Ændring af andelskronen

Om værdien af andelen i foreningens formue, lovens 4 værdiberegningsmetoder.

Ændring af andelskronen

Indlægaf Køberen » 12/06/2005 15:21

Jeg er ved at købe en andelsbolig. Andelskronen er fastsat ud fra handelsværdimetoden og det betyder, at den andel jeg skal købe koster ca. 430.000 kr. (uden forbedringer).

Den nuværende ejer har bl.a. etableret nyt badeværelse, hvor faldstammen er skiftet og gulvet har været brækket op for at lave en vådrumssikring. Det er ca. et år siden. I forbindelse med salget mener et af bestyrelsesmedlemmerne, at andelskronen i "min" lejlighed skal øges som følge af forbedringen af badeværelset.

Kan andelskronen øges i en enkelt lejlighed som følge af en sådan forbedring ? Jeg ville mene, at andelskronen vedtages på generalforsamlingen, men er det muligt at ændre den for kun én lejlighed og udenfor generalforsamlingen ?
Køberen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8/06/2005 16:33

Indlægaf 4ndelshaveren » 12/06/2005 20:15

Det er helt efter reglerne at man betaler oveni for forbedringer udover andelskronen.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf ktb » 12/06/2005 21:36

Andelsboligloven siger "§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge."

Andelen i foreningens formue er bestemt af andelskronen og det og det oprindelige. Det passer derfor ikke at andelskronen kan ændres for en enkelt lejlighed.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf ktb » 12/06/2005 21:38

Andelen i foreningens formue er bestemt af andelskronen og det og det oprindelige.


Der skulle stå: andelen i foreningens formue er bestemt af andelskronen og det oprindelige indskud.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf 4ndelshaveren » 12/06/2005 22:03

Formuen forøges ved forbedringer da foreningens ejendom bliver mere værd.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf ktb » 13/06/2005 19:34

Formuen forøges ved forbedringer da foreningens ejendom bliver mere værd.


Det afhænger tildels af hvilken vurderingsmetode foreningen benytter sig af, og om valuaren (hvis sådan en benyttes) skønner at en forbedring i en enkelt lejlighed øger hele ejendommes værdi. Det tror jeg er usædvanligt.
ktb
Entusiast
Entusiast
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 18/04/2005 14:13

Indlægaf Di » 13/06/2005 20:30

Bør det ikke komme ved siden af, altså som køb af forbedringer og derefter betaling af andelsværdien i fht til foreningens formue?
Mange hilsner
Di
Di
Novice
Novice
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14/09/2004 15:23
Geografisk sted: KBH V

Indlægaf 4ndelshaveren » 13/06/2005 20:34

Læs de 1000 andre indlæd om forbedringer og om en ny køber skal betale for dem ( efter afskrivning). Og svaret er et rungende JA! Mere suppe er der ikke på hønen.
4ndelshaveren
SuperGuru
SuperGuru
 
Indlæg: 776
Tilmeldt: 11/11/2004 18:43

Indlægaf Køberen » 14/06/2005 08:38

Og prøv lige at læs mit spørgsmål igen. Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved om jeg skal betale for forbedringer. Jeg spurgte, om ANDELSKRONEN kan ændres som følge af forbedringer !
Køberen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8/06/2005 16:33

Indlægaf christian K » 14/06/2005 09:09

Kort svar på dit spørgsmål: Ja, men!
Mere uddybende: Hvis i bruger valuar vurdering og valuaren vurderer at de forbedringer der er lavet i din kommende andel, påvirker vurderingen af hele ejendommen, så vil det da påvirke andelskronen, men man kan ikke bare hæve andelskronen for en enkelt andel. Se også andelsboliglovens §5 nedenfor.
§ 5. Ved overdragelse af en andel i en andelsboligforening, hvor der til andelen er knyttet retten til en bolig, må prisen ikke overstige, hvad værdien af andelen i foreningens formue, forbedringer i lejligheden og dens vedligeholdelsesstand med rimelighed kan betinge.

Stk. 2. Ved opgørelsen af foreningens formue ansættes ejendommen til en af følgende værdier, der ikke må overskrides ved opgørelsen af værdien af andelen i foreningens formue:

a) Anskaffelsesprisen.

b) Den kontante handelsværdi som udlejningsejendom. Vurderingen skal foretages af en statsautoriseret ejendomsmægler, der er valuar. Vurderingen må ikke være mere end 18 måneder gammel.

c) Den senest ansatte ejendomsværdi med eventuelle reguleringer efter § 2 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme.

d) Det beløb, hvortil vurderingsrådet ved 17. almindelige vurdering pr. 1. april 1981 har ansat ejendommen til ejendomsværdi inden omregning efter dagældende § 6 A i lov om vurdering af landets faste ejendomme (ejendomsværdien ved sædvanlig prioritering). Beløbet kan forhøjes med indtil 22 pct. Denne opgørelsesmetode kan ikke anvendes for ejendomme opført efter 31. december 1980.
christian K
AndelsGuru
AndelsGuru
 
Indlæg: 156
Tilmeldt: 7/04/2005 23:19


Tilbage til Andelsværdi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron