksempel skal man i den anden andelsboligforening betale 8500 kr. for en lejlighed om måneden, mens vi for en tilsvarende lejlighed betaler 3500 kr.

Kan man heraf udlede at vores andelsboligforening er vurdret for lavt, hvis det forudsættes at lejlighederne er af samme kvalitet og begge forenininger anvender samme vurderingsmetode?

Mvh jp
jp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16/01/2005 16:39
Geografisk sted: vesterbro

Indlægaf kam1138 » 14/04/2005 20:45

Kan man heraf udlede at vores andelsboligforening er vurdret for lavt, hvis det forudsættes at lejlighederne er af samme kvalitet og begge forenininger anvender samme vurderingsmetode?


Nej, selve vurderingen slår jo typisk igennem ved andelsværdien og ikke i boligafgiften (her antager jeg ligesom dig at samme vurderingsmetoder anvendes).

Mit bud vil være, at andelsboligforeningen har måttet tage store lån for at købe opgangen af den hidtidige ejer, og dermed har store rentebyrder og afdrag at betale.

Mvh,
/Kasper
kam1138
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13/04/2005 23:02

Indlægaf jp » 14/04/2005 21:12

Hej, måske har jeg formuleret mig upræcis. Men det de har betalt i for deres andelsbevis plus boligafgiften er vel en udtryk for hvad andelsboligen er værd (eller hvad de har givet)

Så som du selv er inde på må de have betalt mere for deres hus end vores er vurderet til, ellers ville der vel ikke være en forskel i boligafgiften. Nu da andelene koster det samme.

Mit spørgsmål var så, hvis begge andelsforeninger eksempelvis bruger markedsprisvurderingsprincippet, kan deres højere købspris bruges til at "presse" vores andelsforeingsværdi op? Eller er deres højere købspris ikke en "markedspris"?

mvh. jp
jp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16/01/2005 16:39
Geografisk sted: vesterbro

Indlægaf kam1138 » 14/04/2005 21:32

Mit spørgsmål var så, hvis begge andelsforeninger eksempelvis bruger markedsprisvurderingsprincippet, kan deres højere købspris bruges til at "presse" vores andelsforeingsværdi op? Eller er deres højere købspris ikke en "markedspris"?


Jeg tvivler på, at man kan "presse" ret meget op på den konto. Jeg forstår, at I begge har (eller?) benyttet valuarvurdering som grundlag for værdisætning?

Valuarvurderingen forudsættes sat som markedsprisen for erhvervsmæssig udlejningsejendom. Afhængig af under hvilke omstændigheder opgangen er købt af andelsboligforeningen kan den realiserede pris vel sagtens være en del anderledes af forskellige årsager.

Der kan også være helt andre udgifter som I ikke afholdes i jeres forening - med mindre I har et driftsfællesskab med dem?

Men selvom renterne også ligger i boligafgiften så må jeg medgive at det er en meget stor forskel. Så enten er jerse vurderingsmetode mere konservativ, eller også må der være tale om at de har købt noget dyrere end jer. Spørgsmålet er om en valuar vil lægge det til grund. Jeg tror det ikke?

Mvh,
/Kasper
kam1138
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13/04/2005 23:02

Indlægaf jp » 15/04/2005 02:47

Tak for hjælpen

jp
jp
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16/01/2005 16:39
Geografisk sted: vesterbro


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron