Ophør af andelsboligforening

Salg af foreningens ejendom for at opnå stor økonomisk gevinst.

Ophør af andelsboligforening

Indlægaf Smiley » 2/05/2005 23:00

I forbindelse med ophør af en mindre forening, er der indtil videre 3 beboere, som ikke ønsker at sælge/flytte.
Hvordan er de stillet i forbindelse med det salg?
Kan vi tvinges til at flytte?
Er der nogen her, som kan henvise til et sted, hvor vi kan læse om vores muligheder?
På forhånd tak for hjælpen.
Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf christian K » 3/05/2005 17:03

Copy og pastet fra Andelsboligloven. Link findes på forsiden af dette site

Kapitel II

§ 4. Erhverves en andelsboligforenings ejendom af en ny ejer, har andelshaverne ret til fortsat brugsret som lejere.

Stk. 2. Ved et frivilligt salg af foreningens ejendom kan bestemmelsen i stk. 1, kun fraviges, hvis den enkelte andelshaver i forbindelse med salget samtykker heri.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19

Indlægaf Smiley » 3/05/2005 20:04

Hej Christian og tak for dit svar.
Jeg havde forsøgt at rulle igennem Andelsboligloven, måske lidt for hurtigt.
I det nyeste nummer af "Penge & Privatøkonomi" (nr. 5) er der et par sider om opløsning af andelsforeningen.
Her står bl.a. at nejsigere kan blive boende i deres lejligheder og på samme vilkår som før salget.

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf jeppebo » 4/05/2005 15:00

Det er korrekt. I givet fald bliver de lejere under de vilkår som lejeloven foreskriver.

Hvis i er en mindre forening er det spørgsmålet om det kan betalte sig for investor. De erfaringer vi har er at der skal maks være to lejere tilbage i ejendommen, afhængig af ejendommens størrelse, også inklusiv de lejere som aldrig har stiftet til andelshavere. Der er to scenarier:
1. Prisen på ejendommen bliver lavere
2. Handlen bortfalder.

Derfor er det bedst hvis alle er eninge om at flytte. Det kan i sagens natur være svært og stærkt afhængig af hvor høje provenuerne er.
jeppebo
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/02/2005 12:56
Geografisk sted: København

Indlægaf Smiley » 5/05/2005 18:01

Hej jeppebo.

Provenuerne hos os er ikke så høje, som nævnt diverse steder i dagspressen, dvs. slet ikke i millionklassen.

Bestyrelsen er desværre meget forhippet på at sælge, hellere i går end i morgen, hvilket betyder at prisen på ejendommen er derefter (lav).
Jeg mener det er sælgers marked, men man vil ikke vente for længe, da man er bange for at "hullet bliver lukket", jvf. SFs forslag om avancebeskatning på salg af andelsejendomme.

Jeg har selv forsøgt at lede efter en ny andelsbolig og det viser sig desværre at de allerfleste andelseboliger, som det er muligt at få fat i nu, er boliger som har været igennem investormøllen og derfor er ny-istandsatte.
Disse boliger er væsentligt dyrere i husleje og vil oftest være financieret på rentetilpasningslån/flexlån. Dette vil kunne give foreningen en høj renteudgift hvis/når renten stiger.
Det tror jeg ikke nybagte halvmillionærer er klar over, når de sælger deres "gamle" andelsforening......

Hvis det svarer til at man tisser på hænderne, fordi man fryser, så tror jeg også her at fornøjelsen vil være kortvarig.

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf jeppebo » 10/05/2005 08:44

Jeg tror nu ikke hullet vil blive lukket lige med det samme, men det er klart at folk der gerne vil sælge til investor vil trække på det argument. Omvendt vil man nok stoppe det på et eller andet tidspunkt. Man må jo gøre op med sig selv, hvad man ønsker at bo i og betale for det man bor i. Hvis der er tilpas mange der ikke ønsker at flytte og blive nye lejere i andelsboligforeningen kan hele ideen falde fordi investor ikke vil købe ejendommen til samme pris som når den står tom. Bliver provenuerne så væsentligt mindre for dem der ønsker det er det ikke sikkert de er så varme på ideen.

Det er åbenbart det samme ballgame i Kbh som i Jylland selvom jeg havde en forventning om at priserne i Jylland var noget mere acceptable. Min personlige holdning til andelsboligforeninger finansieret ved flex eller rtp-lån er at dem skal man holde fingrene fra.

Fornøjelsen vil være kortvarig, det har du ret i, med mindre man går på ejermarkedet og køber bolig. Derved får du en mere optimal forrentning af dine penge, hvis man antager at boliger på det private ejendomsmarked fortsætter med at stige. Det kommer igen an på din forventning til hvor lang tid du vil blive i din pågældende bolig.

Hvis du mener at prisen på ejendommen er for lav bør du selv kontakte et mæglerfirma til at vurdere hvad den kan koste. Det er galt mands værk at stole på en ejendomsmægler.
jeppebo
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/02/2005 12:56
Geografisk sted: København

Indlægaf Smiley » 15/05/2005 14:08

Hej jeppebo.

På ejermarkedet handles en 2 værelses lejlighed rask væk til 1,2 - 1,5 mille. Det er gal mands værk!
Udbud og efterspørgsel hærger også her, men når renten stiger i et ordentligt ryk, vil markedet tippe rundt og mange boligejere med rtp lån må finde sig en ny bolig.
Det er ikke sikkert det bliver en andelsbolig, dem bliver der færre af.....
(Groft sat op, ved det.........;-)

God pinse!

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf jeppebo » 16/05/2005 09:10

Jeg er enig med dine betragtninger, men mener stadig at investor salg er en god ide, hvis man er indstillet på at sidde dyrere i det. Det jeg mener man skal se på er den kæmpefriværdi man har med, principielt set resten af livet og de fordele det kaster af sig.

Jeg tror ikke man vil se så store rentestininger som først i 80´erne hvor renten på et fast forrentet lån var 22 procent på grund af det monetære samarbejde på EU og verdensplan. Hvis renten skulle stige finder politikerne bare på noget nyt som f.eks 50 års-lån som man ser i Sverige og England. Så kan alle med chancelån lægge om og være glade sammen med bankerne og ejerne af fast ejendom. De eneste der ikke får nogen fornøjelse ud af det er os der sidder i andelsboligforeninger som ikke kan bruge salget af vores andel til noget i forhold til at købe hus eller større lejlighed. Politikere er i sagens natur stemmeliderlige og kan derfor ikke sidde et hav af tvangsauktioner overhørig, dertil er magtens sødme for sød.

Fordelen ved ejerboligen er den store belåningsmulighed man har på fast ejendom, det kommer andelene aldrig op i også selvom man vælger at man kan belåne op til 100 procent af sin andel. Man har også i højere grad mulighed for at sætte sine børn igang med en bolig fordi man kan låne sig billigere frem til et forældrekøb. Derudover er vædien af fast ejendom stabilt stigende, hvis man ser det over en 100 årig periode, selvfølgelig med høj og lavkonjunkturer. Sidst kan man sige at man jo betaler husleje til sig selv, hvis man går op i den slags.
jeppebo
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/02/2005 12:56
Geografisk sted: København

Indlægaf Smiley » 16/05/2005 14:51

investor salg er en god ide, hvis man er indstillet på at sidde dyrere i det.


Ja for dem, som alligevel skal ud at købe hus på et tidspunkt, er det gode penge at få med. Og som de kan have gavn af i mange år fremover.

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at købe et hus og dermed sidde væsentligt dyrere i det end nu.
At yngre par i en forening har interesse i at sælge forstår jeg godt, men jeg synes det er meget forkert at et mindretal rives med.
Enlige og ældre mennesker har ikke de samme muligheder for at komme videre på boligmarkedet.
Tak for snakken jeppebo.

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Smiley » 6/06/2005 17:56

I vores forening nåede vi igennem et par afstemninger om salg af vores ejendom, men da den endelige afstemning skulle ske...så var der 3 andelshavere, som havde skiftet mening fra at være for et salg til at sige nej til det.
Det er jeg helt utrolig glad for og håber snart folketinget får færdigbehandlet sagen, så andre slipper for at skulle samme tur i gennem.

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf anrosen » 8/06/2005 10:30

Smiley, som du selv har sagt det tidligere i nogle af de andre indlæg, så bliver pengenes glæder lige pludselig mangelfulde, da man erfarer hvor svært det er, at få noget tilsvarende for de penge man har tjent på opløsningen af foreningen. :)Men er glad på dine vejne.
anrosen
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28/05/2005 13:19
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Smiley » 8/06/2005 17:46

Hej anrosen.

Ja for mit eget vedkommende var det virkelig begrænset, hvad jeg ville kunne købe for 500.000,- kr...udover en lille 1-vær. lejlighed på 25 kvm (Jeg har over 70 kvm nu!)
Alt andet lige er opløsninger af andelsforeninger vist kun for de risikovillige.
Tak skal du have for din sympati ;-)

Smiley
Smiley
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 2/05/2005 22:49
Geografisk sted: Jylland


Tilbage til Salg af foreningens ejendom

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster