Andelskrone stigning

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Andelskrone stigning

Indlægaf Wolfie » 6/05/2005 11:26

Jeg sidder i bestyrelsen i en andelsboligforening, vi har holdt Andelskrone meget lavt i mange år men nu er det på tide at forhøje denne, vi holder Generalforsamling i oktober måned, men har tænkt os at indkalde til ekstraordinær generalforsamling før sommerferien for at få stigningen vedtaget ( kan ikke forestille mig nogle er imod det ) mit spørgsmål er om det kan vedtages på en ekstraordinær generalforsamling eller om det skal tages op på den årlige Generalforsamlingen i oktober. Hvis vi indkalder til en ekstraordinær generalforsamling hvor mange uger før, skal det så varsles ? jeg har fået at vide at når det drejer sig om Andelskrone værdi stigning så skal det varsles 8 uger før, kan det have sin rigtighed ? Da vi skal have bestyrelsesmøde på onsdag håber jeg der er en der kan svare mig inden.

Venlig Hilsen
Sanne :smile2:
Wolfie
Novice
Novice
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 1/04/2004 16:04
Geografisk sted: københavn

andelskronestigning

Indlægaf schang » 6/05/2005 13:51

Hej Sanne,

Inden jeg svare. Læs jeres vedtægter igennem.

Min vurdering er, at I ikke kan beslutte den værdistigning på en ekstraordinær generalforsamling. Jo kun hvis I til oktober til den normale genearalforsamling ikke er beslutningsdygtige, så kan I indkalde til en ekstraordinær generaleforsamling og der beslutte ved simpelt flertal for en ny vurdering. Men det er efter oktober i år. Sagt på en anden måde. Det er lettere at træffe beslutninger på en ekstraordinær generalforsamling her er der meget få regler.

Der er tilsvarende på denne web side henvisninger(forsiden) til normalvedtægter. Her er dette beskrevet mere udførligt.

Vh schang
schang
Novice på vej frem
Novice på vej frem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 13/10/2004 18:00

Indlægaf FlidFedtogSnyd » 6/05/2005 19:45

Bestyrelsen har pligt til at sørge for at andelskronen afspejler de værdier der er. Ændrer værdierne sig hurtigt skal bestyrelsen tilskynde at andelskronen bliver rigtig. Det gælder uanset om det er op og nedad.

Hvis værdien har ændret sig radikalt (op eller ned), så har bestyrelsen pligt til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling for at få fastsat en andelskrone der afspejler virkeligheden.

Hvis bestyrelsen ikke gør dette kan den i princippet holdes ansvarlig for de handler der er foretaget til forkert pris.

Typisk skal en ekstraordinær generalforsamling indkaldes med 14 dages varsel, men se dine vedtægter.

FlidFedtogSnyd
FlidFedtogSnyd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24/04/2005 17:44


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron